Статті

Перші моніторинги «воєнних» закупівель

0
129

28.02.2022 Кабміном було прийнято#nbsp;постанову «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169) з наступними змінами, якою було встановлено, що в умовах воєнного стану оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Законом України «Про оборонні закупівлі». При цьому, переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі. Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель замовник / державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України.

Отож, враховуючи викладене вище замовники звільнялись від проведення процедур закупівель в розумінні Закону та могли укладати договори, у відповідності до Цивільно та Господарського кодексів України та Постанови №169.

Разом з тим, положення Закону законодавцем не відмінено, тобто жодних змін в Закон щодо закупівель в період воєнного стану не було внесено, тому Закон чинний.

Відповідно закупівельна спільнота розділилась на два табори – одні проводять закупівлі у відповідності до Постанови № 169, інші ж і надалі керуються Законом, і проводять закупівлі у відповідності до Закону. Тому постає питання – як правильно?

Певну ясність мала б привнести Державна аудиторська служба України (далі – ДАСУ) як орган, який здійснює моніторинг процедур закупівель. І от ДАСУ виніс перші висновки щодо закупівель, які були оголошені після прийняття Постанови № 169, які розглянемо далі.

Моніторинг № UA-M-2022-04-12-000013, оголошення № UA-2022-03-28-003674-b

Тип процедури: переговорна процедура

Витяг з висновку за результатами моніторингу: в оголошенні, в повідомленні про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури № UA-2022-03-28-003674-b) та в протоколі уповноваженої особи від 28.03.2022 № 234, оприлюднених в електронній системі закупівель, визначено підставу для застосування переговорної процедури закупівлі - пункт 2 частини 2 статті 40 Закону, що передбачає відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником. Однак, згідно з обґрунтуванням даної переговорної процедури та інформації оприлюдненої на веб порталі Уповноваженого органу, оголошені замовником попередні тендери по даному предмету закупівлі, а саме: відкриті торги за номерами ID: UA-2022-02-09-014344-b, UA-2022-03-03-000520-a були двічі відмінені через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій. На запит ДАСУ, замовником надано пояснення, в якому зазначено, що уповноваженою особою при проведенні переговорної процедури було допущено помилку при посиланні на пункт 2 частини 2 статті 40 Закону замість пункту 1 частини 2 статті 40 Закону. Тобто, переговорна процедура закупівлі застосована Замовником за наявності умов, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону, проте з порушенням норм пункту 8 частини 6 статті 40 Закону в частині її обґрунтування.

Висновок про наявність або відсутність порушення законодавства: за результатами аналізу питання повноти відображення інформації про публічну закупівлю встановлено порушення норм пункту 8 частини 6 статті 40 Закону. За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявності підстав щодо застосування переговорної процедури закупівлі, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення – порушень не встановлено.

Моніторинг № UA-M-2022-04-19-000034, оголошення № UA-2022-03-03-001208-c

Тип процедури: переговорна процедура

Витяг з висновку за результатами моніторингу: проведеним моніторингом своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення встановлено, що в електронній системі закупівель замовником 03.03.2022 опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з ТОВ «Е», водночас станом на час прийняття рішення про проведення моніторингу та опублікування повідомлення про початок проведення моніторингу (19.04.2022) договору про закупівлю із вказаним учасником не опубліковано.

На порушення вимог пункту 5 частини 8 статті 40 Закону станом на час прийняття рішення про проведення моніторингу та опублікування повідомлення про початок проведення моніторингу замовником не відмінено переговорну процедуру закупівлі.

Висновок про наявність або відсутність порушення законодавства: за результатами аналізу питання своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення встановлено порушення вимог пункту 5 частини 8 статті 40 Закону. За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, правомірності, обґрунтованості та наявності умов застосування переговорної процедури закупівлі, розміщення та оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення документів, що оприлюднюються відповідно до Закону – порушень не встановлено.

Моніторинг № UA-M-2022-03-30-000042, оголошення № UA-2022-03-03-002122-a

Тип процедури: відкриті торги

Витяг з висновку за результатами моніторингу: у додатку 2 до тендерної документації #nbsp;переможцями торгів, у строк що не перевищує 10 днів з дати оприлюднення на веб-порталі повідомлення про намір укласти договір надаються зазначені документи: оригінал довідки або електронна довідка органу МВС України, яка містить відомості, що фізична особа, яка є учасником або директор учасника, не була засуджена за злочин або судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку станом на жовтень 2021 року або листопад 2021 року; оригінал довідки або електронна довідка органу МВС України, яка містить відомості, що службова (посадова) особа учасника, яка підписала тендерну пропозицію, не була засуджена за злочин або судимість з якої знято або погашено у встановленому законом порядку станом на грудень 2021 року або січень 2022 року.

Таким чином, замовником при складанні тендерної документації встановлено недотримання вимог пунктів 5 та 6 частини 1 статті 17 Закону, тобто вимагається інформація про те, що фізична / службова (посадова) особа учасника / переможця була засуджена за злочин, а не за кримінальне правопорушення, як визначено пунктами 5 та 6 частини 1статті 17 Закону. Отже, на порушення пункту 2 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації замовника зазначено підстави, встановлені статтею 17 Закону з недотриманням вимог пунктів 5 та 6 частини 1 статті 17 Закону.

На порушення вимог пунктів 1 та 2 частини 1 статті 31 Закону замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «К» у зв’язку з тим, що учасник процедури не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установлених статтею 16 Закону та тендерна пропозиція якого не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Висновок про наявність або відсутність порушення законодавства: за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення норм вимог пунктів 5 та 6 частини 1 статті 17 Закону, пункту 2 частини 2 статті 22 Закону. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «К» встановлено порушення вимог пунктів 1 та 2 частини 1 статті 31 Закону. За результатами аналізу питань визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції учасника – порушень не встановлено.

Моніторинг № UA-M-2022-04-26-000057, оголошення № UA-2022-03-03-001880-a

Тип процедури: відкриті торги

Витяг з висновку за результатами моніторингу: висновку поки не оприлюднено. ДАСУ надіслало замовнику запит на пояснення з наступних питань:

  1. надати інформацію про те, яким чином та на підставі яких документів замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість;
  2. надати посилання на сторінку офіційного веб-сайту розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.

Коментар

Як бачимо, ДАСУ проводить моніторинги процедур закупівель, які є процедурами закупівель у відповідності до Закону, і які були оголошеними після прийняття Постанови № 169. Однак порушень у частині правомірності застосування відкритих торгів чи переговорної процедури ДАСУ не встановлює, натомість встановлює порушення щодо недотримання замовниками положень Закону при проведенні даних видів процедур закупівель, які є характерними і у мирний час. Тому, вочевидь, можна припустити, що ДАСУ вважає цілком законними проведення закупівель згідно із Законом, незважаючи на існування Постанови №169.

З огляду на дані моніторинги замовники можуть проводити процедури закупівлі у відповідності до Закону до внесення змін до цього Закону, адже Закон є чинним. При тому, наголошуємо, що замовникам все ж варто переглянути закупівлі на цей рік та у такий важкий час для всіх нас проводити закупівлі, які є найбільш необхідними.

#моніторинг закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard