Чи можна здійснювати «допорогові» закупівлі в одного і того ж постачальника
Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Здійснюючи закупівлі, зокрема обирати вид закупівлі замовники повинні з огляду на приписи пунктів 9, 10, 11, 11-1, 11-2 та 13 Особливостей.
Однією з найбільш поширених видів закупівель є так звані «допорогові» закупівлі, які замовники в основному здійснюють шляхом укладення «прямого» договору на підставі пункту 11 Особливостей. Проте, укладаючи значну кількість таких договорів замовники іноді сумніваються в правильності своїх дій, зокрема в частині (не)можливості укладення «прямих» договорів на підставі пункту 11 Особливостей в одного і того ж постачальника. Щоб з’ясувати таку (не) можливість звернемось до положень Особливостей.
Пункт 11 Особливостей передбачає, що для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
У разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою, ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Згідно положень зазначеного пункту Особливостей в замовника присутнє право здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівель, тобто укласти «прямий» договір.
Однак розглядувана норма не визначає правил та вимог щодо обрання суб’єкта, з яким замовник може укласти такий договір. Тобто замовник на власний розсуд повинен обирати суб’єкта, з яким укладатиме «прямий» договір згідно пункту 11 Особливостей.
Таким чином, в даному випадку можна дійти висновку, що норми Особливостей не містять заборон, щодо укладення кількох «прямих» договорів в одного постачальника, до прикладу, в межах одного коду Єдиного закупівельного словника - 09210000-4 - Мастильні засоби, або жукладення кількох «прямих» договорів різних предметів закупівель, з різними кодами Єдиного закупівельного словника.
В свою чергу, пункт 11 Особливостей містить застереження, що «у разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом».
Тому здійснюючи такі закупівлі замовникам слід враховувати вимоги статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», яка передбачає, що закупівлі здійснюються за такими принципами:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Так, замовникам перед здійсненням закупівлі згідно пункту 11 Особливостей шляхом укладення «прямого» договору потрібно визначити очікувану вартість предмета закупівлі, наприклад, шляхом отримання, комерційних пропозицій та обрати суб’єкта, для здійснення закупівлі шляхом укладення «прямого» договору.
І відповідно обрання суб’єкта, з яким замовник укладатиме договір, який запропонує найнижчу ціну та укладення з ним договору дозволить замовнику дотриматися одного із принципів публічних закупівель – максимальної економії.
Більше про визначення очікуваної вартості предмета закупівлі дізнаєтесь із наступних матеріалів:
- «Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі: що врахувати замовникам?»;
- «Визначення очікуваної вартості закупівлі розроблення проєктної документації»;
- «Визначення очікуваної вартості електричної енергії, розподілу, компенсації перетікань реактивної електричної енергії»;
- «Як правильно визначити очікувану вартість предмета закупівлі та що має врахувати закупівельник».
пов'язані статті
26 груд.
Чи можна у 2024 році укласти прямий договір / договір про закупівлю на 2025 рік26 груд.
Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти25 груд.
Обґрунтування застосування виключення, згідно пункту 13 Особливостей: які аргументи слід наводити, яких умов дотриматися та як його готувати25 груд.
Чи можна пролонговувати прямі договори 2024 року на весь 2025 рік20 груд.
Закуповуємо товар на 2025 рік, який відсоток ступеня локалізації зазначати