Статті

Контрольні точки по встановленню кваліфікаційних критеріїв 

3
190

Звертаючись до норм пункту 28 Особливостей, у тендерній документації зазначаються: один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством

При цьому відповідно до частини 2 статті 16 Закону, замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 

  • наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 
  • наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 
  • наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 
  • наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. 

Наголосимо, що використання кваліфікаційних критерії далеко не завжди є обов’язковою вимогою проведення публічних закупівель. Адже керуючись пунктом 48 Особливостей, під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону

В той же час у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону. Тобто при закупівлі послуг або робіт замовник зобов’язаний встановити вимогу щодо підтвердження відповідності учасника закупівлі хоча б одному із кваліфікаційних критеріїв. 

Отже під час проведення закупівлі замовник може, а в окремих випадках зобов’язаний, встановлювати в тендерній документації вимоги щодо підтвердження відповідності учасника закупівлі кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям), базуючись на нормах статті 16 Закону із врахуванням вимог Особливостей. Окрім цього варто відмітити не менш важливі моменти, а саме: 

  • у разі проведення відкритих торгів із врахуванням особливостей для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, відповідно до вимог абзацу 1 пункту 29 Особливостей; 
  • враховуючи норми пункту 40 Особливостей, документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону не можуть бути визначені, як конфіденційна інформація; 
  • для виконання норм абзацу 10 пункту 28 Особливостей, вимоги щодо підтвердження відповідності учасника закупівлі кваліфікаційним критеріям повинні зазначатись замовником у додатку до тендерної документації з переліком документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції. У разі необхідності такі вимоги можуть зазначатись в іншому додатку до тендерної документації, проте в такому випадку посилання на цей додаток слід відобразити в додатку до тендерної документації з переліком документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції; 
  • при встановленні вимог щодо підтвердження відповідності учасника закупівлі кваліфікаційним критеріям, варто також передбачити як саме учасник має можливість дотриматись таких вимог, тобто які документи / інформацію для цього необхідно надати в складі тендерної пропозиції; 
  • при формуванні оголошення про проведення відкритих торгів, уповноваженій особі варто зазначити інформацію щодо встановлення критерію / критеріїв у розділі «Кваліфікаційні критерії процедури закупівлі», шляхом проставлення відміток (галочок) та заповнення відповідних електронних полів. Нагадуємо, що даний функціонал електронних майданчиків описано у статтях «Новий функціонал майданчиків: щодо зазначення підстави та обґрунтування у нововведених електронних полях при здійсненні закупівлі у відповідності до пункту 13 Особливостей та щодо появи нового розділу «Критерії по статті 16» при оголошенні процедури відкритих торгів» та «Чи обов’язково зазначати інформацію про критерії по статті 16 в електронних полях під час оголошення процедури відкриті торги з особливостями?»
  • інформація про вимоги щодо кваліфікаційних критеріїв, відображена в тендерній документації та електронних полях оголошення про проведення відкритих торгів, повинна відповідати одна одній; 
  • для об'єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об'єднання установленим кваліфікаційним критеріям, про що зазначено у абзаці 9 пункту 28 Особливостей. 

Враховуючи вищезазначене, рекомендуємо замовникам зважити необхідність та ризики встановлення того чи іншого критерію, а також чітко сформулювати вимогу, перш ніж зазначати її у тендерній документації та відповідних електронних полях оголошення про проведення відкритих торгів. Окрім цього пропонуємо скористатися прикладами встановлення вимог щодо підтвердження відповідності учасника закупівлі кваліфікаційним критеріям, відображеним у прикладах тендерних документацій у матеріалі «Пакет прикладів документів для проведення відкритих торгів». Наразі розглянемо ключові аспекти та ризики встановлення кожного з кваліфікаційних критеріїв, визначених частиною 2 статті 16 Закону. 

Критерій 1: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій 

Ключові аспекти встановлення вимоги: 

  • встановлення вимоги відбувається на основі норм підпункту 1 частини 2  статті 16 Закону із врахуванням Особливостей; 
  • законодавство не містить чітких вимог щодо того, які саме документи / інформація можуть підтверджувати виконання такого критерію. Тому замовнику варто встановлювати вимоги із врахуванням специфіки конкретного обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 
  • керуючись частиною 2 статті 793 Цивільного кодексу України, у разі встановлення вимог щодо надання у складі тендерної пропозиції договору найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше, доцільно врахувати що такий договір має бути нотаріально посвідчений, крім договору, предметом якого є майно державної або комунальної власності, який має бути нотаріально посвідчений у разі, якщо він укладений за результатами електронного аукціону строком більше ніж на п’ять років; 
  • також враховуючи вимоги, відображені в частині 2 статті 799 Цивільного кодексу України, договір найму транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню; 
  • відповідно до норм абзацу 2 частини 3 статті 16 Закону, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб'єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. 

Що можна вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • довідка в довільній формі або за встановленою замовником формою; 
  • документи, що підтверджують право власності або інший документ, який підтверджує право володіння або договори оренди обладнання, матеріально-технічної бази або договори суборенди обладнання, матеріально-технічної бази або договір про надання послуг тощо, які підтверджують наявність відповідного обладнання та матеріально-технічної бази; 
  • патенти, сертифікати або свідоцтва можуть підтверджувати наявність відповідних технологій. 

Що не варто вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • вимоги, які не узгоджуються із законодавчими нормами; 
  • наявність конкретної кількості одиниць транспортних засобів чи іншого обладнання; 
  • встановлення вимог про надання інформації виключно щодо власного або орендованого обладнання, матеріально-технічної бази; 
  • вимоги щодо наявності обладнання в виробника товару, тощо. 

Даний критерій не застосовується у разі проведення відкритих торгів із врахуванням особливостей для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії. 

Критерій 2: наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід 

Ключові аспекти встановлення вимоги: 

  • встановлення вимоги відбувається на основі норм підпункту 2 частини 2  статті 16 Закону із врахуванням Особливостей; 
  • законодавчо не визначено чіткого переліку документів / інформації, яку повинен подавати учасник закупівлі для підтвердження такого кваліфікаційного критерію; 
  • при встановленні критерію замовнику доцільно враховувати специфіку конкретної ситуації, в тому числі норми законних та підзаконних актів; 
  • наприклад при закупівлі будівельних робіт під час встановлення даного критерію, замовники можуть використовувати норми положень Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» та вимоги Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників Будівельні, монтажні та ремонтно-будівельні роботи (випуск 64), тощо; 
  • відповідно до норм абзацу 2 частини 3 статті 16 Закону, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб'єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. 

Що можна вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • довідка в довільній формі або за формою встановленою замовником; 
  • трудові книжки; 
  • накази про призначення; 
  • цивільно-правові договори.  

Що не варто вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • вимоги, які не узгоджуються із законодавчими нормами; 
  • наявність працівників виключно в штаті учасника; 
  • встановлення обмежень щодо стажу або кількості працівників; 
  • визначення необґрунтованих вимог щодо надання документального підтвердження освіти працівників, тощо. 

Даний критерій не застосовується у разі проведення відкритих торгів із врахуванням особливостей для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії. 

Критерій 3: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) 

Ключові аспекти встановлення вимоги: 

  • встановлення вимоги відбувається на основі норм підпункту 3 частини 2 статті 16 Закону із врахуванням Особливостей; 
  • під терміном «аналогічний» мається на увазі такий, що є подібним, схожим, проте в жодному разі не ідентичним. Відповідно вимогу щодо підтвердження аналогічного досвіду варто формувати таким чином, аби учасник мав змогу також надати «подібний, схожий договір», а не лише із повністю ідентичним характером; 
  • для уникнення суперечливих моментів, рекомендуємо зазначити в тендерній документації що варто вважати аналогічним договором, наприклад аналогічним за предметом закупівлі та / або кодом за Єдиним закупівельним словником та / або специфікою зазначених товарів / робіт / послуг, тощо; 
  • звертаємо увагу, що даний критерій містить фразу «підтвердженого досвіду виконання», а тому замовник має право вимагати не лише наявність аналогічного договору, але й надання документів, які підтверджують виконання такого договору, в тому числі копії накладних, актів, платіжних доручень, тощо. 

Що можна вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • довідка в довільній формі або за встановленою замовником формою; 
  • копії аналогічного договору (аналогічних договорів) з усіма додатками до нього (них); 
  • підтверджуючі документи щодо його (їх) виконання у повному обсязі; 
  • відгук від замовника, з яким укладено такий аналогічний договір. 

Що не варто вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • встановлювати вимоги щодо обмежень вартості аналогічного договору, наприклад «аналогічним буде договір, вартістю не менше 50 % від очікуваної вартості закупівлі»; 
  • зазначати допустимі строки укладення аналогічного договору, наприклад «не раніше 2023 року»; 
  • зазначати конкретні обсяги предмета закупівлі, яким повинні відповідати умови аналогічного договору, наприклад «не менше 2 комплектів обладнання», тощо; 
  • щодо надання аналогічного договору, укладеного із замовником у розумінні Закону або з бюджетною установою, та інше. 

Критерій 4: наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю 

Ключові аспекти встановлення вимоги: 

  • встановлення вимоги відбувається на основі норм підпункту 4 частини 2 статті 16 Закону із врахуванням Особливостей; 
  • на відміну від інших кваліфікаційних критеріїв, у даному критерії чітко встановлено, що для його підтвердження необхідно надати саме фінансову звітність; 
  • враховуючи норми Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», учасник може подавати як повну так і скорочену фінансову звітність, а звітним періодом є рік (крім новостворених підприємств); 
  • керуючись нормами частини 8 статті 19 Господарського кодексу України, фінансову звітність подають виключно суб'єкти господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, виділені на окремий баланс, крім громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які провадять господарську діяльність і зареєстровані відповідно до закону як підприємці. Про це доцільно пам’ятати, формуючи вимоги щодо підтвердження даного кваліфікаційного критерію; 
  • у відповідності до норм частини 3 статті 16 Закону, у разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини). 

Замовник може вимагати від учасника процедури закупівлі повну або скорочену фінансову звітність, в тому числі:  

  • баланс (звіт про фінансовий стан); 
  • звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід); 
  • звіт про рух грошових коштів; 
  • звіт про власний капітал; 
  • примітки до фінансової звітності. 

Можна також встановити, що у разі якщо учасник процедури закупівлі є новоствореним підприємством (працює менше року), учасник має надати фінансову звітність за період роботи. 

Що не варто вимагати від учасника процедури закупівлі: 

  • встановлення вимог щодо підтвердження фінансової спроможності наявністю чистого доходу у розмірі більшому від обсягу фінансування закупівлі; 
  • вимоги щодо надання довідки з банку про стан коштів на рахунку (рахунках) не більше десятиденної давнини відносно дати подання документа; 
  • встановлення вимоги щодо підтвердження даного кваліфікаційного критерію будь-яким документом, окрім фінансової звітності; 
  • вимога щодо надання підтвердження обсягу доходу одночасно за два чи більше роки, наприклад за 2023 та 2024, та інше. 
#алгоритми закупівель#вимоги замовника#відкриті торги#кваліфікаційні критерії#навчання для початківців#тендерна документація

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard