Статті

Чи є сертифікат ISO дискримінаційною вимогою ТД? Практика АМКУ 

1
145

Згідно абзацу 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. 

При формуванні тендерної документації замовникам необхідно враховувати численні приписи норм закупівельного законодавства, зокрема частину 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) та частину 4 статті 22 Закону, які забороняють встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. 

Однією з поширених вимог до учасників закупівель при проведенні відкритих торгів вже протягом тривалого часу є сертифікати ISO, яких є величезна кількість та які покликані підтвердити відповідність учасника вимогам/критеріям, що визначені в певному стандарті. 

Більше про сертифікацію ISO читайте в статті Сертифікація ISO: що це та для чого потрібне

Проте, чи є вимоги щодо надання сертифікатів ISO дискримінаційною умовою тендерної документації, розглянемо з огляду на практику Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія). 

Сертифікат ISO – дискримінаційна вимога ТД 

В наведеному рішенні Комісія визначила вимогу тендерної документації щодо надання сертифікату ISO дискримінаційною вимогою, оскільки сертифікат ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT) «Системи керування безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-якої організації в харчовому ланцюзі» абсолютно не узгоджувався з предметом закупівлі. 

Тому замовникам вимагаючи подання в складі тендерної пропозиції сертифікати ISO необхідно враховувати предмет закупівлі, який придбається та не вимагати сертифікати ISO, які не узгоджуються/стосуються предмета закупівлі. 

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

В даному рішенні Комісія також визначила дискримінаційною вимогу щодо надання сертифікату ISO. 

При цьому, варто відмітити, що на переконання Комісії дискримінаційною вимогою був не сам сертифікат ISO, а певна умова щодо надання такого сертифікату - виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеного до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. 

Разом з тим, законодавство не встановлює обов’язку здійснювати сертифікацію органів, які впроваджують стандарти ISO виключно Національним агенством з акредитації України. 

Відповідно таку вимогу тендерної документації слід вважати дискримінаційною. 

Встановлюючи певні вимоги в тендерній документації замовникам необхідно враховувати положення окремих нормативно-правових актів, які регулюють правові відносини, зокрема, які є предметом закупівлі. 

Приміром, вимога про надання сертифікатів ISO, наявність яких не передбачена нормативно-правовим актом, яким регулюється діяльність, яка є предметом закупівлі, на переконання Комісії, як було у наведеному рішенні, є дискримінаційною вимогою тендерної документації. 

Сертифікат ISO - не дискримінаційна вимога ТД 

При відсутності певних окремих вимог до сертифікатів ISO, як у прикладі 2 та в разі, якщо сертифікат ISO, який вимагався в тендерній документації не «суперечить» предмету закупівлі (приклад 1), а також відсутні окремі нормативно-правові акти, якими регулюється діяльність, яка є предметом закупівлі, Комісія не вважає вимогу щодо надання в складі тендерної пропозиції сертифікатів ISO дискримінаційною, що було відображено в даному прикладі. 

Підсумки 

Загалом Комісія не вважає дискримінаційною вимогу тендерної документації щодо надання в складі тендерної пропозиції сертифікатів ISO, окрім певних випадків, зокрема наступних: 

  • сертифікат ISO, який повинен надати учасник закупівлі в складі тендерної пропозиції, не узгоджується з предметом закупівлі; 
  • сертифікат ISO повинен бути виданий на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеного до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України; 

наявність сертифіката ISO не передбачена нормативно-правовим актом, яким регулюється діяльність, яка є предметом закупівлі. 

#вимоги замовника#відкриті торги#дискримінаційні умови#порушення у закупівлях#практика оскарження#сертифікати ISO#тендерна документація

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard