Замовник скасував рішення про відміну закупівлі: як рахувати строки розгляду тендерної пропозиції
Учасникам надано право оскаржувати рішення замовника щодо відміни процедури закупівлі, яким вони доволі успішно користуються. Але, якщо скарга буде задоволена замовник потрапляє в непросту ситуацію, коли необхідно скасувати своє рішення про відміну та далі завершувати закупівлю повертаючись до розгляду учасника. У статті розберемо питання підрахунку строків розгляду та укладення договору про закупівлю коли замовник скасовує рішення про відміну.
Відміна процедури закупівлі на етапі розгляду
Питання відміни відкритих торгів регулюється пунктом 50 Особливостей. Зазначений пункт Особливостей не містить обмежень щодо етапу на якому замовник може відмінити відкриті торги.
Тому припускається, що замовник може відмінити відкриті торги на будь-якому етапі здійснення закупівлі до моменту укладення договору про закупівлю: коли розгляд тендерної пропозиції триває чи, навіть, коли вже є переможець.
Хоча законодавчої заборони таких дій немає, але досить значний ризик можливого оскарження з боку учасників чи переможця закупівлі. І практика АМКУ показує, що довести правомірність відміни не завжди вдається. Тому, поширеним є випадком коли замовник знову повертається до розгляду ТП / укладення договору про закупівлю.
Щодо процедури оскарження та зупинення строків
Оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням Особливостей (пункт 55 Особливостей).
Скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 50 Особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом).
Законодавство з публічних закупівель передбачає певні особливості при обчисленні строків у разі оскарження закупівлі. Зокрема, розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частиною десятою статті 29 Закону і абзацом четвертим пункту 49 Особливостей: строки розгляду та строки укладення договору відповідно.
Якщо розібрати з практичної точки зору, то після визначення найбільш економічно вигідної пропозиції замовник здійснює розгляд учасника (або кожного наступного учасника, у разі відхилення попереднього) та в разі подання в цей час скарги строк розгляду зупиняється. Інший випадок, якщо замовник вже визначив переможця та до моменту укладення договору була подана скарга - строк для укладення договору зупиняється в момент подання скарги.
Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
Але, якщо замовником прийнято рішення про відміну торгів, норма щодо зупинення та відновлення зазначених строків не працює. Адже скарга подана вже на етапі відміни процедури закупівлі. Тому варто аналізувати далі.
Відповідно до пункту 4 частини 19 статті 18 Закону Орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає обґрунтоване рішення, в якому зазначаються:
- у разі якщо скаргу задоволено повністю або частково - зобов’язання усунення замовником порушення процедури закупівлі та/або відновлення процедури закупівлі з моменту попереднього законного рішення чи правомірної дії замовника.
Якщо проаналізувати значення слова “відновлення” у Тлумачному словнику та у Словнику синонімів української мови знайдемо, що відновлення - приведення до попереднього стану чого-небудь зруйнованого або занедбаного, ВІДНО́ВЛЕННЯ, ПОНО́ВЛЕННЯ рідше. Знову починати перервані дію, роботу.
Тож, з аналізу норми статті 18 Закону, в тому числі тлумачення слова “відновлення”, а також технічної реалізації електронної системи можемо зрозуміти, що процедура закупівлі повертається до попереднього етапу - того, який передував відміні торгів з дати прийняття рішення. Але норма статті 18 Закону не дозволяє однозначно стверджувати чи може замовник після рішення АМКУ рахувати строк розгляду ТП / укладення договору про закупівлю спочатку, чи повинен врахувати дні, які були до відміни - продовжити перебіг строків. Тому, рекомендуємо йти по більш безпечному шляху та рахувати строки із урахуванням “використаних” днів.
Іншим важливим моментом є розуміння, що є попереднім законним рішенням чи правомірною дією замовника.
Приклад. Відновлення процедури закупівлі з моменту правомірної дії замовника
15 квітня тендерна пропозиція Учасника за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Відповідно з 15 квітня розпочався строк розгляду Учасника. Але 18 квітня замовником прийнято рішення про відміну торгів. Таке рішення оскаржено та АМКУ став на бік скаржника. Далі, замовник виконуючи рішення АМКУ, скасовує рішення про відміну та знову повертається на етап розгляду того ж Учасника. З урахуванням пункту 4 частини 19 статті 18 Закону за результатами розгляду скарги прийнято в тому числі рішення про відновлення процедури закупівлі з моменту попередньої правомірної дії замовника. В даній ситуація замовник ще не приймав жодного рішення, тому попередньою правомірною дією буде розгляд Учасника. При цьому, більш безпечним буде варіант не рахувати строк розгляду спочатку, а продовжити далі рахувати такий строк із урахуванням “використаних” днів.
Приклад. Відновлення процедури закупівлі з моменту попереднього законного рішення
15 квітня замовник визначав Учасника переможцем закупівлі та оприлюднив повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п’ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Але, 18 квітня замовник прийняв рішення про відміну торгів, яке було оскаржено та АМКУ став на бік скаржника. Далі, замовник виконуючи рішення АМКУ, скасовує рішення про відміну та знову повертається на етап укладення договору про закупівлю. З урахуванням пункту 4 частини 19 статті 18 Закону процедура закупівлі відновилася з моменту попереднього законного рішення, яким в даній ситуації було рішення про визначення переможця закупівлі та оприлюднення повідомлення про намір укласти договір. При цьому, більш безпечним буде варіант не рахувати строк для укладення договору спочатку, а продовжити далі рахувати такий строк із урахуванням “використаних” днів.
пов'язані статті
27 черв.
Невідповідність або відсутність цінової пропозиції: «24 години» на виправлення або відхилення26 черв.
Оскаржено рішення про визначення переможця: чи зупиняються строки надання документів переможцем26 черв.
Практикум щодо дискримінаційних вимог у тендерній документації26 черв.
Чи може замовник відмовитися приймати залишок непоставленого товару по договору поставки та інші цікаві кейси Верховного Суду25 черв.
Чи наділене ДАСУ повноваженнями перевіряти дискримінаційні умови тендерної документації