Аналізуємо порушення допущені замовниками у тендерній документації на практиці висновків моніторингів ДАСУ
Замовники під час формування тендерної документації для проведення відкритих торгів допускають чимало порушень, нажаль не змінилася ситуація і з набранням чинності Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Тому у даній статті розберемо порушення виявнені аудиторами з 19.10.2022 на прикладах висновків ДАСУ.
Але перед тим як перейти до їх налізу варто нагадати, що статтею 164-14 КУпАП передбачено штраф на службових (посадових), уповноважених осіб замовника за те, що тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону у розмірі 1#nbsp;700 грн.
Також нагадаємо, що відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закону) з урахуванням цих особливостей. Відповідно замовник має керуватися статтею 22 Закону в частині, що не суперечить Особливостям.
Порушення № 1. Не зазначено посаду посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв'язок з учасниками
Моніторинг від 28.11.2022 № UA-M-2022-11-28-000060, закупівля № UA-2022-11-07-007706-a.
Витяг з висновку моніторингу: за результатами моніторингу встановлено, що на порушення пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей у тендерній документації замовника не зазначено такі відомості як посада посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв'язок з учасниками.
Порушення № 2. Встановлення вимог щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі шляхом надання у складі тендерної пропозиції довідок у довільній формі
Моніторинг від 28.11.2022 № UA-M-2022-11-28-000060, закупівля № UA-2022-11-07-007706-a.
Вимоги тендерної документації:
Витяг з висновку моніторингу: за результатами моніторингу встановлено, що замовником у додатку 2 тендерної документації вимагається від учасників документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених частинами 1 і 2 статті 17 Закону, що призвело до порушення пункту 44 Особливостей, де зазначено, що замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених в абзаці 1 цього пункту, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу 4 цього пункту.
Порушення № 3. Встановлення вимог щодо ознайомлення з певними документами за адресою замовника
Моніторинг від 11.08.2022 № UA-M-2022-11-08-000066, оголошення № #nbsp;UA-2022-10-25-011224-a.
Витяг з висновку моніторингу: моніторингом встановлено, що відповідно до додатку 4 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі вимоги до предмету закупівлі» тендерної документації, замовником передбачено умову, що з метою одержання всієї інформації, яка може бути необхідною для підготовки пропозиції, учасник має право ознайомитись з робочим проєктом в паперовому варіанті за адресою м. В, вул. Б, 4 каб. №10.
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та рівне ставлення до них, запобігання корупційним діям і зловживанням. Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Частиною 3 статті 22 Закону зазначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Крім того, тендерною документацією визначено спосіб взаємодії учасників із замовником через ознайомлення з робочим проєктом.
Враховуючи зазначене вище, дії замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог, порушують основні принципи здійснення публічних закупівель передбачених статтею 5 Закону та вимоги частини 4 статті 22 Закону, що підтверджується рішеннями Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 18.10.2021 № 23471-р/пк-пз, від 15.09.2021 № 21058-р/пк-пз, від 29.03.2021 № 6298-р/пк-пз, від 29.05.2020 № 10669-р/пк-пз та рішенням Третього апеляційного адміністративного суду від 29.03.2022 по справі 280/4200/21, яке набрало чинності.
Порушення № 4. Встановлено невірний строк для подання документів переможцем процедури закупівлі
Моніторинг від 06.12.2022 № UA-M-2022-12-06-000022, оголошення № #nbsp;UA-2022-10-25-005943-a.
Витяг з висновку моніторингу: моніторингом питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей встановлено порушення абзацу 3 пункту 44 Особливостей, а саме, замовником у пункті 5.6 частини 5 розділу 3 тендерної документації вказано, що «Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, передбачених 2, 3, 5, 6, 8, 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону…», в той час, як абзацом 3 пункту 44 Особливостей визначено, що «Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону…».
Порушення № 5. Відсутні приклади формальних помилок
Моніторинг від 30.11.2022 № UA-M-2022-11-30-000004, оголошення № UA-2022-11-17-008703-a.
Витяг з висновку моніторингу: за результатами моніторингу встановлено, що на порушення вимог пункту 19 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей тендерна документація замовника не містить прикладів формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Слід зазначити, що прикладами формальних помилок, зокрема є:
- «Інформація в довільній формі» замість «Інформація», «Лист-пояснення» замість «Лист», «довідка» замість «гарантійний лист», «інформація» замість «довідка»;
- «м.київ» замість «м.Київ»;
- «поряд -ок» замість «поря – док»;
- «ненадається» замість «не надається»»;
- «______________№_____________» замість «14.08.2020 №320/13/14-01»;
- учасник розмістив (завантажив) документ у форматі «JPG» замість документа у форматі «pdf» (PortableDocumentFormat)», тощо.
Порушення № 6. Відсутність вимог щодо підтвердження статті 16 Закону
Моніторинг від 28.11.2022 № UA-M-2022-11-28-000061, оголошення № UA-2022-11-15-012677-a. Предмет закупівлі – послуги.
Витяг з висновку моніторингу: на порушення абзацу 2 пункту 45 Особливостей замовником у тендерній документації не встановлено вимоги до учасників процедури закупівлі щодо подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону.
Порушення № 7. Відсутність вимог щодо субпідрядника / співвиконавця
Моніторинг від 28.11.2022 № UA-M-2022-11-28-000061, оголошення № UA-2022-11-15-012677-a. Предмет закупівлі – послуги.
Витяг з висновку моніторингу: за результатами моніторингу встановлено, що на порушення пункту 18 частини 2 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей в тендерній документації замовника не зазначено вимогу про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг.
пов'язані статті
30 жовт.
МТБ при закупівлях робіт: на що слід звернути увагу при встановленні зазначеного кваліфікаційного критерію30 жовт.
Гарантійні листи від учасника в складі ТП про дотримання певних умов, які будуть присутні під час виконання договору: чи доцільно вимагати29 жовт.
Чи може замовник скасувати своє рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника або визначення переможцем учасника25 жовт.
Гарантійні листи в технічній специфікації та їх відсутність в складі ТП: відхиляємо чи надаємо 24 год на виправлення25 жовт.
Чи має замовник перевіряти ціни на матеріальні ресурси, встановлені підрядником у додатку до договору про закупівлю