АМКУ vs ДАСУ: огляд практики та рекомендації
Постановою Кабміну № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) змінений порядок проведення закупівель товарів, робіт та послуг та встановленні окремі норми застосовуючи які у замовників виникає велика кількість запитань та суперечностей. Як правило для впевненості у своїх діях та правильності прийнятих рішень замовники звертаються до висновків моніторингу та / або рішень Органу оскарження.
Проте, на практиці трапляються випадки коли висновки ДАСУ в яких відображається думка та бачення норми Особливостей не завжди співпадає з позицією та рішеннями які приймаються Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія). У даному матеріалі наведемо декілька з таких позицій та спробуємо допомогти у прийнятті найменш ризикованого рішення.
Надання документів іншою мовою
Коментар: як ми бачимо по питанню (не)надавати 24 години на виправлення невідповідностей у разі надання учасником документів іншою мовою є кардинально різною. Що ж в даному випадку робити замовнику?
Абзацом 3 підпункту 2 пункту 41 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція викладена іншою мовою (мовами), ніж мова (мови), що передбачена тендерною документацією, тому замовник має обов’язок відхилити тендерну пропозицію учасника у разі надання документів іншою мовою.
Не надання проєкту договору про закупівлю або надання проєкту договору не у відповідності до вимог тендерної документації
Коментар: статтею 41 Особливостей визначенні підстави відхилення тендерної пропозиції учасника, проте даною статтею не визначено такої підстави для відхилення як ненадання або надання не у відповідності до вимог тендерної документації інформації та / або проєкту договору про закупівлю.
Також, враховуючи що невідповідності у проєкті договору про закупівлю або його відсутність ніяким чином не впливають на тендерну пропозиції учасника, а відтак є підставою для надання замовником « 24 годин» на їх виправлення.
Кваліфікаційні критерії, у разі їх встановлення
Коментар: як Законом так і Особливостями визначенні положення, щодо яких невідповідностей у документах та інформація поданих у складі тендерної пропозиції учасника замовник оприлюднює, а таку норму потрібно читати як «імперативну норму», повідомлення про виправлення таких невідповідностей, а відтак у разі виявлення у документах та / або інформації щодо підтвердження кваліфікаційних критеріїв визначених статтею 16 Закону та в умовах тендерної документації замовник зобов’язаний надавати «24 години» на їх виправлення.
Електронний підпис
Коментар: тендерна документація замовника має містити інструкцію щодо підготовки тендерної пропозиції (пункт 1 частини 2 статті 22 Закону). Відповідно до частини 3 статті 12 Закону під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій / пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Пунктом 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 визначено, що розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником / ЦЗО / учасником / постачальником / органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника / ЦЗО / учасника / постачальника / органу оскарження / органів державного фінансового контролю… Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи.
Враховуючи викладене вище електронний підпис та вимоги до нього відносяться саме до оформлення тендерної пропозиції учасника, відповідно замовник при виявленні невідповідностей в частині накладення удосконаленого замість кваліфікованого електронного підпису або навпаки має надавати «24 години» на їх виправлення.
пов'язані статті
21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
Як обгрунтувати закупівлю через відсутність конкуренції з технічних причин, якщо суб’єкт господарювання не є природним монополістом: практика ДАСУ та суду08 листоп.
Щодо документів на право підпису: практичний аспект06 листоп.
Чи можна обґрунтувати відміну відкритих торгів через відсутність потреби, якщо така потреба задоволена шляхом проведення ЗПП