Здійснення закупівель згідно підпунктів 10, 15, 17, 18, 19, 20 пункту 13 Особливостей: розглядаємо окремі підстави для укладення договору згідно виключень
Норми Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) дозволяють замовникам здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівлі шляхом укладення прямого договору згідно пункту 13 Особливостей.
Однак для того, щоб здійснити закупівлю згідно виключень, які передбачені в пункті 13 Особливостей, необхідна наявність підстав для укладення договору без використання електронної системи закупівлі шляхом укладення прямого договору.
Водночас кожне виключення, які визначені в пункті 13 Особливостей, містить своюї окремі умови, яких потрібно дотриматися здійснюючи закпівлю.
В даній статті розглянемо виключення, які не є надто «популярними», оскільки їх можуть використовувати лише певні замовники та які передбачені підпунктами 10, 15, 17, 18, 19, 20 пункту 13 Особливостей.
Підпункт 10 пункту 13 Особливостей
Норма: здійснення закупівлі юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
Розглядаючи наведене виключення варто виокремити наступні умови задля здійснення закупівлі:
- здійснюється закупівля юридичних послуг;
- такі послуги повинні бути пов’язаними із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони;
- розгляд спорів повинен відбуватись в закордонних юрисдикційних органах;
- сторонами таких спорів повинні бути іноземний суб’єкт та Україна.
Відповідно при дотриманні зазначених умов замовник може здійснити закупівлю на підставі підпункту 10 пункту 13 Особливостей.
Водночас варто зазначити, що при здійсненні закупівлі згідно розглядуваної норми замовникам необхідно керуватися положеннями Указу Президента України від 25.06.2002 № 581/2002 (в редакції Указу Президента України від 18.10.2022 № 722/2022) «Про Порядок здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України і заяв, пов’язаних із відшкодуванням шкоди, завданої внаслідок міжнародного збройного конфлікту на території України», який передбачає особливості здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах.
Окрім цього, цим же указом визначено орган, який відповідальний за здійснення захисту прав та інтересів України під час урегулювання спорів, розгляду справ / заяв, яким є Міністерство юстиції України.
Підпункт 15 пункту 13 Особливостей
Норма: здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів та об’єктів критичної інфраструктури підсектору залізничного транспорту сектору транспорту і пошти, у тому числі для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів, а також для проведення першочергових аварійно-відбудовних робіт на об’єктах залізничної інфраструктури та ремонту тягового і рухомого складу.
Щоб здійснити закупівлю у відповідності до наведеної норми необхідно виділити наступні умови:
- здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для проведення певних заходів;
- заходи спрямовані на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій, а також для проведення першочергових аварійно-відбудовних робіт та ремонту тягового і рухомого складу.
- зазначені заходи повинні проводитися на об’єктах підприємств, установ та організацій виключно електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів та об’єктах критичної інфраструктури підсектору залізничного транспорту сектору транспорту і пошти, залізничної інфраструктури.
Отож, розглядувана норма дозволяє придбавати будь-який предмет закупівлі - товари, роботи і послуги.
Однак визначальним є мета здійснення закупівлі – для проведення заходів, спрямованих на захист певних об’єктів та аварійно-відбудовних та ремонтних робіт.
При цьому, цією ж нормою деталізовано, які, до прикладу, заходи можуть здійснюватися для захисту об’єктів - організація захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів.
Водночас при застосуванні зазначеної норми важливим є об’єкти, на яких можуть проводитися розглядувані заходи - об’єкти підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів та об’єктів критичної інфраструктури підсектору залізничного транспорту сектору транспорту і пошти, об’єкти залізничної інфраструктури.
Тому замовникам, здійснюючи закупівлі на підставі розглядуваного виключення, потрібно доводити належність об’єктів, на яких проводяться вище наведені заходи, до певного сектору економіки, які передбачені в підпункті 15 пункті 13 Особливостей.
Підпункт 17 пункту 13 Особливостей
Норма: здійснюється закупівля програмного забезпечення, засобів зв’язку, пристроїв та засобів мережевої безпеки та інших засобів захисту технічної та інформаційної інфраструктури Апаратом Ради національної безпеки і оборони України для забезпечення функціонування та розвитку Головного ситуаційного центру України у разі, коли інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, є інформацією з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці
Наведена норма дозволяє здійснити закупівлю певного переліку предметів закупівель:
- програмного забезпечення;
- засобів зв’язку;
- пристроїв та засобів мережевої безпеки;
- інших засобів захисту технічної та інформаційної інфраструктури.
Водночас обов’язковою умовою для здійснення закупівлі згідно розглядуваного виключення також є мета здійснення закупівлі - забезпечення функціонування та розвитку Головного ситуаційного центру України.
Однак здійснити закупівлі зазначених предметів закупівель замовник може виключно в разі, якщо інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, є інформацією з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці.
Тобто замовнику необхідно доводити належність такої інформації до інформацією з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці.
Окрім цього, визначено замовника, який може здійснювати закупівлю - Апарат Ради національної безпеки і оборони України.
Підпункт 18 пункту 13 Особливостей
Норма: здійснюється закупівля природного газу суб’єктом ринку природного газу, на якого Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» покладено спеціальні обов’язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу
Дане виключення дозволяє здійснити закупівлю єдиного предмета закупівлі – природного газу.
Водночас здійснити закупівлю згідно розглядуваної норми може визначений замовник, зокрема на якого Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» покладено спеціальні обов’язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу.
До прикладу, визначені такі замовники Постановами Кабміну від 19 липня 2022 р. № 812 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам» та від 6 березня 2022 р. № 222 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу».
Приміром, спеціальні обов’язки згідно наведених Постанов покладено на ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг». І відповідно ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» може виступати замовником при здійсненні закупівлі згідно розглядуваної норми.
Підпункт 19 пункту 13 Особливостей
Норма: здійснюється закупівля послуг, пов’язаних із створенням або залученням фінансових інструментів, гарантій, кредитів або грантів, а також послуг, пов’язаних із створенням інструментів страхування, перестрахування та/або відшкодування збитків від воєнних ризиків торгових суден, задіяних у перевезенні українських експортних товарів, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії.
Згідно наведеної норми можлива закупівля виключно предмета закупівлі – послуги.
Водночас придбати можна не будь-які послуги, а тільки ті, які є пов’язаними із наступними заходами:
- створенням або залученням фінансових інструментів, гарантій, кредитів або грантів;
- створенням інструментів страхування, перестрахування та/або відшкодування збитків від воєнних ризиків торгових суден, задіяних у перевезенні українських експортних товарів, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії.
До прикладу, стаття 7 Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» визначає види фінансових інструментів, до яких, зокрема, належать наступні:
1) цінні папери, у тому числі цінні папери інститутів спільного інвестування;
2) інструменти грошового ринку;
3) опціони, ф’ючерси, свопи, контракти на майбутню відсоткову ставку та будь-які інші деривативні контракти, базовим активом яких є цінні папери, валюта або інші деривативні контракти, базовим показником яких є процентні ставки, дохідність, індекси або курс, та які можуть бути виконані у вигляді фізичної поставки (поставні деривативні контракти) або розрахунків (розрахункові деривативні контракти);
4) опціони, ф’ючерси, свопи, форварди та інші деривативні контракти, базовим активом яких є продукція, які мають або можуть бути виконані у вигляді розрахунків за вибором однієї із сторін (змішані деривативні контракти), крім випадків неплатоспроможності або інших випадків припинення зобов’язань.
Відповідно здійснючи закупівлю послуг для залучення зазначених фінансових інструментів, або для інших видів механізмів фінансування, які визначені в даній нормі - гарантій, кредитів або грантів, замовники можуть здійснити закупівлі згідно підпункту 19 пункту 13 Особливостей.
Натомість, щоб здійснити закупівлю послуг, пов’язаних для створення інструментів страхування, перестрахування та/або відшкодування збитків, замовникам потрібно врахувати, що такі інструменти повинні стосуватися саме торгових суден, задіяних у перевезенні українських експортних товарів, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії, як визначає дана норма.
Підпункт 20 пункту 13 Особливостей
Норма: здійснюється закупівля товарів, необхідних для проведення ремонту та відновлення техніки, на виконання договору про спільну діяльність, стороною якого виступає АТ «Укрзалізниця» та укладеного з метою підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні.
Дане виключення дозволяє здійснити закупівлю виключно предмета закупівлі – товарів.
Проте, важливим у наведеному виключенні є також мета придбання таких товарів - для проведення ремонту та відновлення техніки.
Водночас ремонт та відновлення техніки повинен проводитися на підставі договору, до якого зазначена норма містить певні вимоги:
- договір повинен бути укладений на виконання договору про спільну діяльність, стороною якого виступає АТ «Укрзалізниця»;
- договір повинен бути укладений з метою підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні.
І при дотриманні зазначених умов замовник може здійснити закупівлю згідно підпункту 20 пункту 13 Особливостей.
пов'язані статті
03 лип.
Підстава для укладення «прямого» договору про закупівлю, якщо закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар згідно з підпунктом 16 пункту 13 Особливостей01 лип.
«Допорогові» закупівлі: практичні рішення для типових і нетипових ситуацій27 черв.
Укладення прямого договору про закупівлю у випадку необхідності захисту прав інтелектуальної власності згідно пункту 13 Особливостей25 черв.
Чи потрібно оприлюднювати обґрунтування згідно Постанови № 710 при укладенні прямих договір згідно пункту 13 Особливостями24 черв.
Що варто розуміти під «допороговими» закупівлями