Статті

Особливості закупівлі легкового автомобіля

1
198

Кожен предмет закупівлі містить власний перелік нюансів та специфіку притаманні, саме цій категорії товарів, робіт чи послуг. В той же час процес закупівлі такого товару, як легковий автомобіль, важко прирівняти до предметів закупівлі, що часто закуповуються, як мінімум через те, що він є предметом довгострокового користування, а також потребує чималих фінансових затрат як для його купівлі, так і під час використання. 

Відповідно на етапі підготовки до закупівлі, замовнику слід дослідити та вивчити чималий обсяг інформації, аби в результаті отримати необхідний товар. А тому в даному матеріалі розглянемо частину ключових аспектів, з якими стикається закупівельник, намагаючись придбати легковий автомобіль, відштовхуючись від власних потреб та завдань. 

Визначення предмета закупівлі 

Згідно статті 1 глави 1 розділу І Закону України «Про транспортний засіб» від 05.04.2001 № 2344-III, автомобільний транспортний засіб – колісний транспортний засіб (автобус, вантажний та легковий автомобіль, причіп, напівпричіп), який використовується для перевезення пасажирів, вантажів або виконання спеціальних робочих функцій. 

В той же час автомобіль легковий – автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більше ніж дев'ять з місцем водія включно. 

Тож коли мова йде про планування закупівлі, слід звернутись до абзацу першого пункту 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості): предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – Порядок № 708). 

Згідно вимог пункту 3 розділу І Порядку №708, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

В свою чергу пункт 34 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначає, що товари – продукція, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. 

Відповідно враховуючи вищезазначені законодавчі норми, рекомендуємо звернути увагу на наявність в Єдиному закупівельному словнику коду ДК 021:2015: 34110000-1 Легкові автомобілі, що містить більш детальні коди: 

  • 34111000-8 Легкові автомобілі типів «універсал» та «седан»; 
  • 34113000-2 Повнопривідні транспортні засоби; 
  • 34114000-9 Транспортні засоби спеціального призначення; 
  • 34115000-6 Інші легкові автомобілі. 

Додатково зазначаємо, що кожен з цих кодів містить ще більш детальні коди, які варто врахувати та зазначити в відповідному електронному полі при формуванні оголошення про закупівлю. Вимога щодо цього міститься у пункті 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082. 

Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі 

Одним із принципів публічних закупівель є принцип максимальної економії. Тож на етапі планування закупівлі, замовнику слід подбати про визначення очікуваної вартості, яка в свою чергу не дозволить потенційним учасникам встановлювати занадто високі ціни на конкретний товар. Зробити це можна, наприклад, скориставшись одним із методів, відображених у Примірній методиці визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 18.02.2020 № 275. 

Найбільш безпечним є метод порівняння ринкових цін, який допоможе замовникам проаналізувати актуальну цінову політику на ринку легкових автомобілів, шляхом оцінки інформації у загальнодоступних джерелах, а також отримання комерційних пропозицій від виробників / офіційних представників / постачальників легкових автомобілів. 

І щоб зрозуміти наскільки важливо здійснювати аналіз актуальних ринкових цін щодо того чи іншого предмета закупівлі, в тому числі легкових автомобілів, варто лише поглянути на практику ДАСУ.

Вимоги щодо локалізації 

Керуючись нормами абзацу третього пункту 3 Особливостей, під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом. 

Також згідно вимог підпункту 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, особливості здійснення закупівель, визначені цим пунктом, застосовуються до конкретного переліку товарів, зазначених у даному підпункті. 

Варто відмітити той факт, що в переліку товарів вищезазначеного пункту такий товар як легковий автомобіль відсутній, а тому на нього не розповсюджуються вимоги пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. 

Формування переліку технічних та якісних характеристик наявного предмета закупівлі 

Формування базових характеристик предмета закупівлі відбувається ще на етапі визначення предмета закупівлі легкового автомобіля. А тому уповноваженій особі варто розпочати планування закупівлі зі збору внутрішньої інформації, що допоможе оцінити більш детально потреби та завдання замовника, які стосуються специфіки даної закупівлі. Провести такого роду аналіз можна як самостійно, так і скориставшись допомогою внутрішніх експертів. Додатково слід проаналізувати можливості замовника обслуговувати транспортний засіб, враховуючи потенційні витрати на пальне, запасні частини, техобслуговування та інші аспекти. 

Сформувавши основу для переліку вимог щодо необхідного предмета закупівлі легкового автомобіля, замовнику доцільно перейти до збору зовнішньої інформації. Відповідно під час такого оцінювання закупівельник може проаналізувати інформацію, доступну у відкритих джерелах, а також залучити зовнішніх експертів у вигляді консультацій або навіть на договірних засадах. Рекомендуємо врахувати, що легковий автомобіль містить доволі широкий спектр характеристик, які доцільно відобразити під час проведення закупівлі для отримання необхідного результату. 

В той же час замовнику необхідно забезпечити відповідність вимог, визначених до закупівлі легкового автомобіля, нормам діючого законодавства, а також реальним характеристикам щодо визначеного предмета закупівлі.

Не менш важливі нюанси щодо здійснення закупівлі легкового автомобіля 

  • При придбанні будь-якого автомобіля обов’язковим моментом є отримання відповідної документації, яка дозволить замовнику зареєструвати транспортний засіб у відповідності до законодавчих вимог. Відповідно рекомендуємо додатково вивчити дану тематику та проконсультуватися із відповідними спеціалістами, аби сформувати вимоги до закупівлі таким чином, щоб дотриматись норм законодавства і при цьому отримати від переможця увесь необхідний перелік документації щодо придбаного предмета закупівлі; 
  • Якщо предмет закупівлі передбачає придбання нового легкового автомобіля, то слід передбачити в документації про закупівлю, в тому числі проєкті договору про закупівлю, гарантійне обслуговування транспортного засобу. При цьому доцільно звернути увагу, що зазвичай таке технічне обслуговування тягне за собою певні вимоги, невиконання яких призведе до позбавлення можливості й надалі користуватися гарантійним обслуговуванням. Прикладом такої вимоги може стати необхідність усувати будь-які неполадки автомобіля виключно через станції техобслуговування, тощо; 
  • Акцентуємо увагу як на загальних вимогах щодо здійснення закупівлі товару, так і на більш специфічних аспектах, що залежать від конкретно обраного предмета закупівлі. Наприклад, якщо закуповується автомобіль спеціального призначення, то серед технічних характеристик можуть бути наявні такі як: обладнаний спеціальними світловими і звуковими сигнальними пристроями, броньований, тощо. 
  • Пам’ятаємо, що доволі великий вплив на виконання сторонами обов’язків мають саме умови укладеного договору про закупівлю. Тож замовнику слід відобразити в проєкті договору усі необхідні нюанси щодо закупівлі легкового автомобіля таким чином, щоб отримати від переможця усю необхідну інформацію / документацію / товар, при цьому встановлені вимоги не суперечили вимогам чинного законодавства. При необхідності замовник також може звернути увагу на примірні договори купівлі-продажу, наявні у будь-якому автомобільному салоні. 

Підсумки 

На етапі планування закупівлі такого товару, як легковий автомобіль, замовникам доцільно звернути увагу на такі аспекти: 

  • при визначенні предмета закупівлі легкового автомобіля пропонуємо звернути увагу на наявність в Єдиному закупівельному словнику коду ДК 021:2015: 34110000-1 Легкові автомобілі; 
  • вищезазначений код містить в собі відповідний перелік більш детальних кодів, які рекомендуємо врахувати при оприлюдненні оголошення про закупівлю для виконання вимог пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082; 
  • при визначенні очікуваної вартості, замовнику доцільно орієнтуватися на актуальні ринкові ціни щодо обраного виду легкового автомобіля. Оцінити ситуацію на ринку закупівельник може за допомогою методу порівняння ринкових цін, відображеному в Примірній методиці визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 18.02.2020 № 275; 
  • коли мова йде про здійснення закупівлі легкового автомобіля, вимоги щодо підтвердження ступеня локалізації на даний товар не розповсюджуються. І все ж рекомендуємо врахувати специфіку обраного транспортного засобу, адже для прикладу, легковий автомобіль і справді відсутній у переліку товарів, що підпадають під локалізацію, натомість у даному переліку присутній такий товар, як транспортний засіб для перевезення пацієнтів; 
  • при визначенні технічних та якісних характеристик даного предмета закупівлі, рекомендуємо замовнику спершу дослідити внутрішню інформацію щодо потенційної закупівлі (потреби та завдання закупівельника, рівень спроможності обслуговувати обраний транспортний засіб після його закупівлі, тощо), а тоді і зовнішню спроможність ринку (характеристики товару, наявного на ринку, специфіка та переваги того чи іншого легкового автомобіля, його здатність задовольнити потреби замовника, тощо); 
  • звертаємо увагу на доцільність відображення вимог щодо більш специфічних аспектів предмета закупівлі легкового автомобіля: перелік супровідної документації при придбанні транспортного засобу, його післягарантійне обслуговування, додаткове обладнання для автомобілів спеціального призначення, тощо; 
  • приділяємо достатньо уваги формуванню проєкту договору, який міститиме всі необхідні умови та вимоги й при цьому не суперечитиме нормам законодавства. 
#вимоги замовника#локалізація у закупівлях#очікувана вартість#предмет закупівлі#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard