Практика моніторингу щодо підтвердження відсутності підстав для відхилення ТП згідно статті 17 переможцем закупівлі від представника ДАСУ
Статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначені підстави для відмови в участі учасникам у процедурі закупівлі. Частиною 6 статті 17 Закону визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті.
Однак з початком війни застосування частини 6 статті 17 Закону зазнало певних змін. Зокрема, Постановою Кабміну «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» від 12.03.2022 № 263 було обмежено доступ користувачів до державних реєстрів. Тому замовники не можуть перевірити інформацію, яка міститься у формі відкритих даних у відповідності до частини 5 статті 17 Закону.
Водночас, незважаючи на відсутність доступу до державних реєстрів, інформацію про відсутність підстав для відхилення замовники повинні перевіряти. Тобто вимоги частини 6 статті 17 Закону мають бути виконані як замовниками, так і переможцями незважаючи на існування зазначених обмежень.
При цьому, Державна аудиторська служба України (далі – ДАСУ) активно моніторить застосування частини 6 статті 17 Закону. Тому сьогодні пропонуємо розглянути порушення, які встановлює ДАСУ щодо застосування частини 6 статті 17 Закону.
Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2022-08-08-000023, оголошення № UA-2022-06-06-002785-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: на порушення вимог частини 3 статті 22 Закону тендерна документація не містить вимогу до переможця про надання документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, та 8 частини 1 статті 17 Закону, як передбачено частиною 6 статті 17 Закону.
Зокрема, відповідно до частини 6 статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті.
Згідно частини 5 статті 17 Закону, замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.
Однак, у зв'язку із широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, на період дії воєнного стану згідно постанови Кабміну «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» від 12.03.2022 № 263, доступ до більшості публічних електронних реєстрів тимчасово зупинено або обмежено. Зокрема, можливості роботи з реєстром, який пов’язаний з пошуком та переглядом відомостей стосовно осіб, притягнутих до кримінальної, адміністративної та / або дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, а також аналітичний блок реєстру заблоковано до моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні. Аналогічно, з метою захисту та збереження інформації, що міститься в Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, на час дії воєнного стану обмежено відкритий доступ до відомостей з цього реєстру.
Приклад 2. Моніторинг№ UA-M-2022-08-08-000018, оголошення № UA-2022-07-01-004316-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: замовником у Додатку 2 до тендерної документації зазначено: «Переможець торгів у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинен надати замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 5, 6 частини 1 статті 17 Закону», що суперечить вимогам частини 6 статті 17 Закону в редакції від 25.06.2022, відповідно до якої переможець у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті.
Крім того, у складі тендерної документації замовника відсутня інформація про спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстав, передбачених пунктом 12 частини 1 та частиною 2 цієї статті для переможця процедури закупівлі, що є порушенням вимог частини 3 статті 17 Закону в редакції від 25.06.2022.
Приклад 3. Моніторинг № UA-M-2022-06-27-000008, оголошення № UA-2022-04-06-001473-c
Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до частини 6 статті 17 Закону переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частини 2 цієї статті.
Умовами тендерної документації замовника (таблиця 2 Додатку 1) визначено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону, та зазначено перелік документів, які переможець тендеру повинен надати Замовнику на підтвердження відсутності підстав, визначених у пунктах 5, 6, 12 та 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону. При цьому, умовами тендерної документації визначено, що відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини 1 цієї статті підтверджується інформацією, електронною довідкою чи сканованою копією з оригіналу документа (-ів), виданого відповідним органом, який має такі повноваження, а спосіб підтвердження інших підстав визначається учасником самостійно (наприклад, - у формі довідки довільної форми).
Проведеним моніторингом встановлено, що в недотримання вимог частини 6 статті 33 Закону та таблиці 2 Додатку 1 до тендерної документації замовника переможцем тендеру БО «БТ» не надано замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель жодних документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених відповідними пунктами частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону.
Коментар: як бачимо, замовники допускають як типові порушення, зокрема, як було в прикладі 2 та 3, де в тендерній документації не було визначено вимог щодо підтвердження відсутності підстав для відхилення тендерної пропозиції згідно статті 17 Закону та відсутність в складі тендерної пропозиції переможця будь-яких документів, наданих переможцем закупівлі у відповідності до частини 6 статті 17 Закону, так і порушення, які спричинені обмеженістю доступу до державних реєстрів, що стосується відсутності в тендерній документації вимоги щодо надання переможцем закупівлі документів на підтвердження відсутності підстав для відхилення згідно пунктами 2, 3, та 8 частини 1 статті 17 Закону.
Тому з огляду на обмеженість доступу до державних реєстрів, переможець закупівлі повинен завантажувати інформацію в електронну систему закупівель про відсутність підстав для відхилення його тендерної пропозиції, щодо пунктів 2, 3, та 8 частини 1 статті 17 Закону. При цьому, зазначену умову замовник повинен передбачити в тендерній документації. Як це зробити, читайте в статті «Оновлені вимоги до учасників та переможців щодо підтвердження статті 17 Закону».
пов'язані статті
15 січ.
Що робити замовнику, якщо ним надано 24 год не на всі невідповідності08 січ.
Чи правомірно здійснювати закупівлі, які є аналогічними спрощеним закупівлям згідно Особливостей07 січ.
Позиції аудиторів щодо звітування про виконання договору про закупівлю27 груд.
Підстави для відмови в участі у відкритих торгах: практикум27 груд.
Тимчасово призупинено роботу єдиних та державних реєстрів, які перебувають у компетенції Мінюсту: як замовнику здійснити перевірку учасника