Чи стосуються вимоги щодо наявності інформації про ціни на матеріальні ресурси, коли мова йде про закупівлю товарів для виконання робіт або надання послуг з поточного ремонту
Останні зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) викликали у закупівельників чималий ажіотаж. І чим глибше занурюватись в дану тематику, тим більше запитань виникає. Після внесених змін до Закону, абзацом 2 частини 1 статті 41 Закону передбачено, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Відповідно ключовим аспектом вищезазначеної вимоги є те, що вона стосується договору про закупівлю:
- послуг з поточного ремонту;
- робіт з нового будівництва;
- реконструкції;
- реставрації;
- капітального ремонту об’єкта будівництва.
Згідно пункту 21 частини першої статті 1 Закону, послуги – будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації. Отож, договір про закупівлю на послуги з поточного ремонту варто відносити до виду предмета закупівлі «послуги» у розумінні Закону.
В свою чергу, керуючись пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону, роботи – розроблення проектної документації на об'єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам'яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об'єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об'єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт. Відповідно закупівля робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва варто розглядати, як «роботи» у розумінні Закону.
Тож з першого погляду видається, що здійснення закупівлі товарів не підпадають під вимоги щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси. Тим не менше, пропонуємо розглянути даний аспект дещо детальніше.
Поняття «товар» у розумінні Закону
В процесі діяльності уповноваженої особи, одне із основних завдань з яким вона стикається полягає у плануванні та реалізації закупівельного процесу у відповідності до вимог чинного законодавства.
Керуючись пунктом 14 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.
Потреба замовника формується у вигляді предмета закупівлі, який згідно пункту 15 Особливостей визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
Для розуміння що в себе включає термін «предмет закупівлі», варто звернутись до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону. Відповідно предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Аналізуючи вищезазначене, товар – це один із видів предмета закупівлі, доступних для замовника, шляхом здійснення закупівлі у відповідності до законодавчих вимог. Тим не менше у пункту 34 частини 1 статті 1 Закону містить більш детальне пояснення даного поняття, у відповідності до якого товари – продукція, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Вплив вимог частини 1 статті 41 Закону на укладення договору про закупівлю на товари, що необхідні для виконання робіт чи надання послуг з поточного ремонту
У відповідності до пункту 4.2 Порядку розроблення проєктної документації на будівництво об'єктів від 16.05.2011 № 45, у завданні на проєктування можуть встановлюватися вимоги щодо обґрунтування використання імпортних матеріалів, виробів, конструкцій та устаткування (з порівнянням технічних та цінових характеристик відповідних вітчизняних матеріально-технічних ресурсів).
Дана вимога підтверджує можливість наявності в проектній документації відповідних товарів – «матеріалів, виробів, конструкцій та устаткування», що необхідні для виконання робіт, передбачених цією документацією. У більшості випадків замовник закуповує такі товари разом із роботами, відображеними в проєктнній документації. Тим не менше, такого роду товари не заборонено закуповувати, шляхом здійснення окремої закупівлі.
Відповідно якщо у замовника виникає необхідність придбати товари (в тому числі матеріали, вироби, конструкції та устаткування) окремою закупівлею від робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва або послуг з поточного ремонту, то слід:
- для початку здійснити закупівлю такого товару відповідно до вимог та норм законодавства;
- після цього здійснити закупівлю робіт чи послуг з поточного ремонту, із відображенням в окремому додатку до договору про закупівлю інформації про ціни на матеріальні ресурси, що будуть передані замовником для виконання таких робіт або послуг з поточного ремонту (наприклад шляхом оформлення акту-передачі матеріальних цінностей).
При дотриманні вищезазначених вимог, норми частини 1 статті 41 Закону будуть виконані. У зворотному випадку, замовник ризикує не виконати вимоги законодавства, що в свою чергу призведе до адміністративного порушення, відображеного у частині 1 статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КупАП): неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Наслідки повторного порушення даних вимог відображені у частині 2 статті 164-14 КУпАП: накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Підсумки
Отже при здійсненні закупівлі товарів (в тому числі матеріалів, виробів, конструкцій та устаткування), необхідних для виконання робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва або ж надання послуг з поточного ремонту, окремою закупівлею, замовнику слід:
- для початку здійснити закупівлю такого товару відповідно до вимог та норм законодавства;
- після цього здійснити закупівлю робіт чи послуг з поточного ремонту, із відображенням в окремому додатку до договору про закупівлю інформації про ціни на матеріальні ресурси, що будуть передані замовником для виконання таких робіт або послуг з поточного ремонту.
Відповідно невиконання даних вимог може призвести до адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 164-14 КУпАП у вигляді неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Повторне порушення даних вимог тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
пов'язані статті
04 груд.
Учасник / переможець торгів не виконує вимоги замовника щодо документального підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси або вважає їх такими, що не передбачені законодавством29 листоп.
Встановлюємо вимоги до наявності працівників, які мають необхідні знання та досвід при закупівлях робіт26 листоп.
Чи поширюються зміни від 23.10.24 на закупівлю поточного та/або капітального ремонту дорожнього покриття22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору18 листоп.
В яких видах та предметах закупівель публікувати додатки до договору з цінами на матеріальні ресурси