Статті

Здійснення закупівлі замовником, який перебуває на території активних бойових дій: що врахувати замовникам після внесених змін 

1
75

Під час здійснення публічних закупівель, замовники мають можливість в окремих випадках скористатися виключеннями, відображеними у пункті 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). А враховуючи сучасні реалії, ряду закупівельників досі необхідно раз за разом звертатись до норм підпункту 2 пункту 13 Особливостей. 

Отож згідно підпункту 2 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: 

2) замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю. 

Тобто замовник має можливість здійснити закупівлю у відповідності до підпункту 2 пункту 13 Особливостей та укласти прямий договір про закупівлю у разі наявності таких ознак: 

  • закупівля здійснюється замовником або його відокремленим підрозділом, що здійснює закупівлю згідно з абзацом 2 пункту 15 Особливостей; 
  • замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій; 
  • на території, де перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, активні бойові дії не були завершені на дату укладення договору про закупівлю. 

Пропонуємо більш детально проаналізувати норми підпункту 2 пункту 13 Особливостей щодо можливості їх застосування замовником або його відокремленим підрозділом. 

Ознака 1: закупівля здійснюється замовником або його відокремленим підрозділом, що здійснює закупівлю згідно з абзацом 2 пункту 15 Особливостей 

Укладення прямого договору про закупівлю у випадку застосування підпункту 2 пункту 13 Особливостей є можливим за умов укладення договору про закупівлю: 

  • замовником у розумінні Закону; 
  • відокремленим підрозділом замовника, який здійснює закупівлю згідно з абзацом 2 пункту 15 Особливостей. 

При цьому звертаючись до пункту 11 частини 1 статті 1 Закону, замовники – суб'єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону. Більше інформації щодо даного терміну відображено у статті «Хто такі замовники»

В той же час, звертаючись до абзацу 2 пункту 15 Особливостей, за рішенням замовника його відокремлений підрозділ може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі визначається замовником окремо для відокремленого підрозділу. Інформація про потребу в закупівлі, що повинна бути здійснена відокремленим підрозділом, вноситься до річного плану замовника. 

Для більш детального розуміння сутності поняття «відокремлений підрозділ», пропонуємо звернутись до норм Господарського та Цивільного кодексів України, а також матеріалу «Ключові аспекти терміну «відокремлений підрозділ»

Ознака 2: замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій 

Керуючись пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1364 від 06.12.2022 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством розвитку громад та територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.  

До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються: 

  • території можливих бойових дій; 
  • території активних бойових дій; 
  • території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. 

В свою чергу перелік територій активних бойових дій офіційно визначений у наказі Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (далі – Перелік). 

А отже для можливості застосування норм підпункту 2 пункту 13 Особливостей територія, на якій перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, повинна бути внесена в розділ «Території активних бойових дій» Переліку. 

Ознака 3: на території, де перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, активні бойові дії не були завершені на дату укладення договору про закупівлю 

Слід відзначити, що один із розділів Переліку містить список територій активних бойових дій із відображенням дати початку активних бойових дій на відповідній території та за наявності дати їх завершення: 

Звертаючись до норм підпункту 2 пункту 13 Особливостей, інформація про територію, на якій перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, повинна не лише бути внесеною в розділ «Території активних бойових дій» Переліку, але й не повинна містити дату у графі «Дата завершення бойових дій*», наприклад таким чином: 

Для підтвердження факту наявності території, на якій перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, у переліку територій активних бойових дій, замовнику не потрібно жодних додаткових документів, окрім Переліку. В той же час рекомендуємо врахувати, що до Переліку час від часу вносяться зміни та оновлюється інформація. А тому рекомендуємо додатково перевіряти інформацію, відображену у Переліку, безпосередньо у період укладення договору про закупівлю у відповідності до підпункту 2 пункту 13 Особливостей. 

Чи може замовник використати норми ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України в разі здійснення закупівлі у відповідності до пп.2 п.13 Особливостей? 

Звертаючись до норм пункту 17 Особливостей, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п'ятої, сьомої - дев'ятої статті 41 Закону, та цих особливостей. 

Відповідно до частин 1-2 статті 631 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ), строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору. Договір набирає чинності з моменту його укладення, якщо інше не визначено законом або договором. 

В той же час частиною 3 статті 631 ЦКУ визначено, що сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення. 

Звісно, що застосування вищезазначених норм частини 3 статті 631 ЦКУ є можливим виключно за наявності відповідних на те обставин. Однак звертаючись до вимог підпункту 2 пункту 13 Особливостей, на території, де перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, активні бойові дії не повинні бути завершені на дату укладення договору про закупівлю. Відповідно замовник не має змоги застосувати положення частини 3 статті 631 ЦКУ на період, коли такі вимоги не були задоволені. 

Приклад. Територію, на якій перебуває замовник, внесено до Переліку у розділ «Території активних бойових дій» 20.06.2025. При цьому замовником укладено договір про закупівлю 23.06.2025, дія якого розповсюджується на період з 01.06.2025. В даному випадку сторони неправомірно застосували норми частини 3 статті 631 ЦКУ, адже станом на 01.06.2025 інформація про територію, на якій перебуває замовник, не була внесена до Переліку у розділ «Території активних бойових дій». 

Отже враховуючи ознаки, відображені в підпункті 2 пункту 13 Особливостей, а також специфіку укладення прямих договорів про закупівлю, сторонам не заборонено укладати договір про закупівлю, умови якого будуть застосовуватися до відносин між сторонами, які виникли до моменту його укладення. В той же час не рекомендуємо застосовувати вимог частини 3 статті 631 ЦКУ, так як в окремих випадках такого роду дії можуть спричинити суперечність з іншими нормами, відображеними у підпункті 2 пункту 13 Особливостей. 

Для більш ретельного вивчення тематики застосування частини 3 статті 631 ЦКУ пропонуємо ознайомитись із такими матеріалами, як «Застосування частини 3 статті 631 ЦКУ в публічних закупівлях» та «Якщо в прямому договорі застосовується ч. 3 ст. 631 ЦКУ як вірно зазначити в ЕСЗ строк виконання договору»

Чи зобов’язаний замовник або його відокремлений підрозділ здійснювати закупівлю виключно шляхом застосування пп.2 п.13 Особливостей, за умов їх перебування на території активних бойових дій? 

Повертаючись до положень підпункту 2 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю. 

Звернувши увагу на формулювання вищезгаданої вимоги, замовник «може здійснювати», тобто має право на використання норм підпункту 2 пункту 13 Особливостей, проте в жодному разі не зобов’язаний на їх виключне застосування. 

Відповідно якщо замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 Особливостей, має можливість задовольнити власні потреби, шляхом використання електронної системи закупівель, то порушень у таких діях не буде. 

Підсумки 

Аналізуючи норми підпункту 2 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: 

2) замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю. 

Відповідно для можливості укладення прямого договору про закупівлю у відповідності до підпункту 2 пункту 13 Особливостей, варто простежити за дотриманням таких вимог: 

  • закупівля здійснюється замовником або його відокремленим підрозділом, що здійснює закупівлю згідно з абзацом 2 пункту 15 Особливостей; 
  • замовник або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій; 
  • на території, де перебуває замовник або його відокремлений підрозділ, активні бойові дії не були завершені на дату укладення договору про закупівлю. 

В той же час не рекомендуємо замовнику при застосуванні положень підпункту 2 пункту 13 Особливостей використовувати норми частини 3 статті 631 ЦКУ, так як укладення прямого договору про закупівлю, умови якого будуть застосовуватися до відносин, які виникли до його укладення, може спричинити додаткові порушення законодавчих вимог, в тому числі відображених у пункті 13 Особливостей. 

Окрім цього наголошуємо, що можливість укладення прямого договору про закупівлю за виключенням, передбаченим підпунктом 2 пункту 13 Особливостей, є правом замовника, а не обов’язком. А тому замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 Особливостей, має можливість також задовольнити потребу у відповідному товарі / роботах / послугах наприклад шляхом використання електронної системи закупівель. 

#виключення у закупівлях#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard