При закупівлі яких транспортних засобів замовник має застосовувати локалізацію
Коли мова йде про закупівлю товарів, що підпадають під вимоги підтвердження ступеня локалізації, замовнику слід звернутись до норм не лише Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), але й інших супутніх нормативно-правових актів. Адже перелік таких товарів містить доволі широкий спектр предметів закупівлі, в тому числі генератори, трансформатори, транспортні засоби, тощо. Відповідно в даному матеріалі пропонуємо зосередитись на тих товарах, що зазначені у переліку локалізованих та водночас відносяться до терміну «транспортний засіб».
Говорячи про базові вимоги щодо підтвердження ступеня локалізації під час здійснення публічних закупівель, варто звернутись до абзацу 3 пункту 3 Особливостей, згідно якого під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом. У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
У відповідності до норм пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: (...) у 2025 році – 25 відсотків.
Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті. Уповноважений орган здійснює моніторинг дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пункт 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Що слід вимагати від учасника закупівлі для підтвердження ступеня локалізації?
Звертаючись до норм Закону із урахуванням Особливостей, а також положень Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 р. № 861 (далі – Порядок № 861), замовнику доцільно встановити вимоги до учасника закупівлі щодо надання:
- довідки в довільній формі із зазначенням ID товару, який присвоєно електронною системою закупівель;
- сертифікату відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), щодо виробника, продукція якого пропонується таким учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності;
- у разі закупівлі колісних транспортних засобів, які є в Переліку товару – сертифікату типу обладнання (або сертифікату типу транспортного засобу) чи сертифікату відповідності транспортних засобів або обладнання, чи сертифікату відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні, виданого органом із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, який відповідно до законодавства призначений Мінінфраструктури, чи свідоцтва про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI), що входить в структуру ідентифікаційного номера колісного транспортного засобу (VIN), виданого національною організацією України, уповноваженою на ведення реєстрації та присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI);
або
- у разі якщо країною походження товару, який пропонується учасником процедури закупівлі, є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 р. в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 р. в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі» – виключно довідку в довільній формі з інформацією про країну походження товару, відповідну угоду та документ, який підтверджує країну походження такого товару.
Отож зважаючи на вищезазначене, цілком логічно, що в замовників виникає необхідність зрозуміти які з товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, слід виділити у категорію «транспортних засобів».
Що слід вважати транспортним засобом?
Для початку пропонуємо звернутись до трактувань, розміщених у Словнику української мови. Відповідно слово «транспорт» означає: будь-який засіб перевезення, а також сукупність таких засобів; той чи інший вид перевізних засобів. Окрім цього під терміном «транспортний» доцільно розуміти: призначений для транспортування; який є засобом транспортування.
В той же час звертаючись до норм Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (далі – Закон про автомобільний транспорт, слід виділити такі визначення:
- автомобільний транспортний засіб – колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій;
- транспортний засіб загального призначення – транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням і призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого або закритого типу);
- транспортний засіб спеціалізованого призначення – транспортний засіб, який призначений для перевезення певних категорій пасажирів чи вантажів (автобус для перевезення дітей, осіб з інвалідністю, пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, спеціалізований санітарний автомобіль екстреної медичної допомоги, автомобіль інкасації, ритуальний автомобіль тощо) та має спеціальне обладнання (таксі, броньований, обладнаний спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями тощо);
- транспортний засіб спеціального призначення – транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних і звукових станцій тощо).
На які транспортні засоби розповсюджуються вимоги щодо підтвердження ступеня локалізації товару?
Повертаючись до норм пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, застосування вимог щодо необхідності підтвердження ступеня локалізації товарів здійснюється під час закупівлі товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту.
Окремо звертаємо увагу, що у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Отже під час закупівлі транспортних засобів, замовнику доцільно перш за все ознайомитись чи присутній такий товар у списку локалізованих.
В той же час звертаючись до Єдиного закупівельного словника, замовникам варто зосередитись на декількох кодах, в межах яких здійснюють закупівлю транспортних засобів. А відтак, аби охопити весь спектр транспортних засобів, що підпадають під перелік товарів, відображений у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, доцільно проаналізувати розділ 34000000-7 - Транспортне обладнання та допоміжне приладдя до нього, в тому числі коди:
- 34120000-4 Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб;
- 34130000-7 Мототранспортні вантажні засоби;
- 34140000-0 Великовантажні мототранспортні засоби;
- 34610000-6 Залізничні локомотиви та тендери;
- 34620000-9 Рейковий рухомий склад;
- 34640000-5 Самохідні частини.
Також доцільно пам’ятати, що далеко не кожен транспортний засіб що закуповується під кодом, який входить до розділу 34000000-7 - Транспортне обладнання та допоміжне приладдя до нього за Єдиним закупівельним словником, підпадає під вимоги щодо підтвердження ступеня локалізації. Тож пропонуємо на етапі планування закупівлі звернути увагу не лише на перелік товарів, відображених у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, але й скористатись порадами, відображеними у матеріалі «Інструкція як перевірити чи відноситься товар до переліку локалізованих товарів».
Приклад 1: Замовнику необхідно закупити легковий автомобіль. Звертаючись до норм Закону, даний товар відсутній у переліку, визначеному у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. Відповідно закупівля легкового автомобіля здійснюється без урахування вимог щодо необхідності підтвердження ступеня локалізації товару, про що також згадується у статті «Особливості закупівлі легкового автомобіля».
Якщо відповідний транспортний засіб наявний у переліку товарів, визначеному у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, то перш ніж встановлювати вимоги до учасника щодо підтвердження ступеня локалізації товару, замовникам слід звернути увагу на те чи відноситься такий засіб до колісних транспортних засобів.
Відповідно до норм Закону про автомобільний транспорт, колісний транспортний засіб – транспортний засіб, призначений для руху безрейковими дорогами, який використовується для перевезення людей і (або) вантажів, а також перевезення і приводу під час руху чи на місці встановленого на ньому обладнання чи механізмів для виконання спеціальних робочих функцій, допущений до участі в дорожньому русі.
Нагадуємо, що під час здійснення закупівлі колісних транспортних засобів, що присутні в переліку товарів, визначених у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, замовнику при формуванні вимог щодо підтвердження ступеня локалізації товару доцільно також встановити вимогу щодо надання учасником сертифікату типу обладнання (або сертифікату типу транспортного засобу) чи сертифікату відповідності транспортних засобів або обладнання, чи сертифікату відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні, виданого органом із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, який відповідно до законодавства призначений Мінінфраструктури, чи свідоцтва про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI), що входить в структуру ідентифікаційного номера колісного транспортного засобу (VIN), виданого національною організацією України, уповноваженою на ведення реєстрації та присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI). Більше інформації щодо віднесення транспортних засобів до колісних міститься у матеріалі «Як визначити чи транспортний засіб відноситься до колісного».
Приклад 2: Замовник планує здійснити закупівлю автобуса, що відображений у переліку товарів, визначеному у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Слід зазначити, що автобус відноситься до колісних транспортних засобів, а отже встановлюючи вимоги до учасника щодо підтвердження ступеня локалізації товару, замовнику доцільно також вимагати надання сертифікату типу обладнання (або сертифікату типу транспортного засобу) чи сертифікату відповідності транспортних засобів або обладнання, чи сертифікату відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні, виданого органом із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, який відповідно до законодавства призначений Мінінфраструктури, чи свідоцтво про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI), що входить в структуру ідентифікаційного номера колісного транспортного засобу (VIN), виданого національною організацією України, уповноваженою на ведення реєстрації та присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника (WMI).
пов'язані статті