Чи може замовник укласти прямий договір із суб’єктом, який є у «чорному списку АМКУ»
Згідно з абзацом 1 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пункт 47 Особливостей визначає, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли присутні підстави, які визначені даним пунктом.
Так, однією з підстав для відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах, які визначені даною нормою є підпункт 4 пункту 47 Особливостей - суб’єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.
Що таке антиконкурентні узгоджені дії та «чорний список АМКУ»?
Згідно з частиною 1 статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (далі — Закон № 2210) антиконкурентними узгодженими діями є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 6 Закону № 2210 антиконкурентними узгодженими діями визнаються дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів.
Окрім цього, пунктом 1 статті 50 Закону № 2210 визначено, що порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції є:
1) антиконкурентні узгоджені дії.
Органом, який визначає антиконкурентні узгоджені дії на торгах є Антимонопольний комітет України (далі-АМКУ). При цьому, інформація про суб’єктів господарювання, які вчинили антиконкурентні узгоджені дії на торгах вноситься до «Зведених відомостей щодо спотворення результатів торгів», які містяться на сайті АМКУ за посиланням та які є так званим «чорним списком АМКУ».
Чи заборонено укладати «прямий» договір із суб’єктом, який знаходиться в «чорному списку АМКУ»?
В свою чергу, чи поширюється норма підпункту 4 пункту 47 Особливостей на укладення «прямих» договорів, які укладаються на підставі пунктів 11 та 13 Особливостей? Тобто чи може замовник укласти «прямий» договір із суб’єктом, який знаходиться в «чорному списку АМКУ»?
Тут звернемось до положень Особливостей.
Пункт 47 Особливостей визначає, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли, зокрема:
4) суб’єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.
Окрім цього, абзац 2 підпункту 1 пункту 44 Особливостей визначає, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
1) учасник процедури закупівлі:
підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей.
З огляду на викладене, положення Особливостей зобов’язують замовника відмовити учаснику в участі у закупівлі у відповідності до підпункту 4 пункту 47 Особливостей виключно при здійсненні закупівлі відкритих торгів.
Натомість на інші види закупівель, зокрема на укладення «прямого» договору згідно з пунктами 11 та 13 Особливостей, норми підпункту 4 пункту 47 Особливостей не поширюються.
Тому замовники можуть укласти «прямий» договір із суб’єктом, який внесений до «чорного списку АМКУ», оскільки таких заборон норми Особливостей не передбачають.
пов'язані статті
04 верес.
Практика АМКУ щодо основних порушень під час здійснення закупівлі ВМП02 верес.
Оголошено закупівлю з ПДВ, а тендерну пропозицію подано без ПДВ: чи може це бути помилкою та як відобразити інформацію про відсутність ПДВ29 серп.
Практикум щодо здійснення закупівлі як нагальної потреби згідно пп.4 п.13 Особливостей29 серп.
Які зміни до Особливостей набирають чинності 01.09.2024: порівняльний аналіз28 серп.
Практика ДАСУ та АМКУ щодо формування та оприлюднення ТД з урахуванням останніх змін