Статті

Переможець відмовився від укладення договору/не підписав договір у строк, який визначений Особливостями: в який строк замовник повинен відхилити його ТП

1
92

Після визначення учасника переможцем закупівлі, перед укладенням договору про закупівлю, він повинен здійснити певні дії: надати документи, які підтверджують відсутність підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі згідно пункту Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), або виконати інші вимоги тендерної документації, а також укласти договір із замовником за результатами здійснення закупівлі. 

Однак досить часто після визначення учасника переможцем закупівлі такий переможець відмовляється від підписання договору, зокрема надсилаючи відповідний лист/в телефонному режимі або ж не надсилає примірники підписаного договору та не виходить на зв’язок. 

І тому замовник згідно абзацу 2 підпункту 3 пункту 44 Особливостей зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця закупівлі. 

Проте, протягом якого строку замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця закупівлі розглянемо в даній статті. 

Вимоги Особливостей щодо розгляду тендерної пропозиції 

Абзац 1 пункту 36 Особливостей передбачає, що якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначених замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, крім інформації, визначеної пунктом 40 цих особливостей, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною. Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється відповідно до частин третьої та четвертої статті 28 Закону. 

Згідно пункту 41 Особливостей розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей. 

Відповідно до частини 10 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення. 

З огляду на наведені норми строк розгляду тендерної пропозиції становить п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції та який може бути продовжено замовником до 20 робочих днів. В свою чергу, чи розповсюджується даний строк на розгляд документів переможця закупівлі? 

Що таке тендерна пропозиція? 

Відповідно до пункту 32 частини 1 статті 1 Закону тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. 

Згідно пункту 31 Особливостей тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону. 

Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. 

Тендерні пропозиції залишаються дійсними протягом зазначеного в тендерній документації строку, який у разі необхідності може бути продовжений. 

До закінчення зазначеного строку замовник має право вимагати від учасників процедури закупівлі продовження строку дії тендерних пропозицій. Учасник процедури закупівлі має право: 

  • відхилити таку вимогу, не втрачаючи при цьому наданого ним забезпечення тендерної пропозиції; 
  • погодитися з вимогою та продовжити строк дії поданої ним тендерної пропозиції і наданого забезпечення тендерної пропозиції. 

У разі необхідності учасник процедури закупівлі має право з власної ініціативи продовжити строк дії своєї тендерної пропозиції, повідомивши про це замовникові через електронну систему закупівель. 

У відповідності до наведених норм видається, що тендерна пропозиція це пропозиція, яку подає саме учасник через електрону систему закупівель, адже норми закупівельного законодавства розмежовують правовий статус учасника та переможця процедури закупівлі. 

Так, відповідно до пункту 37 частини 1 статті 1 Закону учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі. 

Натомість згідно пункту 18 частини 1 статті 1 Закону переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. 

Тому видається, що строк розгляду тендерної пропозиції, який визначений частиною 10 статті 29 Закону та який становить 5 робочих днів, не поширюється на строк розгляду пропозиції переможця закупівлі. 

Чи містять норми Особливостей вимоги щодо строку розгляду пропозиції переможця? 

Абзаци 3-4 пункту 49 Особливостей визначають, що з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п’ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. 

Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладення договору про закупівлю зупиняється. 

Абзац 2 підпункту 3 пункту 44 Особливостей передбачає, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли переможець процедури закупівлі: 

  • відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; 

Отож, зазначені норми визначають строк для укладення договору, який, зокрема становить 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю, однак не визначають строку, протягом якого замовник повинен відхилити тендерну пропозицію переможця, якщо він відмовився від підписання договору про закупівлю згідно абзацу 1 підпункту 3 пункту 44 Особливостей. 

Водночас визначаючи строк для відхилення тендерної пропозиції переможця потрібно виходити із підстав, згідно яких замовник відхилятиме тендерну пропозицію переможця закупівлі. 

Зокрема, якщо замовник отримав листа від переможця про відмову від підписання договору, тобто в замовника наявне документальне підтвердження відмови від підписання договору від переможця закупівлі, замовник може відхилити тендерну пропозицію учасника одразу після отримання такого листа, не чекаючи спливу 15 днів, які визначені для укладення договору. 

Однак, якщо в замовника відсутнє документальне підтвердження відмови від підписання договору – переможець відмовився від підписання договору в телефонному режимі або ж не надсилає примірники підписаного договору та не виходить на зв’язок, в замовника відсутнє документальне підтвердження відмови від підписання договору, і відповідно відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції переможця закупівлі до спливу 15 днів, які визначені для укладення договору. 

Тому вбачається, що в даному випадку, замовник може відхилити тендерну пропозицію переможця після спливу 15 днів, які визначені для укладення договору, зокрема відхиливши переможця закупівлі на 16 день з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю. 

Підсумки 

Законодавство не визначає строку розгляду тендерної пропозиції переможця закупівлі. Замовнику необхідно відхиляти тендерну пропозицію переможця з огляду на спосіб відмови переможця від підписання договору – якщо переможець письмово відмовився від підписання договору, замовник може відхилити тендерну пропозицію учасника одразу після отримання такого листа, не чекаючи спливу 15 днів, які визначені для укладення договору. 

Натомість, якщо переможець відмовився від підписання договору в телефонному режимі або ж не надсилає примірники підписаного договору та не виходить на зв’язок, замовник може відхилити тендерну пропозицію переможця після спливу 15 днів, які визначені для укладення договору, зокрема відхиливши переможця закупівлі на 16 день з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю. 

#відкриті торги#відхилення переможця#переможець закупівлі#строки у закупівлях#учасник закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard