Замовник встановив вимогу в ТД, яка не передбачена ДСТУ. Практика АМКУ
Досить часто замовники в тендерній документації, встановлюючи вимоги до технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, роблять посилання на ДСТУ (Державні стандарти України), які є стандартами, розробленими відповідно до чинного законодавства України, що встановлюють для загального і багаторазового застосування правила, загальні принципи або характеристики, які стосуються діяльності чи її результатів, з метою досягнення оптимального ступеня впорядкованості, розроблені на основі консенсусу та затверджені уповноваженим органом.
При цьому, роблячи таке посилання замовники нерідко встановлюють вимоги до технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, які не передбачені такими стандартами, тобто встановлюють додаткові вимоги.
Разом з тим, чи є такі дії замовників правомірними? Як до таких дій замовників ставиться Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) поглянемо далі.
Рішення № 5392-р/пк-пз від 11.08.2022, оголошення № UA-2022-07-13-007276-a
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 6 розділу 3 тендерної документації учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником у Додатку 4 тендерної документації. Додаток 4 тендерної документації містить інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі ДК 021:2015 – 34120000-4 - Мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб (Шкільний автобус), зокрема: Шкільний автобус (далі – «автобус») має відповідати стандарту ДСТУ 7013:2009 «Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги» (без урахування вимог для перевезення школярів з обмеженою здатністю до пересування). Технічні та якісні характеристики товару, зокрема:
…. Для забезпечення комфортної роботи водія автобуса робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія (надати технічну літературу виробника – настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації.
Позиція скаржника: замовником в тендерній документації встановлено вимоги, що не дозволяють скаржнику подати тендерну пропозицію, а саме - обмеження, які не передбачені ДСТУ 7013:2009. Такі вимоги є дискримінаційними та встановлені таким чином, що обмежує можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «З», що планує постачати скаржник.
Відповідно до зазначеного ДСТУ 7013:2009 цей стандарт поширюється на автобуси спеціалізовані (далі - автобуси), призначені для перевезення школярів, які сидять, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів.
ДСТУ 7013:2009 встановлює технічні вимоги, яким повинен відповідати шкільний автобус та визначає всі технічні параметри для шкільного автобусу. Єдиним критерієм відповідності автобусу встановленому стандарту є наявність типу та виданому на його основі сертифікату відповідності.
Отже, шкільний автобус, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автобусу.
Користуючись свої правом, скаржник звернувся до замовника через електронну систему закупівель з вимогою усунути дискримінаційні умови до технічних характеристик шкільного автобусу у тендерній документації, які не передбачені ДСТУ 7013:2009, проте замовником вимога була задоволена частково.
Зокрема, замовником відмовлено у задоволенні нашої вимоги про приведення умов Додатку № 4 документації до вимог ДСТУ 7013:2009 та видалення з умов документації дискримінаційних вимог щодо наявності необхідних характеристик автобусу – додаткової опції, а саме: обладнання кондиціонером-обігрівачем робочого місця водія (надати технічну літературу виробника - настанову експлуатації або паспорт, тощо (копію або оригінал) в якому підтверджується наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія та опис його експлуатації. На думку скаржника, встановлення вищезазначеної умови є особистою вимогою замовника, що суперечить і не відповідає вимогам ДСТУ 7013:2009 до предмету закупівлі.
Замовник мотивує своє рішення тим, що кондиціонер для водія може технічно бути встановлений на будь-який автобус, і при визначенні очікуваної вартості замовником були враховані у тому числі витрати на встановлення кондиціонеру. Щодо дискримінаційних вимог замовника стосовно обладнання обігрівачем - кондиціонером робочого місця водія. Встановлення замовником вимог до технічного параметра обладнання кондиціонером- обігрівачем робочого місця водія шкільного автобуса, не передбачених ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників торгів у тендерній документації замовника, що унеможливлює доступ до закупівлі усіх охочих дилерів / дистриб’юторів шкільних автобусів, в тому числі скаржника.
Єдиним нормативним документом, що діє на території України (з 01.01.2010) і поширюється на автобуси спеціалізовані, призначені для перевезення школярів, у тому числі з обмеженою здатністю пересування, та осіб, які супроводжують школярів, є ДСТУ 7013:2009. ДСТУ 7013:2009 встановлено виключний перелік вимог, яким має відповідати за технічними характеристиками шкільний автобус, які розроблені з метою забезпечення відповідності об’єкта стандартизації своєму призначенню; охорони життя та здоров’я; прав та інтересів споживачів; усунення технічних бар’єрів у торгівлі та запобігання їх виникненню; підтримки розвитку й міжнародної конкурентоспроможності продукції.
Отже, встановлення в тендерній документації вимоги до комплектації шкільного автобусу, а саме: робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером, що не передбачено ДСТУ 7013:2009, є дискримінаційною умовою для учасників у тендерній документації замовника, складеній під технічні параметри шкільного автобусу певного виробника та призводить до значного звуження кола учасників тендеру.
Позиція замовника: замовник зазначає, що зазначена вимога технічних та якісних характеристик товару Додатку 4 тендерної документації не обмежує можливість участі у закупівлі постачальників шкільних автобусів вітчизняного виробництва ПРАТ «З», що планує постачати скаржник, виходячи з наступного.
На сайті ТОВ «Ю» - (скріншот додається) зазначено наступне: Пропонуємо Вашій увазі автобуси міської, приміської та шкільної модифікації.
За бажанням замовника автобуси можуть бути дообладнані кондиціонером, маршрутизаторами, трекерами, валідаторами та комплексними смарт-системами контролінгу із навігацією, що інтегрується з диспетчерськими службами АТП.
Отже, офіційним дистриб’ютором автобусів виробництва ПРАТ «З» на власному сайті підтверджено, що будь-який дилер ПРАТ «З» може поставити шкільний автобус, з кондиціонером, що відповідає вказаній вимозі пункту 8 Додатку 4 тендерної документації
Позиція Колегії: ДСТУ 7013:2009 не встановлює таких вимог до автобусів, як: робоче місце водія повинно бути обладнане обігрівачем-кондиціонером робочого місця водія. Враховуючи наведене, зазначені вище умови тендерної документації не узгоджуються з вимогами ДСТУ 7013:2009, що є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі, скаржника.
Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Коментар: Колегія визначила, що оскільки замовник визначив, що предмет закупівлі повинен відповідати ДСТУ 7013:2009, при цьому, даний стандарт не містить такої вимоги як наявність обігрівача-кондиціонера робочого місця водія, тому таку вимогу неправомірно встановлювати в тендерній документації. Отож замовникам, роблячи посилання на певний стандарт, не слід виходити за межі стандарту та встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені таким стандартом, оскільки Колегія вважає такі дії неправомірними.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт26 лют.
Чи можна оскаржити закупівлю, яка здійснена на підставі пункту 13 Особливостей21 лют.
Ситуації, в яких замовники помилились при визначенні наявності підстав для відмови в участі щодо антиконкурентних узгоджених дій