Чи вважається поділом предмету закупівлі проведення декілька відкрити торгів замість «євроторгів»: практика суду
Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.02.2022, справа № 640/483/21
Обставини справи: відповідно до констатуючої частини висновку Держаудитслужи надано наступні висновки:
- з огляду на норми частини 4 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» у редакції, що діяла на час проведення процедури закупівлі (далі - Закон), оголошення про проведення процедури закупівлі обов`язково оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, що в порушення зазначеної норми не виконано замовником - не оприлюднено оголошення про проведення процедури закупі англійською мовою;
- на підставі порушення частини 4 статті 10 Закону, не дотримано вимоги абзацу 2 частини 1 статті 27 Закону та абзацу 2 частини 1 статті 28 Закону - замовник повинен був проводити процедуру закупівлі, оприлюднивши на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою та проводити розкриття та оцінку тендерних пропозицій на підставі абзацу 2 частини 1 статті 27 Закону та абзацу 2 частини 1 статті 28 Закону;
- на підставі порушення частини 4 статті 10 Закону, не дотримано вимоги абзацу 2 частини 1 статті 10 Закону в частині оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерної документації;
- порушено вимоги частини 1 статті 23 Закону в частині несвоєчасного надання роз`яснення щодо тендерної документації та внесення змін до неї.
Враховуючи викладене, Держаудитслужба зобов`язала замовника здійснити заходи щодо усунення порушення частини 1 та частини 4 статті 10 Закону, частини 7 статті 2 Закону, абзацу 2 частини 1 статті 27 Закону, абзацу 2 частини 1 статті 28 Закону, частини 1 статті 23 Закону, шляхом припинення зобов`язань за договором поставки від 22.11.2019 № ЦЗВ-05-00719-01, укладеного між ТОВ «С» та замовником (далі – позивач, замовник).
Не погоджуючись із доводами складеного висновку, 05.01.2021 позивачем були оприлюднені в електронній системі закупівель заперечення на висновок.
Позиція суду: за результатами проведеного моніторингу закупівлі № UA-2019-09-18-001654-а, відповідачем було встановлено не виконання частини 4 статті 10 Закону, а саме: оголошення про проведення процедури закупівлі обов`язково додатково оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, що в порушення зазначеної норми не виконано замовником.
В свою чергу, не виконання позивачем частини 4 статті 10 Закону було допущено внаслідок здійснення поділу предмета закупівлі на частини, з метою уникнення застосування цього Закону.
Відповідно до пункту 18 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.
На момент оголошення публічної закупівлі № UA-2019-09-18-001654-а діяв Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 17.03.2016 № 454 (в редакції від 13.09.2019).
Згідно з пунктом 1 Порядку предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини 1 статті 1 Закону та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457, за показником п`ятого знака із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до показників третьої - п`ятої цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749, а також конкретної назви товару чи послуги.
Судом встановлено, що в ході проведення моніторингу публічної закупівлі № UA-2019-09-18-001654-а замовником, в один день - 18.09.2019, за одним предметом закупівлі ДК 021:2015:34940000-8: Залізничне обладнання. Накладки 1Р65 було оголошено три процедури закупівель відкритих торгів:
- ID номер закупівлі: UA-2019-09-18-001654-а, ДК 021:2015:34940000-81 Залізничне обладнання. Накладки 1Р65, очікувана вартість - 3 525 720, 00 грн. За результатами процедури з ТОВ «С» укладено договір від 22.11.2019 № ЦЗВ-05-00719-01 на суму 3 520 800 грн (з ПДВ);
- ID номер закупівлі: UA-2019-09-24-002679-b, ДК 021:2015:34940000-8: Залізничне обладнання. Накладки 1Р65, очікувана вартість - 3 525 720, 00 грн. За результатами процедури з ТОВ «С» укладено договір від 22.11.2019 № ЦЗВ-05-00619-01 на суму 3 520 800s 00 грн (з ПДВ);
- ID номер закупівлі: UA-2019-09-18-002683-Ь, ДК 021:2015:34940000-8: Залізничне обладнання. Накладки 1Р65, очікувана вартість - 3 525 720, 00 грн. За результатами процедури з ТОВ «С» укладено договір від 22.11,2019 № ЦЗВ-05-00519-01 на суму 3 520 800, 00 грн (з ПДВ).
Таким чином було встановлено, що позивачем поділено предмет закупівлі за ДК 021:2015:34630000-2 на 3 частини - окремі процедури закупівель.
Відповідно до пункту 18 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Суд звертає увагу, що відповідно до частини 7 статті 2 Закону замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини, з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.
Отже, вищевказані дії позивача, що полягають у поділі предмета закупівлі за ДК 021:2015:34940000-8 на частини та не забезпеченні придбання предмету закупівлі в межах єдиної процедури закупівлі, призвели до порушення вимоги частини 7 статті 2 Закону.
Також, аналогічних висновків дійшли суди у справах № 160/4347/19 від 16.07.2019, № 160/3870/19 від 17.07.2019.
Суд не приймає до уваги твердження позивача про те, що Законом не заборонено проводити закупівлі одного і того ж предмета закупівлі за різними процедурами закупівлі, якщо річним планом орієнтована сума закупівлі не перевищує 133 тис. євро.
Інформація щодо публічних закупівель № UA-2019-09-18-001654-а (очікувана вартість - 3 525 7.20, 00 грн) № UA-2019-09-24-002679-b (очікувана вартість -3 525 720, 00 грн) № UA-2019-09-18-002683-Ь, (очікувана вартість - 3 525 720, 00 грн) свідчить про те, що сукупна вартість предмету закупівлі ДК 021:2015:34940000-8 складає 10 577 160, 00 грн, що еквівалентно 387 365, 70 евро (згідно даних офіційного сайту Національного банку України (https://bank.gov.ua), станом на 18.09.2019 офіційний курс євро становив 27,30536 грн.
Таким чином, очікувана вартість предмету закупівлі ДК 021:2015:34940000-8, яка у відповідності до пункту 18 частини 1 статті 1, частини 7 статті 2 Закону мала б закуповуватися замовником у межах єдиної процедури закупівлі, складає 387 365, 70 євро.
У задоволенні адміністративного позову замовника відмовити повністю.
Коментар: незважаючи на те, що оскаржувані процедури закупівлі проводилися за попередньою редакцією Закону, якою не було чітко визначено: «замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону (абзац 2 частини 10 чинної редакції Закону)» суд визначив, що проведення декількох відкритих торгів при загальній очікуваній вартості предмету закупівлі понад 133 тис. євро є поділом предмету закупівлі. Більше того, судом визначено, що задоволення такої потреби замовника має відбуватися шляхом придбання предмету закупівлі в межах єдиної процедури закупівлі. Тому рекомендую замовникам у разі наявності предмета закупівлі з очікуваною вартість на рік понад 133 тис. євро задовольняти свою потребу у товарах та послугах шляхом проведення єдиною процедури закупівлі (відкритих торгів з публікацією англійською мовою).
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Збільшення ціни за одиницю товару понад 10 відсотків: аналіз актуальної практики Верховного суду06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів