Дії замовників у зв’язку з продовженням дії Постанови № 812 до 31.10.2025р. (включно)
З 01.05.2025 року набере чинність постанова Кабміну від 11.04.2025 № 408 (12.04.2025 опубліковано в газеті Урядовий кур'єр № 76 (8001)), яка внесе зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 р. № 812 “Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам” (далі – Постанова № 812) та затвердженого нею Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (далі – Положення). У цьому матеріалі проаналізуємо зміни, які стосуються закупівлі природного газу.
Які зміни буде внесено постановою Кабміну від 11.04.2025 № 408 до Положення?
Абзац 1 пункту 5 Положення у редакції до 30.04.2025 (включно) | Абзац 1 пункту 5 Положення у редакції з 01.05.2025 (включно) |
ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) природний газ виробникам теплової енергії на підставі договору за цінами та на умовах згідно з додатком. | ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 31 жовтня 2025 р. (включно) природний газ виробникам теплової енергії на підставі договору за цінами та на умовах згідно з додатком. |
Абзац 1 пункту 6 Положення у редакції до 30.04.2025 (включно) | Абзац 1 пункту 6 Положення у редакції з 01.05.2025 (включно) |
ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31 грудня 2022 р., а також з 1 січня 2024 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) з ресурсів природного газу українського походження релігійним організаціям на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством у строк до 31 грудня 2023 р., за ціною, що становить 16390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). | ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2022 р. до 31 жовтня 2025 р. (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору приєднання, форма якого встановлюється ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” відповідно до законодавства, а також з 1 січня 2024 р. до 31 жовтня 2025 р. (включно) з ресурсів природного газу українського походження релігійним організаціям на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством у строк до 31 грудня 2023 р., за ціною, що становить 16390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). |
Абзац 1 пункту 6-1 Положення у редакції до 30.04.2025 (включно) | Абзац 1 пункту 6-1 Положення у редакції з 01.05.2025 (включно) |
ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” постачає з 1 листопада 2022 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) природний газ підприємствам, установам, організаціям, на балансі яких перебувають гуртожитки (та/або інші житлові будівлі, у яких постійно або тимчасово проживають побутові споживачі), в обсягах та для цілей забезпечення природним газом побутових споживачів таких гуртожитків (та/або житлових будівель) за ціною 7420 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). | ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” постачає з 1 листопада 2022 р. до 31 жовтня 2025 р. (включно) природний газ підприємствам, установам, організаціям, на балансі яких перебувають гуртожитки (та/або інші житлові будівлі, у яких постійно або тимчасово проживають побутові споживачі), в обсягах та для цілей забезпечення природним газом побутових споживачів таких гуртожитків (та/або житлових будівель) за ціною 7420 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). |
Пункт 7 Положення у редакції до 30.04.2025 (включно) | Пункт 7 Положення у редакції з 01.05.2025 (включно) |
НАК “Нафтогаз України” реалізує з 1 вересня 2022 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” та з 1 листопада 2022 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” обсяги природного газу, необхідні для забезпечення виконання спеціальних обов’язків, передбачених цим Положенням, за цінами, за якими постачається природний газ згідно з пунктами 5-6-1 цього Положення. | НАК “Нафтогаз України” реалізує з 1 вересня 2022 р. до 31 жовтня 2025 р. (включно) ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” та з 1 листопада 2022 р. до 30 квітня 2025 р. (включно) ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз України” обсяги природного газу, необхідні для забезпечення виконання спеціальних обов’язків, передбачених цим Положенням, за цінами, за якими постачається природний газ згідно з пунктами 5-6-1 цього Положення. |
Як бачимо змінами до Положення буде продовжено строк постачання природного газу ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» та ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз України”» відповідним замовникам, а саме: до 31 жовтня 2025 р. (включно).
Яка наразі середня ціна природного газу?
Згідно аналізу цін в електронному каталозі, середня ціна за 1 м. куб. природного газу за укладеним договорами в квітні 2025 року становить:
- закупівля № UA-2025-04-03-011357-a – ціна за 1 м. куб. складає 20,92 грн;
- закупівля № UA-2025-04-07-006626-a – ціна за 1 м. куб. складає 20,5 грн;
- закупівля № UA-2025-04-01-008961-a – ціна за 1 м. куб. складає 18,85 грн;
- закупівля № UA-2025-04-04-010561-a – ціна за 1 м. куб. складає 20,87 грн.
Аналіз відкритих торгів показує, що ціна за 1 м. куб. природного газу за укладеним договорами в квітні 2025 року становить:
- закупівля № UA-2025-03-16-000301-a – ціна за 1 м. куб. складає 20,83 грн;
- закупівля № UA-2025-03-21-011484-a - ціна за 1 м. куб. складає 19,66 грн;
- закупівля № UA-2025-03-17-006573-a - ціна за 1 м. куб. складає 19,37 грн;
Середня ціна на BI Prozorro за квітень 2025 року станом:

Отже, ринкові ціни є вищими, аніж ціна зафіксована для ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» - 17,0526 грн за 1 м. куб. і ТОВ «ГК “Нафтогаз України”» - за ціною 7,42 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 куб. м. куб. (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед) (остаточну ціну краще уточнювати у ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» і відповідно ТОВ “ГК “Нафтогаз України”).
Звичайно така тенденція не говорить про обов’язок замовника придбавати природний газ у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» та / або ТОВ «ГК “Нафтогаз України”», адже ринок є конкурентним та замовник має виконувати вимоги закупівельного законодавства. Проте, замовник задля забезпечення максимальної економії бюджетних коштів може здійснити закупівлю з дотримання принципів здійснення публічних закупівель визначених у статті 5 Закону у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» та ТОВ «ГК “Нафтогаз України”».
Які можливі варіанти подальших дій замовника у зв’язку з продовженням дії Постанова № 812?
Далі розглянемо варіанти дій замовників, які використовують природний газ не тільки для опалювального сезону, а й для інших потреб. Адже замовники, які використовують природний газ тільки для задоволення потреби під час опалювального сезону не мають зараз потреби в укладенні нового договору або продовження попереднього договору постачання природного газу.
Варіант № 1. Замовник має «допороговий» договір про постачання природного газу, тобто вартість предмета закупівлі на рік складає до 100 тис. грн.
У разі якщо потреба у природному газі на рік складає до 100 тис. грн, то замовник укладав договір на постачання природного газу без використання електронної системи закупівель. Такий договір не є договором про закупівлю, відповідно замовник має право вносити зміни до такого договору відповідно до його умов. Також за необхідності замовник має право збільшувати його суму та обсяг, але за умови, що вартість предмета закупівлі залишається в межах до 100 тис. грн на рік. Але радимо замовникам укласти новий «прямий» договір. Ознайомитися з аргументацією цієї рекомендації можна в матеріалі Чи можна збільшувати обсяг та суму прямого договору та як це відобразити в електронній системі.
Примітка: укладаючи додаткову угоду щодо продовження строку постачання природного газу та, за необхідності, збільшення обсягів та суми договору про постачання природного газу замовник керується виключно умовами договору про постачання природного газу та НЕ керується пунктом 19 Особливостей, адже такий договір не є договором про закупівлю.
Варіант № 2. Замовник має договір про закупівлю природного газу, укладений згідно з пунктом 13 Особливостей, а також є невикористаний обсяг природного газу та відповідно невикористані кошти по договору про закупівлю.
Відповідно до пункту 17 Особливостей договір укладений за результатом проведеної закупівлі згідно пункту 13 Особливостей є договором про закупівлю. Відповідно зміни до істотних умов такого договору про закупівлю вносяться на підставах визначених пунктом 19 Особливостей
Розглядаючи дану ситуацію і враховуючи, що є невикористаний обсяг природного газу та невикористані кошти по договору про закупівлю можливо розглянути варіант продовження дії такого договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань (строк постачання природного газу) в межах тих обсягів та тією суми, що визначена у договорі про закупівлю на підставі підпункту 4 пункту 19 Особливостей, а саме: продовження строку дії договору про закупівлю та / або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Але за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми договору про закупівлю та обсягу закупівлі. Документальним підтвердженням об’єктивних обставин буде вважатися постанова Кабміну від 19.07.2022 № 812 (зі змінами).
Але для того, щоб укласти таку додаткову угоду на продовження дії такого договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань для початку радимо звернутися до постачальника в телефонному режимі з пропозицією щодо укладення такої додаткової угоди та в разі отримання позитивної відповіді ініціювати укладення додаткової угоди шляхом направлення офіційного листа з усіма необхідними документами на електронну адресу постачальника.
Також замовнику для безперебійного постачання природного газу варто звернути увагу, на який проміжок часу він зможе задовільнити свою потребу уклавши відповідну додаткову угоду. Тому замовнику варто для себе здійснити розрахунки та визначитися з можливою кінцевою датою, до якої вистачить йому невикористаного обсягу природного газу та коштів по договору. Цей розрахунок потрібен замовнику для того, щоб вчасно здійснити нову закупівлю природного газу, адже навряд, що невикористані обсяги природного газу та відповідно невикористані кошти по договору про закупівлю зможуть задовільнити повністю потребу замовника.
У разі відмови постачальника від укладення додатковї угоди на продовження дії такого договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань замовнику необхідно здійснити нову закупівлю, за результатами якої укласти новий договір про закупівлю на постачання природного газу.
Варіант № 3. Замовник має договір про закупівлю природного газу, укладений згідно з пунктом 13 Особливостей, але обсяг природного газу та відповідно сума договору про закупівлю використана.
Враховуючи, що жодна підстава для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, визначена пунктом 19 Особливостей, не передбачає збільшення обсягів товару та / або суми договору про закупівлю, які є істотними умовами кожного договору про закупівлю, замовник не має права вносити зміни щодо збільшення обсягів та суми договору. Більше того, статею 164-14 КУпАП передбачено, що внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн).
Тож замовник має укласти новий договір про закупівлю природного газу за результатами відповідно проведеної закупівлі. А замовникам, які укладають «прямий» договір про закупівлю по підпункту 6 пункту 13 Особливостей варто вже зараз оголошувати відкриті торги, щоб вчасно укласти новий договір про закупівлю для задоволення потреби своєї установи. Детальніше ознайомитися як здійснити закупівлю у ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» та ТОВ “ГК “Нафтогаз України” можна в матеріалі Порядок закупівлі природного газу на 2025 рік.
Підсумки
Як бачимо ціна на природний газ зафіксована для ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» і ТОВ «ГК “Нафтогаз України”» є нижче ринкових. Тому замовникам, які мають право на закупівлю природного газу з ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» та ТОВ «ГК “Нафтогаз України”» радимо скористатися цим правом та таким чином дотриматися принципів здійснення публічних закупівель визначених статтею 5 Закону.
пов'язані статті
18 квіт.
Інформатизація в публічних закупівлях: що це та як з цим працювати17 квіт.
Новий договір від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»: дії замовника16 квіт.
Закупівля благоустрою населених пунктів: відповіді на основні питання15 квіт.
Набрали чинності зміни до Порядку визначення предмета закупівлі11 квіт.
Встановлення системи блискавкозахисту: на що звернути увагу при здійсненні закупівлі