Здійснення закупівлі згідно пп.13 п.13 Особливостей для захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури
Однією з підстав для здійснення закупівлі згідно виключень, які передбачені пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припиненя або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) та наявність якої зумовлено обставинами воєнного часу є підпункт 13 пункту 13 Особливостей - здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
Проте, здійснити закупівлю згідно розглядуваної норми, замовник може, якщо ним буде дотримано певних умов, які розглянемо далі.
Закупівля товарів, робіт та послуг
При здійсненні закупівлі згідно підпункту 13 пункту 13 Особливостей замовник може закупити будь-який предмет закупівлі - товари, роботи та послуги, при дотриманні інших умов, які передбачає розглядувана норма.
Тобто замовники на виконання зазначеної норми можуть закупляти, наприклад, товари і власними силами проводити певні заходи для захисту об’єктів критичної інфраструктури, приміром, будівництво.
Або ж замовники можуть здійснити безпосередньо закупівлю будівництва або ж певних послуг, які будуть спрямовані на виконання заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури.
Закупівля здійснюється для будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури
Важливим при здійсненні закупівлі згідно розглядуваної норми є мета здійснення закупівлі - будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів.
Водночас Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» до будівництва відносить - нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт об’єкта будівництва.
Тому вбачається, що при здійсненні закупівлі згідно даної підстави замовники можуть здійснювати наведені види будівельних робіт - нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єкта будівництва.
Окрім цього, розглядувана підстава дозволяє проводити ремонти, щоправда, без деталізації щодо вимог до таких ремонтів. Водночас можна припустити, що на виконання зазначеної норми замовники можуть проводити, приміром, поточний ремонт.
Також підпункт 13 пункту 13 Особливостей передбачає проведення «інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів», однак не розкриває, які це можуть бути заходи.
При цьому, видається, що обов’язковою умовою для проведення таких «інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів», є мета їх проведення – захист об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
В свою чергу, абзац 2 пункту 1 Постанови Кабміну від 7 лютого 2025 р. № 142 «Про реалізацію експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури» передбачає, що можна віднести до «інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів» критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури - заходи та інженерно-технічні рішення, спрямовані на забезпечення захисту таких об’єктів, що не належать до нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту чи ремонту (влаштування габіонів, біг-бегів, контейнерів тощо).
Водночас особливості будівництва, ремонтів та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору визначає Постанова Кабміну від 7 лютого 2025 р. № 142 «Про реалізацію експериментального проекту щодо нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури».
Заходи повинні проводитися для захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
Ще однією важливою умовою для проведення закупівлі є об’єкти для яких будуть проводитися певні заходи – такими можуть бути виключно об’єкти критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
Так, Закон України «Про критичну інфраструктуру» визначає, що критична інфраструктура - сукупність об’єктів критичної інфраструктури.
Згідно Закону України «Про критичну інфраструктуру» захист критичної інфраструктури - всі види діяльності, що виконуються перед або під час створення, функціонування, відновлення і реорганізації об’єкта критичної інфраструктури, спрямовані на своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізацію загроз безпеці об’єктів критичної інфраструктури, а також мінімізацію та ліквідацію наслідків у разі їх реалізації.
Водночас варто звернути увагу, що розглядуваною нормою визначено, що здійснювати закупівлі можна не для всіх об’єктів критичної інфраструктури, а тільки для об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
При цьому, Закон України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» містить визначення підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Так, підприємства паливно-енергетичного комплексу – це гірничі підприємства (шахти, рудники, копальні, кар’єри, розрізи, збагачувальні фабрики), газодобувні підприємства, котельні, підключені до магістральних теплових мереж, а також підприємства, які на дату виникнення заборгованості мали ліцензію хоча б з одного виду діяльності:
- виробництва електричної енергії;
- передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами;
- передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами;
- постачання електричної енергії за регульованим тарифом;
- оптового постачання електричної енергії;
- транспортування природного газу магістральними трубопроводами;
- транспортування природного і нафтового газу розподільними трубопроводами;
- транспортування нафтопродуктів магістральними трубопроводами;
- постачання природного газу за регульованим тарифом.
Окрім цього, Постанова Кабміну від 9 жовтня 2020 р. № 1109 «Деякі питання об’єктів критичної інфраструктури» (далі-Постанова №1109) визначає механізм віднесення об’єктів до критичної інфраструктури та їх категоризації.
Пункт 4 Постанови №1109 визначає, що секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури, використовуючи перелік секторів критичної інфраструктури, ідентифікують об’єкти критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури.
Згідно пункту 6 Постанови №1109 відомості про об’єкти критичної інфраструктури, що віднесені до I, II, III і IV категорії критичності, вносяться секторальними органами у сфері захисту критичної інфраструктури до секторальних переліків об’єктів критичної інфраструктури, які ними складаються та ведуться.
З огляду на викладене, замовникам необхідно доводити належність об’єктів, для яких планується провести певні заходи/здійснити закупівлю, до об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, зокрема у відповідності до вище наведених норм.
Що врахувати при укладенні договору та внесенні змін до нього
Згідно абзацу 1 пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
При цьому, вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю, яким є договір, який укладається згідно пункту 13 Особливостей, сторони договору можуть виключно при наявності підстав, які визначені в пункті 19 Особливостей.
Однак варто звернути увагу, що пункт 19 Особливостей містить певні винятки щодо внесення змін до істотних умов договору, який укладений на підставі підпункту 13 пункту 13 Особливостей – «істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків…»
Тобто вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю, який укладений на підставі підпункту 13 пункту 13 Особливостей, сторони договору можуть без урахування приписів, які визначені в пункті 19 Особливостей.
В свою чергу, пункт 13 Особливостей містить вимоги щодо оприлюднення інформації в електронній системі закупівель при внесенні змін до істотних умов договору – «у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного відповідно до підпунктів 13, 15 цього пункту, протягом трьох робочих днів з дня їх внесення до договору про закупівлю замовник розміщує в електронній системі закупівель такі зміни до договору про закупівлю, що автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні».
Підсумки
- Згідно підпункту 13 пункту 13 Особливостей замовники можуть закупляти товари, роботи чи послуги.
- Здійснити закупівлю згідно розглядуваної норми є можливим для виконання заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, зокрема будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів, серед яких, влаштування габіонів, біг-бегів, контейнерів тощо.
- Здійснити закупівлю згідно підпункту 13 пункту 13 Особливостей замовники можуть лише для об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури.
пов'язані статті
10 лип.
Чи можна укласти «прямий» договір з пов’язаною особою09 лип.
Здійснення закупівлі замовником, який перебуває на території активних бойових дій: що врахувати замовникам після внесених змін07 лип.
Здійснення закупівель згідно підпунктів 10, 15, 17, 18, 19, 20 пункту 13 Особливостей: розглядаємо окремі підстави для укладення договору згідно виключень03 лип.
Підстава для укладення «прямого» договору про закупівлю, якщо закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар згідно з підпунктом 16 пункту 13 Особливостей01 лип.
«Допорогові» закупівлі: практичні рішення для типових і нетипових ситуацій