Чи моніторить ДАСУ дотримання замовниками вимог щодо локалізації?
Абзацом 3 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) передбачено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадку, передбаченого абзацом 4 цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Згідно з підпунктом 1 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує 10 відсотків (у 2022 році).
З огляду на викладене, замовники придбаваючи товари, які визначені пунктом 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону повинні виконувати вимоги щодо локалізації.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва» (далі – Порядок) визначено, що ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі, підтверджується Мінекономіки в автоматичному режимі під час формування переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації (далі - перелік), на підставі поданої виробником товару заявки про включення товару до переліку за формою згідно з додатком 1.
Пунктом 10 Порядку передбачено, що перелік локалізованих товарів формується за результатами автоматичного опрацювання поданих виробником заявок на веб-порталі. Перелік оприлюднюється на веб-порталі та офіційному веб-сайті Мінекономіки.
Окрім цього, згідно з абзацом 3 пункту 44 замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
З огляду на викладене замовники не можуть вимагати інформацію про підтвердження ступеня локалізації, адже така інформація є публічною, що є доступною в електронній системі закупівель.
Однак замовники можуть встановити вимогу в тендерній документації щодо надання довідки в довільній формі, в якій учасник зазначить посилання на ID товару у переліку. Важливо відмітити, що Державна аудиторська служба України (далі – ДАСУ) почала моніторити закупівлі, в яких товари підпадають під вимоги Закону щодо локалізації, як було в наступній закупівлі – оголошення № UA-2022-09-06-010019-a.
В даній закупівлі замовник не вимагав від учасника будь-яких документів на підтвердження ступеня локалізації. В свою чергу, ДАСУ надало запит замовнику на пояснення:
«яким чином забезпечено виконання підпункту 1 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва» в частині дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України?»
На що замовником у відповіді було надано посилання на товар, в якого був підтверджений ступінь локалізації. За результатами моніторингу в частині виконання вимог щодо підтвердження ступеня локалізації порушень не було виявлено. Тому, щоб в аудиторів не виникало до замовників зайвих питань рекомендуємо замовникам вимагати надання такої довідки.
пов'язані статті
29 трав.
Чи можуть територіальні органи Держаудитслужби проводити моніторинг процедури закупівлі іншої області27 трав.
Моніторинг закупівлі: покроковий алгоритм дій замовника21 трав.
Практика Верховного Суду щодо оскарження висновків моніторингів ДАСУ20 трав.
Як виконати висновок моніторингу, яким зобов’язано замовника вжити заходів щодо розірвання договору з дотриманням положень ГКУ та ЦКУ16 трав.
Здійснення закупівлі за нагальною потребою: практика ДАСУ і суду