Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів як підстава для укладення прямого договору згідно пункту 13 Особливостей
Пункт 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) дозволяє замовникам здійснити закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару при наявності підстав, які передбачені певним конкретним підпунктом зазначеної норми.
При цьому, здійснити закупівлю на підставі пункту 13 Особливостей замовники можуть, якщо ними буде дотримано умов, які передбачені для певної підстави.
Однією з таких підстав, яка дозволяє замовникам укласти прямий договір без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу є підпункт 11 пункту 13 Особливостей - здійснюється закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України на відповідний рік, яку далі розглянемо детальніше.
Який вид предмету закупівлі можна закупити згідно підпункту 11 пункту 13 Особливостей?
Розглядувана норма передбачає, що замовники згідно підпункту 11 пункту 13 Особливостей можуть здійснити «закупівлю послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України».
Водночас пункт 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Таким чином, вбачається, що на підставі підпункту 11 пункту 13 Особливостей замовники можуть здійснити виключно закупівлю послуг, предмет закупівлі яких повинен бути визначений у відповідності до пункту 3 розділу 1 Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 №708, зокрема згідно з пунктом 21 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Натомість придбати товари чи роботи дана норма Особливостей не дозволяє.
Які види послуг можна закупити на підставі підпункту 11 пункту 13 Особливостей?
Окрім визначення щодо виду предмета закупівлі, який може бути придбаний згідно розглядуваної норми, в підпункті 11 пункту 13 Особливостей також деталізовано, які саме послуги може бути придбано замовниками.
Так, з аналізу розглядуваної норми вбачається, що здійснити закупівлю замовник може виключно послуг, які є необхідними для проведення наступних спортивних подій:
- спортивних заходів;
- спортивних змагань;
- заходів з фізичної культури і спорту;
- фізкультурно-спортивної реабілітації.
Тобто важливою при застосуванні даної підстави є мета закупівлі послуг.
При цьому, вітчизняне законодавство містить визначення практично всіх зазначених понять.
Так, Закон України «Про фізичну культуру і спорт» (далі – Закон) в статті 1 містить визначення спортивних заходів та спортивних змагань:
- спортивні заходи - навчально-тренувальні збори, а також захід (заходи), що проводяться організатором (організаторами) спортивних заходів у межах спортивних змагань або як самостійний захід;
- спортивне змагання - спортивний захід або комплекс спортивних заходів, що проводиться організатором спортивних змагань з метою порівняння досягнень спортсменів та визначення переможців відповідно до правил спортивних змагань з видів спорту та затвердженого організатором спортивних змагань положення (регламенту) про ці змагання, що відповідає визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, вимогам та цьому Закону.
Водночас поняття фізкультурно-спортивна реабілітація Закон та Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» визначає як систему заходів, розроблених із застосуванням фізичних вправ для відновлення здоров'я особи та спрямованих на відновлення і компенсацію за допомогою занять фізичною культурою і спортом функціональних можливостей її організму для покращення фізичного і психологічного стану.
В свою чергу, визначення поняття заходів з фізичної культури і спорту законодавство не містить. Проте, до таких можна віднести інші заходи, які не охоплюються трьома вище зазначеними поняттями. До прикладу, такими можуть бути фізкультурно-оздоровчі заходи, які визначені в статті 1 Закону як заходи, що здійснюються організаторами фізкультурно-оздоровчих заходів для залучення різних груп населення до занять фізичною культурою.
Таким чином, якщо замовником будуть придбаватися послуги, необхідні для проведення наведених вище спортивних подій, в замовника будуть підстави для здійснення закупівлі у відповідності до підпункті 11 пункту 13 Особливостей.
Включення спортивних подій до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України
Ще однією обов’язковою умовою для здійснення закупівлі згідно розглядуваної підстави є включення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України.
Водночас у відповідності до статті 1 Закону Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України – це документ, у якому на відповідний рік визначаються організаційні та фінансові питання щодо забезпечення проведення відповідних заходів та який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, у встановленому ним порядку.
При цьому, особливості Порядку складання календарних планів фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань, затверджені наказом Міністерства молоді та спорту України від 05.05.2015 № 1341 (далі-Порядок №1341).
Так, в Порядку №1341 визначено, що Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України складається та затверджується Міністерством молоді та спорту України.
Разом з тим, Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України для відповідного року можна знайти за посиланням.
Практика моніторингу
Відповідно до пункту 23 Особливостей Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Згідно наведеної норми аудитори можуть здійснювати моніторинг закупівель, які здійснені шляхом укладення прямого договору та оприлюдненні звіту про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель.
Зокрема, аудитори можуть здійснювати моніторинг закупівель, які здійснені на підставі підпункту 11 пункту 13 Особливостей, які розглянемо далі.
В даній закупівлі аудитори виявили порушення при здійсненні закупівлі на підставі підпункту 11 пункту 13 Особливостей, адже заходи для яких здійснювалися закупівлі не були включені саме до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України.
І відповідно в замовника не було підстав для здійснення закупівлі на підставі підпункту 11 пункту 13 Особливостей.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Підсумки
1. Здійснити закупівлю на підставі підпункту 11 пункту 13 Особливостей замовники можуть виключно послуг, які є необхідними для проведення наступних спортивних подій:
- спортивних заходів;
- спортивних змагань;
- заходів з фізичної культури і спорту;
- фізкультурно-спортивної реабілітації.
2. Обов’язковою умовою для здійснення закупівлі згідно розглядуваної підстави є включення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України.
пов'язані статті
20 черв.
Оприлюднення інформації про «допорогові» договори06 черв.
Чи можна укласти допороговий договір після відмінених відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі26 трав.
Чи необхідно оприлюднювати звіт про виконання договору про закупівлю в ЕСЗ по закупівлях здійснених згідно пункту 11 Особливостей22 трав.
Чи є потреба розривати прямий договір / прямий договір по виключеннях із постачальником ТОВ «Енера Вінниця»21 трав.
Розірвано договір про закупівлю: як замовнику задовільнити нагальну потребу