Чи потрібно надавати 24 год, якщо є інші підстави для відхилення
Надавати 24 години на виправлення чи відхиляти учасника - типове питання для багатьох замовників. Адже, враховуючи відповідальність, визначену чинним законодавством у сфері публічних закупівель, замовник може отримати штраф, як за неправомірне відхилення тендерної пропозиції учасника, так і за невідхилення її. Водночас, якщо під час розгляду тендерної пропозиції замовник бачить одночасно і невідповідності, і пряму підставу для відхилення стає ще цікавіше. Які нюанси даної ситуації та можливі варіанти дій замовника розглянемо далі.
Коли застосовуємо механізм 24 год?
Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження (пункт 43 Особливостей).
Як сформувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей можна переглянути у статті.
Умови застосування механізму 24 год:
- невідповідністю є інформація та / або документи, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції;
- невідповідністю є інформація та / або документи подання яких вимагається тендерною документацією, в тому числі відсутні;
- виключенням є відсутність забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником та інформації або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції (ті, що призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо);
- 24 години надається одному учаснику тільки один раз, окрім випадку виконання рішення Орган оскарження.
Коли відхиляємо?
Підстави для відхилення визначені пунктом 44 Особливостей. Такі підстави є виключними та розділені окремо для відхилення для учасника та для переможця. В контексті надання 24 год на усунення невідповідностей нас цікавлять підстави для відхилення лише учасника.
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
1) учасник процедури закупівлі:
- підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей;
- зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей;
- не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
- не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
- не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 цих особливостей;
- визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог пункту 40 цих особливостей;
- є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176);
2) тендерна пропозиція:
- не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей;
- є такою, строк дії якої закінчився;
- є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
- не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону;
Чому замовник не застосовував механізм 24 години? Тому, що була пряма підстава для відхилення.
Здійснюючи розгляд тендерних пропозицій замовнику потрібно враховувати вимоги пунктів 43, 44 Особливостей. З аналізу пунктів 43 та 44 Особливостей видається, що замовник повинен спочатку надати учаснику виправити невідповідності, і після виправлення невідповідностей відхилити тендерну пропозицію. Але, тут варто врахувати наступні фактори.
Адміністративна відповідальність передбачена за невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону; відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення) та не передбачена за ненадання 24 год на усунення невідповідностей.
Метою ж надання 24 годин на усунення невідповідностей є виправлення певних недоліків у тендерній пропозиції учасника, тендерна пропозиція якого визначена найбільш економічно вигідною та за результатами розгляду якої прийняти таку тендерну пропозицію та визначити такого учасника переможцем процедури закупівлі або відхилити його у разі неусунення виявлених невідповідностей. Та при наявності підстави для відхилення розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей забирає час під час розгляду тендерної пропозиції, тоді як результат розгляду вже відомий.
Чи можна відразу відхилити тендерну пропозицію за наявності підстав без розміщення повідомлення про усунення невідповідностей? Так. При наявності одночасно підстав для надання можливості виправити невідповідності і підстав для відхилення тендерної пропозиції замовник може одразу відхилити тендерну пропозицію учасника, оскільки в будь-якому випадку тендерна пропозиція буде відхилена.
Мінекономіки у листі № 3304-04_6037-06 від 07.02.2022 зазначає наступне: “У разі якщо тендерна пропозиція учасника, крім невідповідностей в інформації та/або документах, визначених частиною шістнадцятою статті 29 Закону, не відповідає іншим вимогам тендерної документації, така пропозиція має відхилятися відповідно до підстав, визначених у статті 31 Закону, із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, без застосування механізму 24 годин на усунення невідповідностей.”
Чи варто фіксувати виявлені невідповідності в протоколі про відхилення? Ні, такого обов'язку нема. Детально це аналізували у статті.
Чи можна спочатку надавати 24 год на усунення невідповідностей, а потім відхилити учасника? Так, такий варіант теж можливий. Єдиний мінус, що зазначений алгоритм дій затягує розгляд тендерних пропозицій, тоді як в результаті замовник все одно буде відхиляти тендерну пропозицію, незалежно від усунення чи неусунення відповідностей.
пов'язані статті
19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати13 листоп.
Чи повинен замовник зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів інформацію про забезпечення виконання договору про закупівлю