Статті

Повідомлення про усунення невідповідностей: що варто врахувати замовникам?

1
563

Пунктом 40 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) передбачено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

В свою чергу, в частині 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:

  1. перелік виявлених невідповідностей;
  2. посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
  3. перелік інформації та / або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.

Водночас у порівнянні із нормами Закону Особливості не містять будь-яких вимог до повідомлення про усунення невідповідностей. Тому у замовників в даному випадку виникає питання – чи повинні вони в повідомленні дотримуватись зазначених вимог до повідомлення про усунення невідповідностей, які визначені в частині 16 статті 29 Закону?

Так, якщо звернутись до пункту 39 Особливостей, в ньому зазначено, що розгляд та оцінка тендерних пропозицій відбуваються відповідно до статті 29 Закону (положення частин 2, 12 та 16 статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 40 цих особливостей.

З огляду на викладене, для замовників Особливостями не визначеного вимог щодо змісту повідомлення про усунення невідповідностей.

Однак Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) вже винесла чимало рішень, які стосувалися порушень при розміщенні повідомлення про усунення невідповідностей.

Рішення №7190-р/пк-пз від 06.12.2022, оголошення № UA-2022-11-02-013560-a

Позиція скаржника: скаржник зазначає, що Особливостями встановлено, що повідомлення має містити вимогу про усунення ТАКИХ невідповідностей, відповідно мала б бути конкретизація замовником, які саме невідповідності має усунути учасник, в якій інформації та / або документах. Однак замовником не було конкретизовано, які невідповідності учасником не усунуті. Скаржник зазначає, що на виконання вимоги замовника про усунення невідповідностей завантажив в електронну систему документи та інформацію, які вважав за необхідне, відповідно до вимог тендерної документації замовника. Відповідно оскільки замовником не конкретизовано було перелік невідповідностей в інформації та документах, у замовника було відсутнє право відхиляти тендерну пропозицію учасника скаржника.

Позиція Колегії: відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, замовник оприлюднив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, зокрема: повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалось тендерною документацією згідно предмету закупівлі: «Код ДК 021:2015 – 90510000-5 – Утилізація / видалення сміття та поводження зі сміттям «Вивезення та утилізація залишків рослинності та сміття з об’єктів благоустрою м. Черкаси» (оплата видатків із благоустрою населених пунктів)».

Керуючись пунктом 40 Особливостей та, враховуючи пункт 39 цих Особливостей, відповідно до статті 29 Закону без урахування положень частин 2, 12 та 16 статті 29 Закону, у зв’язку з виявленими невідповідностями в інформації та документах, що подані учасником, ФОП «Б», у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, замовник у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, розміщує повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, а саме: відсутність складі тендерної пропозиції ФОП «Б» інформації та / або документів, подання яких передбачалось тендерною документацією.

З метою усунення виявлених невідповідностей, просимо привести у відповідність тендерну пропозицію ФОП «Б» шляхом надання необхідних документів згідно вимог частини «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» та частини «Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, установлені статтею 17 Закону» розділу ІІІ тендерної документації.

Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Разом з тим, вищенаведене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей не містить перелік таких невідповідностей.

Враховуючи викладене, замовник, не виявивши невідповідність в наведених вище документах та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини дев'ятої статті 26 Закону. Враховуючи наведене, тендерна пропозиція скаржника була неправомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави.

Рішення №7028-р/пк-пз від 29.11.2022, оголошення № UA-2022-10-24-009574-a

Позиція скаржника: cкаржник не погоджується з рішенням замовника про визначення переможця процедури закупівлі, виходячи з наступного. Скаржник зазначає, що Колегія своїм рішенням від 10.11.2022 № 6686-р/пк-пз зобов’язала замовника скасувати своє рішення про визначення переможцем ФОП «П».

Замовник при повторному розгляді тендерної пропозиції ФОП «П» надав 24 години на виправлення невідповідностей. Протягом наданих замовником 24 годин зазначені у рішенні документи не були завантажені до системи Прозорро.

Позиція Колегії: відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, замовником було оприлюднено вимогу про усунення невідповідностей до 17.11.2022, відповідно до якої: «надати учаснику відкритих торгів з особливостями № UA-2022-10-24-009574-a - ФОП «П», відповідно до пункту 9 статті 26 Закону 24 години на завантаження в електронну систему повного пакету документів, що не вистачає відповідно переліку в тендерній документації».

Згідно з абзацом 1 пункту 40 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Слід зазначити, що вимога про усунення невідповідностей, оприлюднена замовником на веб-порталі Уповноваженого органу, не містить інформації, які саме невідповідності в інформації та / або документах, що подані переможцем у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, виявлені замовником.

За таких умов, замовник, не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності у відповідності до пункту 40 Особливостей, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, замовник порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини дев'ятої статті 26 Закону.

Рішення № 7221-р/пк-пз від 07.12.2022, оголошення № UA-2022-11-10-006809-a

Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника про визначення переможця процедури закупівлі, виходячи з наступного. Скаржник зазначає, що назва предмету закупівлі: «Секційні гаражні ролети. ДК 021:2015: 44220000-8 Столярні вироби». Надано в тендерній пропозиції: «Секційні гаражні ролети» не відповідає назві та товару закупівлі. Скаржник зазначає, що ТОВ «Ф» у виправленому файлі «Тендерна пропозиція» не зазначено необхідну інформацію: форма власності, юридичний статус підприємства (організації).

Позиція замовника: замовник зазначає, що відповідно до пункту 4.1 тендерної документації назва предмета закупівлі - Секційні гаражні ролети. Назва предмету закупівлі поданої тендерної пропозиції учасника ТОВ «Ф» повністю відповідає вимогам тендерної документації.

Інформація щодо форми власності, юридичного статусу учасника міститься в документах, завантажених учасником у складі тендерної пропозиції та жодним чином не впливає на зміст тендерної пропозиції учасника.

Позиція Колегії: у складі тендерної пропозиції переможця міститься, зокрема, форма «Тендерна пропозиція» (файл «Тендерна пропозиція.PDF»), відповідно до якої зазначено найменування предмета закупівлі – «Секційні гаражні ролети» та в пункті 5 якої зазначено наступне: «ТОВ», 03.02.2011, Виконавчий Комітет замовника».

Разом з тим, зазначена форма не містить інформації про форму власності та юридичний статус. Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах тендерної пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей.

Відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, замовником щодо тендерної пропозиції переможця розміщено вимогу про усунення невідповідностей, в якій зазначено наступне: «у ході перевірки документів, було виявлено невідповідність у завантаженій формі цінової пропозиції, а саме, неточність у розрахунках ціни за одиницю товару, суми товару з урахуванням ПДВ. З метою усунення виявлених невідповідностей, ви повинні подати відкореговану цінову пропозицію».

Разом з тим, замовником не оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення саме наведених вище невідповідностей. Враховуючи викладене, замовник, не виявивши невідповідність в наведених вище документах та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону.

Коментар: з огляду нарозглянуту практику Колегії вбачається, що замовники в повідомленні про усунення невідповідностей повинні вказувати невідповідності, які повинен усунути учасник, незважаючи на те, що прямої вимоги про це Особливостями не визначено. Натомість не зазначення переліку таких невідповідностей є порушенням вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону.

В свою чергу, зазначення в повідомленні про усунення невідповідностей одних відомостей та не зазначення інших, які повинен виправити учасник, є порушенням зазначених правових норм, що слугує підставою для відміни закупівлі у відповідності до підпункту 2 пункту 47 Особливостей, а саме: відміна замовником відкритих торгів у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.

#24 години#оприлюднення інформації#практика оскарження

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard