Статті

Чи підпадає закупівля страхування нерухомого майна під вимоги законодавства з публічних закупівель

0
152

Замовники під час своєї діяльності здійснюють закупівлі різноманітних товарів, робіт та послуг. Однак не всі товари, роботи та послуги підпадають під вимоги законодавства з публічних закупіель. 

В певних випадках замовники можуть придбавати товари, роботи чи послуги без врахування норм законодавства з публічних закупівель. 

Разом з тим, задля уникнення можливості притягнення до відповідальності за здійснення закупівель до/без проведення процедур закупівель замовникам важливо правильно визначати предмети закупівель, які підпають/не підпадають під вимоги законодавства з публічних закупівель. 

Сьогодні ж пропонуємо ознайомитися з одним із таких випадків – чи підпадає закупівля страхування нерухомого майна під вимоги законодавства з публічних закупівель? 

З’ясовуючи зазначене питання звернемось до норм, які регулюють здійснення публічних закупівель. 

Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 

Водночас частина 5 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) визначає предмети закупівель, на які не поширюється дія законодавства з публічних закупівель.  

Одним із таких предметів закупівель, який передбачений в пункті 4 частини 5 статті 3 Закону та під який, ймовірно, може підпадати закупівля страхування нерухомого майна є придбання, оренда землі, будівель, іншого нерухомого майна або майнових прав на землю, будівлі та інше нерухоме майно, оскільки безпосередньо в частині 5 статті 3 Закону не визначено придбання послуг зі страхування, як одне із виключень, на які не поширюються вимоги законодавства з публічних закупівель.  

При цьому, чи потрапляє страхування нерухомого майна під зазначене виключення потрібно з’ясувати правову природу договорів купівлі-продажу, оренди та страхування нерухомого майна. 

Згідно статті 655 Цивільного кодексу України (далі-ЦКУ) за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму. 

Стаття 656 ЦКУ визначає, що предметом договору купівлі-продажу може бути майно (товар), яке є у продавця на момент укладення договору або буде створене (придбане, набуте) продавцем у майбутньому. 

Відповідно до статті 759 ЦКУ за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк. 

Згідно статті 760 ЦКУ предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні (неспоживна річ). 

Стаття 979 ЦКУ передбачає, що договір страхування укладається відповідно до цього Кодексу, Закону України «Про страхування», інших законодавчих актів. 

Відповідно до статті 980 ЦКУ предметом договору страхування є передача страхувальником за плату ризику, пов’язаного з об’єктом страхування, страховику на умовах, визначених договором страхування або законодавством України. 

Об’єктом страхування можуть бути: 

  • життя, здоров’я, працездатність та/або пенсійне забезпечення; 
  • майно на праві володіння, користування і розпорядження та/або можливі збитки чи витрати;
  • відповідальність за заподіяну шкоду особі або її майну. 

У відповідності до наведених норм видається, що розглядувані види договорів мають різний правовий статус, і відповідно є різними предметами закупівель.  

Відповідно в даному випадку вбачається, що виключення, яке передбачене в пункті 4 частини 5 статті 3 Закону  поширюється виключно на договори оренди та купівлі-продажу нерухомого майна. Тобто якщо здійснюється придбання та оренда нерухомого майна дотримуватися вимог законодавства з публічних закупівель замовники не повинні.  

Водночас розглядуване виключення не поширюються на закупівлю послуг зі страхування нерухомого майна, особливості яких визначені главою 67 ЦКУ та Законом України «Про страхування». 

Таким чином, в разі, необхідності придбання послуг зі страхування нерухомого майна замовнику потрібно дотримуватися вимог законодавства з публічних закупівель та здійснити закупівлю дотримуючись вимог, які визначені Особливостями та Законом. 

Водночас більше про закупівлю послуг зі страхування читайте в статті «Закупівля послуг страхування: на що варто звернути увагу». 

#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard