Статті

Чи є відсутність власного веб-сайту підставою невиконання вимог Постанови № 710? Позиція суду

1
709

У відповідності до пункту 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання бюджетних коштів» (далі - Постанова № 710) головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єкти господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів повинні забезпечити:

  • обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
  • оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

З огляду на положення даної Постанови головні розпорядники бюджетних коштів та суб’єкти господарювання державного сектору економіки зобов’язані обґрунтовувати вище зазначену інформацію та опублікувати її на власному веб-сайті або ж на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності.

При цьому, досить часто замовники не виконують дані вимоги Постанови № 710. Зокрема, причиною невиконання вимог Постанови № 710 зазначають відсутність власного веб-сайту. Однак аудитори все ж у таких випадках встановлюють в діях замовника порушення пункту 4-1Постанови № 710. Тобто відсутність власного веб-сайту не є аргументом для аудиторів щодо можливості невиконання вимог пункту 4-1Постанови № 710.

Водночас якої позиції з даного питання дотримується суд поглянемо далі.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду по справі № 440/4624/22 від 16.09.2022

Обставини справи: замовником «Д»розміщено оголошення про проведення відкритих торгів № UA-2021-07-12-006162-c з очікуваною вартістю 11 479 969,00 грн (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-07-12-006162-c).

На виконання доручення Держаудитслужби від 11.04.2022 № 003100-18/2714-2022 та на підставі наказу від 13.04.2022 № 133 проведено моніторинг процедури, у тому числі закупівлі № UA-2021-07-12-006162-c.

За результатами такого моніторингу відповідачем складено, підписано та оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель висновок про результати моніторингу процедури зазначеної вище закупівлі.

Cпірним висновком встановлено, що за результатами аналізу питання повноти та своєчасності відображення інформації, документів передбачених Постановою № 710 встановлено недотримання норми пункту 4-1 зазначеної постанови.

Вважаючи свої права порушеними таким висновком, позивач (замовник «Д») звернувся до суду з даним позовом.

Позиція позивача: порушення вимог пункту 4-1 Постановою № 710 в частині не оприлюднення інформації про обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті спростовується фактом відсутності власного сайту.

Позиція суду: відповідно до оспорюваного висновку зазначено, що з урахуванням пояснень, наданих Східному офісу Держаудитслужби через електронну систему закупівель 21.04.2022, встановлено, що замовник на порушення вимог пункту 4-1 Постановою № 710 не оприлюднив інформацію про обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Відповідно до пункту 4-1 Постанова № 710 - головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб`єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів необхідно забезпечити:

  • обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
  • оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкретної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Отже, норма пункту 4-1 Постанови № 710 має імперативний характер щодо її виконання головними розпорядниками бюджетних коштів (розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня), тобто є обов`язковою.

Відтак, встановлений імперативний обов`язок оприлюднення такої інформації замовником здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкретної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Суд наголошує, що позивачем не заперечується факт, що ним дійсно не оприлюднено інформацію про обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкретної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Натомість посилання на відсутність у замовника «Д» сайту судом оцінюється критично, оскільки останній не позбавлений можливості його розробити, у тому числі з метою дотримання вищенаведених вимог діючого законодавства.

Окремо суд зауважує, що твердження замовника «Д» про відсутність доступу до офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів не підтверджена належними доказами. Зокрема, позивачем не було подано жодних письмових звернень до такого розпорядника стосовно розміщення відповідних відомостей на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів та, відповідно, відсутність відповідей на такі звернення з зазначення мотивів не надання доступу або відмовою розмістити вказану інформацію на веб-сайті. Сама по собі відсутність у позивача фізичного доступу до веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів жодним чином не є тотожним не можливості позивачем забезпечити оприлюднення відповідної інформації на такому веб-сайті, оскільки сам позивач, маючи імперативний обов`язок забезпечити відповідну публікацію на веб-сайті, не вчинив жодних активних дій направлених на забезпечення оприлюднення відповідної інформації головним розпорядником коштів на своєму сайті.

Таким чином, встановлене відповідачем порушення відповідає фактичним обставинам справи, підтверджується наявними доказами та не спростовано позивачем.

Коментар: суд погодився звисновком Держаудитслужби, що відсутність власного веб-сайту не звільняє замовника від обов’язку дотримуватись вимог пункту 4-1Постанови № 710. Крім цього, суд наголосив, що розроблення власного веб-сайту необхідне замовникам для виконання вимог пункту 4-1Постанови № 710.

Разом з тим, варто зауважити, що у випадку, коли у замовника все ж відсутній власний веб-сайт, Постанова № 710 дозволяє оприлюднити таку інформацію на сайті головного розпорядника бюджетних коштів, чого буде цілком достатньо для виконання пункту 4-1 Постанови № 710.

Отож, з огляду на норми Постанови № 710 та зазначене судове рішення робимо висновок, що вимоги пункту 4-1 Постанови № 710 носять імперативний характер і жодні обставини, зокрема відсутність власного веб-сайту, не звільняє замовників від обов’язку виконання цих вимог.

#інформатизація#постанова 710#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard