Підстава для укладення «прямого» договору про закупівлю, якщо закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар згідно з підпунктом 16 пункту 13 Особливостей
Згідно з підпунктом 16 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар, якщо така закупівля була проведена відповідно до пункту 5 розпорядження Кабміну від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 77, ст. 2660) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2023 р. № 491. Дана підстава містить в собі значну кількість умов, яких необхідно дотриматися для правомірного укладення «прямого» договору про закупівлю, тому потребує детального аналізу, який проведемо в даному матеріалі.
Яких умов слід дотриматися для здійснення закупівлі на підставі підпункту 16 пункту 13 Особливостей?
Підпункт 16 пункту 13 Особливостей дозволяє замовнику укласти «прямий» договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
- закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар, якщо така закупівля була проведена відповідно до пункту 5 розпорядження Кабміну від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 77, ст. 2660) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2023 р. № 491.
Дана підстава складається з двох умов:
- закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар;
- якщо така закупівля була проведена відповідно до пункту 5 розпорядження Кабміну від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 77, ст. 2660) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2023 р. № 491.
В першу чергу варто проаналізувати другу умову підпункту 16 пункту 13 Особливостей, яка допоможе з’ясувати які замовники та які товари підпадають під дану підставу. Тому звернемося саме до розпорядження Кабміну від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (далі – Розпорядження), оскільки саме до нього скеровує нас друга умова підпункту 16 пункту 13 Особливостей.
Які замовники мають право на застосування підпункту 16 пункту 13 Особливостей та саме яких товарів?
Пункт 5 Розпорядження встановлює, що у разі коли відповідно до пункту 51 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 471, відкриті торги, що проводилися відповідно до пунктів 4 та 6 цього розпорядження зазначеною в пункті 1 цього розпорядження централізованою закупівельною організацією, були відмінені (у тому числі частково за лотом), замовник може здійснити закупівлю такого предмета закупівлі самостійно із застосуванням електронного каталогу.
Як бачимо пункт 5 Розпорядження посилається на проведення відкритих торгів централізованою закупівельною організацією - державною установою “Професійні закупівлі” відповідно до пунктів 4 та 6 Розпорядження. Тож далі розглянемо їх детальніше.
Пункт 4 Розпорядження визначає, що у період дії правового режиму воєнного стану в Україні для замовників згідно з додатком 5 зазначена в пункті 1 цього розпорядження централізована закупівельна організація за рахунок коштів державного бюджету проводить відкриті торги та закупівлі за рамковими угодами:
- електричної енергії згідно з додатком 6;
- нафти і дистилятів згідно з додатком 6.
Додатком 5 до Розпорядження визначені наступні замовники:
Перелік замовників, в інтересах яких проведення тендерів та закупівель за рамковими угодами через централізовану закупівельну організацію є обов’язковим:
МВС | Державіаслужба | Агентство відновлення | Держатомрегулювання |
Міненерго | Держаудитслужба | Держводагентство | Адміністрація Держприкордонслужби |
Мінекономіки | Укрдержархів | Держенергоефективності | Адміністрація судноплавства |
Мінагрополітики | Казначейство | Держлісагентство | Пенсійний фонд |
МЗС | ДМС | Держрезерв | НАДС |
Міндовкілля | ДРС | Держрибагентство | Національна поліція |
Мінстратегпром | Держгеонадра | ДАЗВ | Український інститут національної пам’яті |
Мінінфраструктури | Держекспортконтроль | Держкіно | БЕБ |
МКСК | Держстат | ДКА | Антимонопольний комітет |
Мінмолодьспорт | Держлікслужба | Держмистецтв | Держкомтелерадіо |
МОН | Укртрансбезпека | ДАРТ | Фонд державного майна |
МОЗ | Держпродспоживслужба | ДІАМ | Адміністрація Держспецзв’язку |
Мінсоцполітики | Держгеокадастр | Держекоінспекція | Національне агентство з питань запобігання корупції |
Мінветеранів | Держпраці | Державна служба якості освіти | АРМА |
Мінреінтеграції | ДСНС | НСЗУ | Національна комісія зі стандартів державної мови |
Мінфін | Держфінмоніторинг | Нацсоцслужба | Державне агентство ПлейСіті |
Мінцифри | ДПС | ДЕСС | |
Мін’юст | Держмитслужба | Держенергонагляд |
Відповідно застосовувати підпункт 16 пункту 13 Особливостей мають право виключно перелічені вище замовники.
Додатком 6 до Розпорядження визначено виключний перелік товарів, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов'язковою для замовників наведених вище, а саме:
Код національного класифікатора України ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник” | Найменування |
09130000-9 | Нафта і дистиляти |
09310000-5 | Електрична енергія |
Таким чином замовники, що наведені у Додатку 5 до Розпорядження мають право скористатися підпунктом 16 пункту 13 Особливостей при здійсненні закупівлі виключно таких предметів закупівель:
- 09130000-9 — Нафта і дистиляти. Звертаємо увагу, що під даний код Єдиного закупівельного словника підпадає, зокрема, бензин та дизельне паливо;
- 09310000-5 — Електрична енергія.
Пункт 6 Розпорядження визначає, що централізована закупівельна організація, зазначена в пункті 1 цього розпорядження, проводить за рахунок коштів державного бюджету в інтересах Державного агентства резерву як замовника згідно з додатком 5 тендери та закупівлі за рамковими угодами товарів, закупівля яких через зазначену централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, за номенклатурою матеріальних цінностей державного резерву, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Що замовникам варто знати про номенклатуру матеріальних цінностей державного резерву.
Стаття 9 Закону України «Про державні резерви» № 3310-IX від 09.08.2023 визначає, що номенклатура матеріальних цінностей державних резервів, норми їх накопичення, у тому числі рівень незнижуваного запасу, порядок їх формування та перегляду затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Номенклатура матеріальних цінностей державних резервів формується за продовольчим, медичним, технічним, сировинним та енергетичним напрямами.
Перегляд номенклатури матеріальних цінностей державного матеріального резерву та норм їх накопичення здійснюється за потреби, але не менше ніж один раз на три роки, а номенклатури матеріальних цінностей мобілізаційного резерву - за потреби.
Обсяги щорічних поставок матеріальних цінностей до державного матеріального резерву відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України норм накопичення в першочерговому порядку плануються під час формування замовлень на поставку продукції для державних потреб та забезпечуються відповідними коштами за рахунок Державного бюджету України на відповідний рік з урахуванням накопичених матеріальних цінностей державного матеріального резерву за попередні роки.
У разі потреби Кабінет Міністрів України приймає рішення про закупівлю і закладення матеріальних цінностей до державного матеріального резерву понад встановлені норми накопичення для їх цільового використання з визначенням джерел фінансування таких закупівель.
Зведені відомості про номенклатуру та норми накопичення, про загальні обсяги поставок, закладення, зберігання, освіження та відпуску, а також про фактичні запаси матеріальних цінностей державних резервів є державною таємницею, розголошення якої тягне за собою відповідальність у встановленому законом порядку.
За яких умов замовники мають право застосовувати підпункт 16 пункту 13 Особливостей?
Варто знову звернутися до пункту 5 Розпорядження, який встановлює додаткові умови для застосування підпункт 16 пункту 13 Особливостей.
Пункт 5 Розпорядження встановлює, що у разі коли відповідно до пункту 51 Особливостей, відкриті торги, що проводилися відповідно до пунктів 4 та 6 цього розпорядження зазначеною в пункті 1 цього розпорядження централізованою закупівельною організацією, були відмінені (у тому числі частково за лотом), замовник може здійснити закупівлю такого предмета закупівлі самостійно із застосуванням електронного каталогу.
Виділимо таку умову із пункту 5 Розпорядження, яка дозволяє замовникам самостійно перейти до закупівлі визначених предметів закупівель із застосуванням електронного каталогу:
- якщо відкриті торги, які здійснювалися ДУ «Професійні закупівлі» будуть відмінені (у тому числі частково за лотом) відповідно до 51 Особливостей.
Нагадаємо, що згідно пункту 51 Особливостей відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі:
1) відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями;
2) неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями.
Лише виконавши цю додаткову умову визначену пунктом 5 Розпорядження замовники можуть перейти до виконання першої умови визначеної підпунктом 16 пункту 13 Особливостей, а саме:
- закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар.
Згідно пункту 63 Постанови Кабміну від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі - Порядок №822) запит пропозицій постачальників вважається таким, що не відбувся, якщо не було подано жодної ціни пропозиції або замовником усі подані пропозиції постачальників були відхилені з підстав, визначених пунктом 64 цього Порядку.
Пункт 64 Порядок №822 визначає, що замовник відхиляє пропозицію переможця відбору, якщо постачальник:
1) не підписав договір у строк, визначений абзацом першим пункту 66 цього Порядку;
2) письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проекті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників;
3) пропонує товар походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Тобто, підпункт 16 пункту 13 Особливостей дозволяє замовнику укласти «прямий» договір про закупівлю при виконанні замовником наступних умов:
- Відкриті торги для замовників та предметів закупівель визначених пунктом 4 та 6 Розпорядження проведеними ДУ «Професійні закупівлі» повинні бути відмінені (у тому числі частково за лотом) відповідно до 51 Особливостей.
- Після відміни відкритих торгів (у тому числі частково за лотом) тільки згідно пункту 51 Особливостей замовники можуть самостійно перейти до здійснення закупівлі відповідних предметів закупівель через електронний каталог.
- Якщо закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар.
Підсумки
1. Застосувати підпункт 16 пункту 13 Особливостей мають право:
- замовники, що наведені у Додатку 5 до Розпорядження при здійсненні закупівлі виключно таких предметів закупівель:
09130000-9 — Нафта і дистиляти. Звертаємо увагу, що під даний код Єдиного закупівельного словника підпадає, зокрема, бензин та дизельне паливо;
09310000-5 — Електрична енергія.
- Державне агентство резерву саме при закупівлі товарів за номенклатурою матеріальних цінностей державного резерву, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
2. У випадку відміни (у тому числі частково за лотом) відповідно до 51 Особливостей відкритих торгів, що проводили ДУ «Професійні закупівлі» в інтересах замовника, замовникам надається право самостійно здійснити закупівлі відповідних предметів закупівель через електронний каталог. І лише у разі, якщо в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар або ж закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбудеться, відповідні замовники можуть застосувати виняток, який передбачений підпунктом 16 пункту 13 Особливостей для укладення «прямого» договору про закупівлю.
Замовнику буде корисно ознайомитися з матеріалами:
- Алгоритм проведення закупівель за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей
- Дорожня карта закупівельника для проведення закупівлі без використання електронної системи закупівель по виключеннях з контрольними точками (згідно пункту 13 Особливостей)
- Обґрунтування застосування виключення, згідно пункту 13 Особливостей: які аргументи слід наводити, яких умов дотриматися та як його готувати
- Приклади протоколів для проведення закупівель за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей
пов'язані статті
01 лип.
«Допорогові» закупівлі: практичні рішення для типових і нетипових ситуацій30 черв.
Зміна ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування згідно підпункту 6 пункту 19 Особливостей27 черв.
Укладення прямого договору про закупівлю у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності згідно пункту 13 Особливостей25 черв.
Чи потрібно оприлюднювати обґрунтування згідно Постанови № 710 при укладенні прямих договір згідно пункту 13 Особливостями24 черв.
Що варто розуміти під «допороговими» закупівлями