Практика ДАСУ та суду щодо порушень строків в публічних закупівлях
Державна аудиторська служба України досить активно моніторить дотримання замовниками строків під час здійснення публічних закупівель, які визначені Законом та Особливостями.
При цьому, варто відмітити, що недотримання строків замовниками є найбільш поширеним порушенням, яке встановлюють аудитори за результатами моніторингів закупівель та за яке передбачена адміністративна відповідальність згідно частини 1 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Тож розглянемо, які порушення встановлюють аудитори під час моніторингів закупівель, а також розглянемо судову практику.
Практика Державної аудиторської служби України
Порушення строку оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель під час здійснення закупівлі згідно пункту 13 Особливостей
За результатом проведених моніторингів виявлено порушення строків оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, який згідно пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону повинен бути оприлюднений в електронній системі закупівель не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Порушення оприлюднення оголошення та ТД під час проведення відкритих торгів
Пункт 24 Особливостей визначає, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Відповідно замовник повинен визначати кінцевий строк подання тендерних пропозицій керуючись пунктом 24 Особливостей в залежності від виду предмета закупівлі. В свою чергу аудиторами було виявлено, що замовником було допущено порушення, а саме: оприлюднено в електронній системі закупівель оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію на закупівлю робіт в термін менший, ніж 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Замовнику довелося у зв’язку неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель відмінити оголошені відкриті торги.
Порушення замовником строку надання відповіді на звернення / вимогу учасника під час проведення відкритих торгів
Як бачимо аудитори прискіпливо перевіряють виконання замовником положення пункту 54 Особливостей під час проведення відкритих торгів і випадку порушення строків надання відповіді та ненадання відповіді встановлюють порушення вимог абзацу другого пункту 54 Особливостей. Тому замовникам варто слідкувати за надходженням звернень / вимог від учасника в електронній системі закупівель та вчасно надавати відповідні вимоги.
Порушення строку розгляду тендерної пропозиції
Частиною десятою статті 29 Закону чітко визначений строк розгляду тендерної пропозиції учасника і відповідно у випадку його порушення замовнику безпечніше відмінити відкриті торги згідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей, а саме: замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Порушення строку оприлюднення повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції
В даній закупівлі аудитори виявили порушення замовником строку оприлюднення повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції в електронній системі закупівель та встановлено порушення вимог частини 10 статті 29 Закону та абзацу 7 пункту 37 Особливостей. Тому замовникам необхідно вірно розраховувати строки оприлюднення відповідної інформації в електронній системі закупівель, щоб не допустити порушень. В такій ситуації замовнику необхідно врахувати, що рішення уповноваженої особи про продовження строку розгляду тендерних пропозицій має бути прийняте в межах строку розгляду тендерної пропозиції, тобто в межах 5 робочих днів, тож і дата протоколу має бути в межах визначеного строку, проте оприлюднити повідомлення в електронній системі закупівель необхідно протягом одного календарного дня з дня прийняття рішення про продовження строку розгляду тендерних пропозицій.
Порушення строку укладення договору про закупівлю
Порушення строку укладення договору про закупівлю може мати для замовника наслідки визнання договору нікчемним у разі укладення договору з порушенням строків, передбачених абзацами третім та четвертим пункту 49 цих особливостей, крім випадків зупинення перебігу строків у зв'язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей (підпункт 4 пункт 21 Особливостей). Відповідно замовнику небезпечно укладати договір з порушенням строків визначених пунктом 49 Особливостей. Якщо все таки замовником укладено договір з порушенням строків передбачених пунктом 49 Особливостей, то безпечніше розірвати такий договір.
Порушення строку оприлюднення договору про закупівлю та додатків до нього
Порушення строків оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього є досить поширеним порушенням, яке допускається замовником під час проведення закупівель. Замовники повинні розуміти, що у відповідності до статті 164-14 КУпАП це є порушенням законодавства про закупівлі, а саме: «неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі», за яке передбачена адміністративна відповідальність. Тож замовнику необхідно відповідально відноситися до дотримання строків оприлюднення інформації про закупівлі в ЕСЗ.
Порушення строку оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору (додаткової угоди) в ЕСЗ
У відповідності до частини 1 статті 164-14 КУпАП порушення строку оприлюднення повідомлення про внесення змін та зміни до договору про закупівлю є порушенням законодавства про закупівлі, а саме «неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі». В таких ситуаціях для недопущення порушення необхідно дотримуватися визначених строків установлених пунктом 11 частини першої статті 10 Закону.
Порушення строку оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю в ЕСЗ
Замовнику для того, щоб не порушувати строки оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю варто слідкувати за виконанням договору про закупівлю та при настанні одного із випадків визначених пунктом 4 Особливостей звітувати в електронній системі закупівель.
Судова практика
Під час моніторингу закупівлі аудиторами було встановлено порушення замовником частини 10 статті 29 Закону . Замовник в даній справі спростував встановлене аудиторами порушення частини 10 статті 29 Закону вказуючи на ведення воєнного стану в Україні з 24.02.2022, тобто настання надзвичайних, невідворотних та об`єктивних обставин, що підтверджені листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1. Водночас суд зауважив, що станом на 24.02.2022 строк розгляду тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною минув. Відповідно замовник не зміг довести протиправність встановленого Східним офісом порушення ч. 10 ст. 29 Закону , тоді як аудитори обґрунтували законність встановлених порушень. В свою чергу суд звернув увагу, що відповідно до роз`яснень, наданих листом Мінекономіки «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 22.04.2022 №3304-04/16796-06, проінформовано замовників, які розпочали процедури до введення правового режиму воєнного стану в Україні, але не мають можливості завершити такі процедури у зв`язку з незалежних від них обставин, то відповідно до норми пункту 1 частини п`ятої статті 32 Закону № 922-VIII вони мають право визнати тендер таким, що не відбувся, у разі; якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили. Також у випадку порушення строків розгляду тендерних пропозицій замовник міг відмінити тендер на підставі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
З розглянутої постанови суду можна зробити такі висновки, що Закон є спеціальним нормативним актом, у той час як ЦК України є загальним нормативним актом. І в тому випадку, коли існує розбіжність між нормами цих актів, перевагу слід віддати саме Закону як спеціальному нормативному актові у сфері регулювання проведення публічних закупівель. А враховуючи, що Особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, то під час здійснення закупівель варто керуватися строками, які визначені Особливостями з урахуванням Закону.
Суд також звернув увагу на те, що в ч. 6 ст. 33 Закону термін « 20 днів» вживається без застережень стосовно робочих днів і цей строк повинен обчислюватися в календарних днях. Відповідно суд зробив висновок, що не зважаючи на вихідний день замовник повинен був розглянути подані документи. Тобто можемо говорите про те що у випадку, коли строк визначений у календарнях днях і останній день строку припадає на вихідний день, то замовник повинен вчинити певні дії саме в цей день до 24:00 год. Натомість вчинення дії в перший робочий день буде вважатися порушенням.
Підсумки
Як бачимо замовники під час проведення закупівель дочить часто допускають порушення строків. В свою чергу аудитори досить прискіпливо перевіряють дотримання строків під час проведення моніторингу закупівлі, тому замовникам для того, щоб не допускати порушень варто вірно розраховувати такі строки та слідкувати за вчиненням відповідних дій в розраховані строки. Щодо того чи є можливість у замовника виправити порушення строків можна ознайомитися в матеріалі Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів.
пов'язані статті
17 квіт.
Чи потрібно змінювати кінцеву дату строку дії договору про закупівлю в електронній системі закупівель при звітуванні про виконання договору07 квіт.
Коли відновлюється перебіг строків при оскарженні закупівлі03 квіт.
Що варто відносити до твердого палива?03 квіт.
Корисні звички закупівельника01 квіт.
Строки при здійсненні закупівель згідно Особливостей та інструменти для їх дотримання