Статті

Чи є обмеження щодо країни походження матеріалів, які необхідні для поточного ремонту чи робіт

2
278

Згідно з абзацом 2 частини 1 статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон)  невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 41 Закону у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.  

Як бачимо договір про закупівлю послуг з поточного ремонту чи робіт повинен містити  додаток з інформацією про ціни на матеріальні ресурси, який в свою чергу має містити інформацію про країну походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Тому розглянемо в даному матеріалі чи є обмеження в закупівельному законодавстві щодо країни походження матеріалів, які замовник набуває у власність під час поточного ремонту чи робіт. 

Заборона здійснення публічних закупівель товарів з певних країн походження 

В пункті 2 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) передбачено наступну умову:  установити, що:  

  • замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.  

Таким чином в закупівельному законодавстві це єдина норма, яка забороняє здійснювати закупівлю товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, окрім певних виключень, які визначені в даній нормі.  

Чи стосується заборона здійснення публічних закупівель товарів походженням з Російської Федерації /Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран матеріалів, які замовник набуває у власність під час поточного ремонту чи робіт 

Згідно пункту 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708. 

Для розуміння що таке  «предмет закупівлі», варто звернутись до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону. Згідно якого предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).  

Пункт 34 частини 1 статті 1 Закону визначає, що товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.  

Згідно пункту 21 частини першої статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації. 

В матеріалі Поєднання закупівлі товарів та послуг, товарів та робіт або послуг та робіт в одній закупівлі зроблено висновок, що  наразі немає жодної норми законодавства, яка б чітко розмежувала закупівлю послуг з поточного ремонту та закупівлю супутніх для поточного ремонту товарів. Тому можлива закупівля послуг з поточного ремонту разом із супутніми товарами в межах однієї закупівлі. 

Пункт 27 частини 1 статті 1 Закону встановлює, що роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт. 

З аналізу в статті Особливості визначення предмета закупівлі робіт питання  (не) можливість закупівлі матеріалів для здійснення робіт окремою закупівлею зроблено висновок, що роботи можуть включати в себе й витратні матеріали. Тобто замовник при закупівлі робіт може закупляти матеріали (супутні товари), зокрема на підставі проєктної документації. 

Як бачимо товари, послугу та роботи є різними предметами закупівель і відповідно можемо зробити висновок, що заборона здійснення публічних закупівель товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран стосується саме предмету закупівлі товари, та немає відношення до таких предметів закупівель як роботи та послуги. Тому вбачається, що обмеження щодо країни погодження матеріалів (супутніх товарів), які замовник придбає в складі поточного ремонту чи робіт відсутні. 

Водночас пунктом 44 Особливостей визначено підстави для відхилення тендерних пропозицій. Так, абзацом 8 підпункту 2 пункту 44 Особливостей передбачено обов'язок замовника відхилити тендерну пропозицію у разі, коли учасник процедури закупівлі, зокрема, пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”. 

Наведе вище підтверджує заборону придбання товарів походження з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності Постанови № 1178) не залежно від того закуповує замовник товари чи роботи / послуги, які передбачають набуття таких товарів у власність.

Додатково розглянемо позицію ДАСУ та суду щодо питання наявності обмеження щодо країни погодження матеріалів (супутніх товарів), які замовник придбає в складі поточного ремонту чи робіт. 

Замовник здійснював закупівлю капітального ремонту харчблоку, предметом закупівлі якої є роботи.  Під час моніторингу ДАСУ встановило, що у часник запропонував в складі тендерній пропозиції під час закупівлі робіт товари походженням з Російської Федерації та органами ДАСУ було встановлено порушення абзацу 3 пункту 2 Постанови № 1178.  А також ДАСУ встановило, що на порушення вимог абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Т» через те, що учасник пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації, що є порушенням абзацу третього пункту 2 Постанови № 1178.  

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Замовник здійснював закупівлю капітального ремонту будівлі, предметом закупівлі якої є роботи. Проведеним моніторингом встановлено подання учасником у тендерній пропозиції товару, який виробляється в російської федерації, що є порушенням абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. Відповідно до абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей тендерна пропозиція учасника ТОВ «У» підлягала відхиленню на підставі: учасник процедури закупівлі пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь. 

Здійснювалася закупівля капітального ремонту закладу, предметом закупівлі якого є роботи. В складі робіт здійснювалася закупівля матеріалів (супутніх товарів).  

Під час моніторингу з відкритих джерел виявлено, що виробниками певного обладнання, яке зазначене у тендерній документації та пропонується переможцем процедури закупівлі, є компанії походженням з російської федерації та республіки білорусь. Згідно з абзацом 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, а саме замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації /Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран та як наслідок порушення абзацу 3 пункту 2 Постанови №1178 в частині укладення договору, який передбачає закупівлю товарів походженням з Російської Федерації та Республіки Білорусь. 

В свою чергу замовник не зміг документально підтвердити факт ввезення даного товару на територію України до 24 лютого 2022 року. 

Судом було встановлено, що закупівля замовником робіт передбачає набуття ним у власність товарів (устаткування, меблів та інвентарю), придбання яких покладене на учасника процедури закупівлі (підрядника) відповідно до умов тендерної документації. 

Суд прийшов до рішення, що замовник на етапі розгляду тендерної пропозиції мав вчинити дії щодо встановлення походження товару та у випадку сумнівів відхилити таку пропозицію. 

З практики ДАСУ та судової практики вбачається, що заборона щодо здійснення  публічних закупівель товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран стосується матеріалів (супутніх товарів), які замовник придбає в складі поточного ремонту чи робіт, оскільки закупівля робіт передбачає набуття ним у власність товарів (устаткування, меблів та інвентарю), придбання яких покладене на учасника процедури закупівлі (підрядника).

Підсумки 

Отже, замовнику заборонено придбавати товари походження з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності Постанови № 1178), не залежно від того закуповує замовник товари чи роботи / послуги, які передбачають набуття таких товарів у власність. 

#віддділ будівництва#відповідальність у закупівлях#заборони здійснення закупівель#закупівлі поточного ремонту#закупівлі ремонту#закупівля робіт#санкції

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard