Зміна відсотку біоетанолу в бензині: як впливає на дії замовника в нових закупівлях та в діючих договорах про закупівлю
З 1 травня 2025 року АЗС здійснюють відпуск бензину, крім А-98 і з вищим октановим числом, із вмістом біоетанолу не менше 5%. Нововведення направлено в першу чергу на дотримання екологічних вимог, але не означає покращення якості предмета закупівлі. В статті розглянемо, які дії має вчинити замовник щодо діючих договорів про закупівлю та що має врахувати в нових закупівлях відповідно до змін законодавства.
Законодавче регулювання змін
Відповідно до статті 1 Закону України “Про альтернативні види палива” для цілей цього Закону під нормативно визначеною обов’язковою часткою вмісту рідкого біопалива (біокомпонентів) в обсягах бензинів автомобільних розуміється вміст рідкого біопалива (біокомпонентів) у всіх обсягах бензинів автомобільних, що відпускаються з місць оптової торгівлі пальним, місць роздрібної торгівлі пальним, крім бензинів з октановим числом 98 і вище та бензинів, що поставляються для потреб Міністерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, та для створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, що становить з 1 травня 2025 року не менш як 5 відсотків об’ємних, за абсолютної похибки визначення ± 1 відсоток.
Що таке біоетанол
Біоетанол — спирт етиловий зневоджений, виготовлений з біомаси або зі спирту етилового-сирцю для використання як біопалива (ДСТУ 7166:2010 Біоетанол. Технічні умови).
Біоетанол - спирт етиловий зневоджений, виготовлений з біомаси або спирту етилового-сирцю, отриманого з біомаси, що використовується як біопаливо або біокомпонент (Закону України Про альтернативні види палива).
Що передбачає національний стандарт
ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови поширюється на автомобільні бензини Євро, які використовують у двигунах колісних транспортних засобів (далі — бензини) стандарт установлює вимоги до бензинів, які можуть містити до 10 % біоетанолу.
Цей стандарт відповідає вимогам до бензинів, установленим у Технічному регламенті щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі — Технічний регламент), та придатний для оцінювання відповідності.
Якщо звернутися до Технічного регламенту, то можливе додавання до автомобільних бензинів добавок (присадок), біоетанолу, етил-трет-бутилового етеру, які не погіршують експлуатаційних показників палива, не впливають негативно на екологічні, енергетичні та економічні показники двигунів, що підтверджено результатами випробувань, та допущені до застосування в установленому порядку.
Відповідно до пункту 3.3 розділу 3 ДСТУ 7687:2015 за вмістом біоетанолу встановлено такі види бензинів:
- Е5 — не більше ніж 5 %;
- Е7 — понад 5 % та не більше ніж 7 %;
- Е10 — понад 7 % та не більше ніж 10 %
Відповідно до пункту 3.4.1 розділу 3 ДСТУ 7687:2015 умовна познака бензинів має містити:
- позначення марки (А-98, А-95, А-92, А-80);
- символ екологічного класу (Євро5, Євро4, ЄвроЗ);
- символ виду бензину за вмістом біоетанолу (Е5, Е7, Е10).
Приклад познаки бензину марки А-95 екологічного класу Євро5 з вмістом біоетанолу понад 5 % та не більше ніж 7 %: “Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е7 згідно з ДСТУ 7687:2015”
Відповідно до розділу 4 ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ ДСТУ 7687:2015 бензини мають відповідати вимогам цього стандарту і бути виготовлені за технологічною документацією, затвердженою в установленому порядку.
Бензини за своїми фізико-хімічними показниками мають відповідати вимогам і нормам, наведеним у таблиці 1, якою визначені фізико-хімічні показники:
- об'ємна частка кисневмісних сполук для бензину Е5 — біоетанолу не більше ніж 5%;
- об'ємна частка кисневмісних сполук для бензину Е7 — понад 5% та не більше ніж 7%;
- об'ємна частка кисневмісних сполук для бензину Е10 — понад 7 % та не більше ніж 10 %
Крім того, залежно від виду бензину за вмістом біоетанолу (Е5, Е7, Е10) будуть відрізнятися в допустимих коливанням інші фізико-хімічні показники пального. Наприклад, масова частка кисню для бензинів Е5 та Е7 становить не більше 2,7 %, тоді як для бензинів Е10 - не більше 3,7 %
Відповідно до розділу 10 ДСТУ 7687:2015 бензини приймають партіями. Партією вважають будь-яку кількість бензину однієї марки одного екологічного класу одного виду, що супроводжується одним документом про якість, виданим під час приймання на основі випробування сукупної проби.
Документ про якість (паспорт якості) має містити інформацію:
- дату видачі й номер документа;
- позначення цього стандарту;
- назву та познаку бензину відповідно до 3.4;
- торгову марку (товарний знак) підприємства-виробника (за наявності), його назву та повну адресу;
- назву та повну адресу постачальника (за наявності);
- дату виготовлення бензину;
- дату відбирання проби та дату проведення випробування;
- показники якості бензину, їх нормативні значення згідно з цим стандартом, нормативні значення згідно з Технічним регламентом і фактичні результати випробувань;
- позначення нормативних документів на методи випробування згідно з цим стандартом;
- національний знак відповідності, який підтверджує відповідність бензину вимогам Технічного регламенту;
- відомості щодо декларації про відповідність;
- знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації);
- номер партії (резервуара);
- інформацію про вид та кількість добавок (присадок);
- підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.
Що врахувати під час оголошення нової закупівлі бензину з урахуванням нововведень
Як вже зазначалося вище залежно від відсотку біоетанолу бензин поділяється на види - Е5, Е7 або Е10. Крім того, в кожному такому виді будуть відрізнятися фізико-хімічні показники предмета закупівлі. Чим вища цифра біля позначки Е тим більший вміст біоетанолу і тим гірше якість бензину. Але, це все врегульовано та відповідає національному стандарту ДСТУ 7687:2015 (якщо відсоток біоетанолу не перевищує 10). Однак, для того, щоб замовник міг отримати якісний товар, який відповідає його потребі необхідно чітко вказати назву предмета закупівлі на кожному етапі її оголошення та в проєкті договору.
Якщо планується здійснення закупівлі відкритими торгами, тоді в річному плані, оголошенні про проведення відкритих торгів, ТД та в проєкті договору рекомендуємо вказати повну назву пального. Наприклад, “Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е5 за кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти”. Це означає, що замовник планує здійснити закупівлю бензину марки А-95 екологічного класу Євро5 з вмістом біоетанолу не більше 5 %. Звичайно детальні технічні характеристики замовник вже визначає в інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Якщо замовник може забезпечити річну потребу шляхом здійснення допорогової закупівлі, тоді притримуємося аналогічних рекомендацій та в річному плані, звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи (якщо такий оприлюднюється) та договорі варто вказати повну назву бензину.
Найчастіше для закупівлі бензину замовники користуються електронним каталогом. Тут є певний нюанс. Під час оголошення запиту пропозицій постачальників замовник не може редагувати назву предмета закупівлі, яка відповідає назві профілю - в даному випадку “Бензин”, тому варто відредагувати поле із узагальненою назвою предмета закупівлі.

Істотні умови договору про закупівлю можуть змінюватися лише у разі наявних підстав, що визначені пунктом 19 Особливостей, серед яких покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Договір про закупівлю, який складений за вимогами Закону з урахуванням Особливостей містить порядок змін його умов, який зазвичай співпадає із переліком підстав згідно пункту 19 Особливостей.
За договором поставки одна сторона - постачальник зобов'язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов'язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.
Тобто, по своїй правовій природі договір на закупівлю бензину є договором поставки.
За договором поставки істотним умовами є предмет, якість та асортимент. Якість товарів, що поставляються, повинна відповідати стандартам, технічним умовам (у разі наявності), іншій технічній документації, яка встановлює вимоги до їх якості, або зразкам (еталонам), якщо сторони не визначать у договорі більш високі вимоги до якості товарів. Номери та індекси стандартів, технічних умов (у разі наявності) або іншої документації про якість товарів зазначаються в договорі. Якщо вказану документацію не опубліковано у загальнодоступних виданнях, її копії повинні додаватися постачальником до примірника договору покупця на його вимогу. У разі відсутності в договорі умов щодо якості товарів остання визначається відповідно до мети договору або до звичайного рівня якості для предмета договору чи загальних критеріїв якості. Постачальник повинен засвідчити якість товарів, що поставляються, належним товаросупровідним документом, який надсилається разом з товаром, якщо інше не передбачено в договорі.
Отже, у разі збільшення відсотку біоетанолу в бензині змінюється вид бензину та його якісні характеристики. Тобто, в такому разі відбувається зміна предмета закупівлю, але не в сторону покращення - додавання спиртів у бензин не покращує його якісні характеристики. За таких умов, замовник не має підстав для зміни предмета закупівлі на підставі підпункту 3 пункту 19 Особливостей у разі зміни виду бензину.
Крім того, відповідно до пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Але, як вже зазначалося, вміст біоетанолу в бензині був і до 01 травня 2025, тому для замовника може нічого не змінитися, якщо виробник не збільшить відсоток спиртів. Проте, варто переконатися в такому факті. Для цього необхідно вчинити ряд дій.
- Направити запит до постачальника щодо надання документів про якість на партію товару, яку замовник планує замовляти. Документами, що підтверджують якість може бути паспорт якості обов'язково оформлений згідно пункту 10.2 розділу 10 ДСТУ 7687:2015. Перелік відомостей, які повинен містити документ про якість зазначено вище у даній статті. Серед таких відомостей має бути зазначено позначення марки (А-98, А-95, А-92, А-80), символ екологічного класу (Євро5, Євро4, ЄвроЗ) та символ виду бензину за вмістом біоетанолу (Е5, Е7, Е10). Такий запит варто зробити якнайшвидше, щоб у разі зміни виду бензину замовник міг переходити до наступних кроків та не допустив поставки товару іншого виду, тобто зміненого предмета закупівлі.
- Після отримання документів про якість замовнику варто порівняти чи змінився вид закупівлі за вмістом біоетанолу (наприклад, з Е5 на Е7 чи Е10) та фізико-технічні показники бензину, наприклад, із наданими документами про якісь на попередні партії товару.
- Якщо постачальник і далі надає документи про якість на той же вид бензину за вмістом біоетанолу, який передбачений умовами договору про закупівлю, замовник може далі продовжувати працювати за таким договором.
- Якщо вид бензину відрізняється замовнику варто ініціювати розірвання договору (якщо договір був лише на бензин А-95 і нижчим октановим числом) або ж укладення ДУ щодо зменшення обсягів закупівлі лише бензину А-95 (якщо договір про закупівлю укладений одночасно і на ДП, або А-98 тощо). Щодо розірвання, то договір може бути розірваний за згодою сторін або в односторонньому порядку, якщо це передбачено умовами такого договору, або ж через суд. Стосовно розірвання договору про закупівлю, то тут замовник має керуватися умовами свого договору (яким чином інформується інша сторона чи передбачена можливість дострокового розірвання за невиконання зобов'язань тощо). Також варто врахувати, якщо замовник вже отримав талони, але заправка буде здійснюватися іншим видом бензину (наприклад, замість Е5 буде Е7) замовнику необхідно оформити повернення талонів, та відповідно постачальник повинен перерахувати кошти за повернені талони.
- Оголосити нову закупівлю. Обирати спосіб здійснення закупівлі замовник повинен з урахуванням річних вартісних меж своєю потреби.
Звичайно, найпростішим способом буде розірвання договору про закупівлю за згодою сторін та оголошення нової закупівлі. Постачальник, з яким розірвано договір про закупівлю може брати участь у новій закупівлі та, у разі якщо його ціна буде найбільш економічно вигідною при дотриманні всіх вимог закупівлі, замовник може знову укласти договір з таким.
пов'язані статті
13 трав.
Закупівлі в ТОВ «Енера Вінниця»: що робити замовникам12 трав.
Контроль всього етапу виконання договору / договору про закупівлю укладеного за кошти інструменту Ukraine Facility09 трав.
Як виконати висновок моніторингу, яким зобов’язано замовника припинити зобов’язання за договором, в тому числі, застосовуючи відповідні наслідки недійсності / нікчемності договору08 трав.
Допущено помилку під час погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації: дії замовника08 трав.
Практикум щодо закупівлі медичних виробів та лікарських засобів