Чи є сертифікат ISO дискримінаційною вимогою ТД? Практика АМКУ
Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
При формуванні тендерної документації замовникам необхідно враховувати численні приписи норм закупівельного законодавства, зокрема частину 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) та частину 4 статті 22 Закону, які забороняють встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Однією з поширених вимог до учасників закупівель при проведенні відкритих торгів вже протягом тривалого часу є сертифікати ISO, яких є величезна кількість та які покликані підтвердити відповідність учасника вимогам/критеріям, що визначені в певному стандарті.
Більше про сертифікацію ISO читайте в статті Сертифікація ISO: що це та для чого потрібне.
Проте, чи є вимоги щодо надання сертифікатів ISO дискримінаційною умовою тендерної документації, розглянемо з огляду на практику Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія).
Сертифікат ISO – дискримінаційна вимога ТД
В наведеному рішенні Комісія визначила вимогу тендерної документації щодо надання сертифікату ISO дискримінаційною вимогою, оскільки сертифікат ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі» абсолютно не узгоджувався з предметом закупівлі.
Тому замовникам вимагаючи подання в складі тендерної пропозиції сертифікати ISO необхідно враховувати предмет закупівлі, який придбається та не вимагати сертифікати ISO, які не узгоджуються/стосуються предмета закупівлі.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

В даному рішенні Комісія також визначила дискримінаційною вимогу щодо надання сертифікату ISO.
При цьому, варто відмітити, що на переконання Комісії дискримінаційною вимогою був не сам сертифікат ISO, а певна умова щодо надання такого сертифікату - виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеного до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України.
Разом з тим, законодавство не встановлює обов’язку здійснювати сертифікацію органів, які впроваджують стандарти ISO виключно Національним агенством з акредитації України.
Відповідно таку вимогу тендерної документації слід вважати дискримінаційною.
Встановлюючи певні вимоги в тендерній документації замовникам необхідно враховувати положення окремих нормативно-правових актів, які регулюють правові відносини, зокрема, які є предметом закупівлі.
Приміром, вимога про надання сертифікатів ISO, наявність яких не передбачена нормативно-правовим актом, яким регулюється діяльність, яка є предметом закупівлі, на переконання Комісії, як було у наведеному рішенні, є дискримінаційною вимогою тендерної документації.
Сертифікат ISO - не дискримінаційна вимога ТД
При відсутності певних окремих вимог до сертифікатів ISO, як у прикладі 2 та в разі, якщо сертифікат ISO, який вимагався в тендерній документації не «суперечить» предмету закупівлі (приклад 1), а також відсутні окремі нормативно-правові акти, якими регулюється діяльність, яка є предметом закупівлі, Комісія не вважає вимогу щодо надання в складі тендерної пропозиції сертифікатів ISO дискримінаційною, що було відображено в даному прикладі.
Підсумки
Загалом Комісія не вважає дискримінаційною вимогу тендерної документації щодо надання в складі тендерної пропозиції сертифікатів ISO, окрім певних випадків, зокрема наступних:
- сертифікат ISO, який повинен надати учасник закупівлі в складі тендерної пропозиції, не узгоджується з предметом закупівлі;
- сертифікат ISO повинен бути виданий на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеного до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України;
наявність сертифіката ISO не передбачена нормативно-правовим актом, яким регулюється діяльність, яка є предметом закупівлі.
пов'язані статті
09 черв.
БЕБ не рекомендує замовнику укладати договір за результатами здійснення закупівлі через виявлені порушення: чи присутні підстави для відміни закупівлі у зв’язку із неможливістю усунення порушень09 черв.
Що слід вважати належним обґрунтуванням продовження строку розгляду тендерної пропозиції та строку укладення договору з урахуванням практики ДАСУ06 черв.
Чи можна укласти допороговий договір після відмінених відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі05 черв.
Відхилення учасника процедури закупівлі, як такого що не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником05 черв.
Сертифікат якості та сертифікат відповідності: що це та яку інформацію можуть підтвердити