Статті

Чи врахували замовники зміни до Особливостей згідно Постанови Кабміну від 30.12.2022 № 1495

0
295

03.01.2022, набрала чинності постанова Кабміну від 30.12.2022 № 1495 (далі – Постанова № 1495), якою внесено зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).

Відповідно до Постанови № 1495 зміни торкнулись аномально низької ціни тендерної пропозиції, електронного аукціону під час проведення відкритих торгів, підстав відхилення тендерних пропозицій та інших норм, які детальніше розглядались в статті «Набрали чинності зміни до Особливостей». Відповідно замовникам потрібно було привести свої тендерні документації у відповідності до зазначених змін.

Однак велика кількість замовників дані вимоги проігнорували. На такі дії замовників активно реагує Державна аудиторська служба України, що відображається у її висновках.

Моніторинг № UA-M-2023-02-01-000017 , оголошення № UA-2023-01-17-012244-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до норм пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. При цьому у пункті 35 Особливостей (в редакції Постанови № 1495) відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону.

Водночас, проведеним моніторингом встановлено, що у тендерній документації замовника (пункт 1 розділу 5) зазначено, що розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону 0,5%. Інформація щодо розміру мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону (2 186,00 грн) вказана і в оголошенні про проведення відкритих торгів.

Моніторинг № UA-M-2023-01-24-000014, оголошення № UA-2023-01-03-004073-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостям із змінами, внесеними Постановою № 1495 встановлено, що тендерна документація замовником складена з порушенням вимог Особливостей із змінами, внесеними Постановою № 1495, які набрали чинності з 03.01.2023 включно, зокрема:

  • у пункті 2 розділу 4 «Подання та розкриття тендерної пропозиції» та у пункті 1 розділу 5 «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено, що оцінка тендерних пропозицій проводиться із застосуванням електронного аукціону, чим порушено вимоги пункту 35 Особливостей із змінами, внесеними Постановою № 1495 (пункт 7), відповідно до яких відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону;
  • у пункті 3 розділу 5 тендерної документації зазначено випадки, за яких замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника / переможця торгів із посиланням на норми статей Закону (зокрема, частина 14, частина 15 статті 29, частина 2 статті 28), в той час, коли такі підстави відхилення під час застосування відкритих торгів з особливостями передбачені Особливостями із змінами (пункт 39, абзац 5 пункту 38, абзац 2 пункту 36 Особливостей), чим порушив вимоги пункту 41 Особливостей із змінами, внесеними Постановою № 1495 (пункт 9).

З огляду на зазначену практику моніторингу, тим замовникам, які ще не внесли зміни до тендерних документацій необхідно внести такі зміни. Для полегшення життя замовникам на Платформі TNDR. оновлено приклади документів, про що зазначалось в публікації «Оновлені приклади документів після змін до Особливостей від 03.01.2022».

В той же час, трапляються поодинокі висновки аудиторів, щодо порушення частини 2 статті 21 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), в частині зазначення розміру мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону при оприлюдненні оголошення про проведення відкритих торгів, як було в наступному випадку.

Моніторинг № UA-M-2023-02-01-000008, оголошення № UA-2023-01-13-006776-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до пункту 26 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною 2 статті 21 Закону. Так, згідно з пунктом 11 частини 2 статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію про розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях.

Одночасно, відповідно до пункту 35 Особливостей (в редакції Постанови № 1495) відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону. Проте, проведеним моніторингом встановлено, що в оголошенні про проведення відкритих торгів по оголошеній замовником 13.01.2023 закупівлі № UA-2023-01-13-006776-a визначено розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону (0,05% від очікуваної вартості закупівлі), що суперечить нормам пункту 35 Особливостей та чим порушено вимогу пункту 24 Особливостей.

Коментар: однак тут потрібно зазначити, що відповідно до пункту 26 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною 2 статті 21 Закону. Пунктом 11 частини 2 статті 21 Закону передбачено, що Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях.

Як бачимо, в даному випадку пункт 11 частини 2 статті 21 Закону та пункт 35 Особливостей, яким визначено, що відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону, містять суперечності.

Так як Особливості посилаються на норми Закону, замовникам оголошуючи відкриті торги все ж слід зазначати інформацію про розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях відповідно до пункту 11 частини 2 статті 21 Закону, при цьому рекомендуємо в розділі «Умови оплати» - «Опис» зазначати про здійснення закупівлі без застосування електронного аукціону відповідно до пункту 35 Особливостей.

#воєнні закупівлі#моніторинг закупівель#постанова 1495

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard