Замовник визначив в ТД вимогу про надання оновленої ТП: чи погоджується з цим ДАСУ? Відповідь від представника ДАСУ
Як відомо, оновлена цінова / тендерна пропозиція не може слугувати підставою відхилення тендерної пропозиції учасника закупівлі, що підтверджується нормами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та практикою Постійно діючої адміністративної колегії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія). Однак замовники і надалі продовжують в тендерній документації вимагати від переможців надання ними оновленої цінової / тендерної пропозиції за результатами аукціону. При цьому, встановлюючи, що ненадання оновленої цінової / тендерної пропозиції протягом певного часу буде слугувати підставою відхилення тендерної пропозиції переможця. Сьогодні ж пропонуємо ознайомитись з позицією Державної аудиторської служби України (далі – ДАСУ) щодо наявності в тендерній документації вимоги надання переможцем оновленої цінової / тендерної пропозиції.
Приклад 1. Моніторинг №UA-M-2022-05-17-000022, оголошення № UA-2022-01-31-008038-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу тендерної документації встановлено, що замовником в пункті 1 (підпункт 1.2) розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, зокрема, зазначено: «учасник - переможець торгів, у разі зменшення початкової вартості комерційної пропозиції в процесі аукціону, у строк, що не перевищує один робочий день з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен оприлюднити в електронній системі закупівель тендерну пропозицію (згідно з додатком № 4 до тендерної документації) та проєкт договору про закупівлю (згідно з додатком № 3 до тендерної документації), узгоджені з показниками за результатами проведеного аукціону. У випадку надання переможцем тендерної пропозиції (згідно з додатком № 4 до тендерної документації) та проєкту договору про закупівлю (згідно з додатком № 3 до тендерної документації) з порушенням терміну або вимог, передбачених тендерною документацією, переможця вважають таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладання договору про закупівлю (пункт 3 частини 1 статті 31 Закону)».
Так, абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону визначено, що тендерна документація, може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Разом з тим, виходячи зі змісту статті 26 Закону, учасник має право подавати тендерну пропозицію, вносити до неї зміни або відкликати свою тендерну пропозицію лише до закінчення строку подання тендерних#nbsp;пропозицій.
Порядок подання додаткової інформації та / або документів після розкриття тендерних пропозицій регулюється частинами 14, 16 статті 29 Закону для учасника, частинами 3, 6 статті 17 та частиною 2 статті 41 Закону для переможця процедури закупівлі. Будь-яка інша інформація, що подана учасником після кінцевого строку її подання не є складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону.
Отже, надання необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, здійснюється через електрону систему закупівель учасниками саме до закінчення строку подання тендерних пропозицій, а переможцем – у відповідності до вимог статті 17 та 41 Закону.
Таким чином, неподання переможцем будь-якої інформації та документів, окрім тих, що визначені вищеописаними нормами законодавства, не може вважатися відмовою від підписання договору про закупівлю та бути підставою для відхилення.
Враховуючи зазначене, встановлення в тендерній документації вимоги про надання переможцем у строк, що не перевищує один робочий день з дати оприлюднення на веб - порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір замовнику кореговані за результатами аукціону документи є порушенням абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Приклад 2. Моніторинг № UA-M-2022-04-25-000001, оголошення № UA-2022-02-07-011931-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації вимогам Закону встановлено, що у додатку 1 до тендерної документації міститься вимога: «замовник вправі витребувати під час проведення кваліфікації учасників документи, що підтверджують кваліфікацію учасника у письмовій формі. Документи повинні бути надані на вимогу замовника протягом строку, що становить 3 робочі дні або більший термін, залежно від строку, який залишився у замовника для здійснення розгляду пропозицій для проведення кваліфікації», та у додатку 4 до тендерної документації міститься вимога: «учасник, з мінімальною ціною після процедури «Електронний аукціон», повторно протягом 3 робочих з дня аукціону днів надає замовнику тендерну пропозицію (згідно Додатку № 4) – приведену у відповідність до показників за результатами проведеного аукціону. У випадку відсутності технічної можливості надати уточнену тендерну пропозицію через електронний майданчик, учасник надає її замовнику іншими засобами зв’язку та у письмовому вигляді». Такі вимоги тендерної документації не відповідають частинам 1 та 2 статті 26 Закону, відповідно до яких кожен учасник має право лише один раз подати тендерну пропозицію і тендерна пропозиція подається учасником в електронному вигляді, та частині 13 статті 29 Закону, згідно з якою учасник та замовник не можуть ініціювати переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції. Отже, тендерна документація складена не у відповідності з вимогами Закону.
Приклад 3. Моніторинг UA-M-2021-11-16-000002, оголошення № UA-2021-09-21-013033-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: на порушення частини 2 статті 26 Закону файл «Додаток 5 Форма Цінова пропозиція. doc» тендерної документації містить вимогу щодо подання учасником з мінімальною ціною повторної пропозиції: «учасник, з мінімальною ціною після процедури «Електронний аукціон», повторно протягом трьох робочих з дня аукціону днів надає замовнику пропозицію (згідно Додатку № 5) – приведену у відповідність до показників за результатами проведеного аукціону».
Коментар: ДАСУ вимогу про надання оновленої цінової / тендерної пропозиції вважає порушенням Закону, оскільки у відповідності до Закону складовою тендерної пропозиції учасника у розумінні Закону тільки та інформація, яка подана учасником до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Водночас після розкриття тендерних пропозицій переможець може надавати документи, які передбачені частинами 14, 16 статті 29 Закону, частинами 3, 6 статті 17 та частиною 2 статті 41 Закону. Однак оновлена цінова / тендерна пропозиція не передбачена жодною із зазначених норм Закону. Тому замовникам не слід встановлювати в тендерній документації вимоги про надання переможцями оновленої цінової / тендерної пропозиції за результатами аукціону, оскільки дана вимога суперечить нормам Закону, що підтверджується висновками ДАСУ.
пов'язані статті
22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації18 листоп.
Як обгрунтувати закупівлю через відсутність конкуренції з технічних причин, якщо суб’єкт господарювання не є природним монополістом: практика ДАСУ та суду