Статті

Закупівля благоустрою населених пунктів: відповіді на основні питання

1
249

Закупівля благоустрою не є типовою та містить свої відмінні особливості. Замовникам, здійснюючи такі закупівлі, варто враховувати не тільки вимоги законодавства з публічних закупівель, адже благоустрій населених пунктів регулюються окремим законодавством. Тож в статті будемо аналізувати, що таке благоустрій населених пунктів, як визначити предмет закупівлі та які ще нюанси має врахувати кожен закупівельник.

Тому почати все ж варто із законодавчої бази. Адже наведені нижче нормативно-правові акти допоможуть замовникам сформувати технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі під час здійснення закупівель ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів.

Що таке благоустрій населених пунктів?

Благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля (частина 1 статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» (далі - Закон про благоустрій))

Благоустрій населених пунктів передбачає:

  • розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів;
  • організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення;
  • створення умов для реалізації прав та виконання обов’язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Об'єкти благоустрою населених пунктів

До об'єктів благоустрою населених пунктів, згідно із статтею 13 Закону про благоустрій, належать:

1) території загального користування:

а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам'ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики;

б) пам'ятки культурної та історичної спадщини;

в) майдани, площі, бульвари, проспекти;

г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки;

ґ) пляжі;

д) кладовища;

е) інші території загального користування;

2) прибудинкові території;

3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;

4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об'єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

Хто повинен забезпечувати благоустрій?

Стаття 5 Закону про  благоустрій визначає органи управління у сфері благоустрою. Зокрема, даною статтею визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Згідно зі статтею 12 Закону про благоустрій суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Статтею 20 Закону про благоустрій визначено, що організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Підпунктом 7 пункту «а» частини 1 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

З огляду на викладене, саме місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні забезпечувати благоустрій населених пунктів.

Відповідно до статті 15 Закону про благоустрій органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об’єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об’єктів.

Із урахуванням практики Касаційного адміністративного суд Верховного суду України по справі № 640/19887/20 від 11.07.2022 та по справі №640/6307/20 від 20.06.2023 органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають право:

  • утворити підприємства для утримання об’єктів благоустрою державної та комунальної власності

або

  • визначити на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об’єктів (в межах своїх повноважень).

Відповідно самостійно утримувати об’єкти благоустрою органи державної влади та органи місцевого самоврядування, виходячи із практики Верховного суду, не мають. 

Зазвичай органи державної влади та органи місцевого самоврядування обирають варіант створення підприємства для утримання об’єктів благоустрою. І своєю чергою таке підприємство теж є замовниками у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» та відповідно для забезпечення належного утримання і своєчасного ремонту об’єкта благоустрою підприємством (замовником), утвореним для утримання об’єктів благоустрою, має відбуватися згідно вимог Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей. 

Закупівля благоустрою: роботи чи послуги

Пунктом 1.3 Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 23.09.2003 № 154 (далі - Порядок №154) визначено, що роботи з ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів поділяють на такі види:

  • капітальний ремонт;
  • поточний ремонт (ремонт вулично-дорожньої мережі та штучних споруд поділяється на середній та дрібний);
  • утримання.

Порядок №154 містить номенклатури із переліком найменувань робіт, поточного ремонту та утримання, які замовник повинен співставити із своєю потребою задля визначення предмета закупівлі.

Закупівля благоустрою може бути і роботами, і поточним ремонтом, і послугами залежно від специфіки та із урахуванням номенклатури “видів” благоустрою відповідно до Порядку №154.

Особливості віднесення благоустрою населених пунктів до капітального ремонту

До капітального ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів належать роботи, що спрямовані на відновлення та підвищення їх експлуатаційних характеристик, у тому числі з обов’язковим урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, збільшення міцності та несучої здатності конструктивних елементів, а також збільшення габаритів об'єктів і окремих їх частин у межах норм.

Не допускається проведення капітального ремонту об’єктів благоустрою без створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм.

Номенклатура робіт з капітального ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів наведена в додатку 1 Порядку №154.

Роботи з капітального ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів, які відповідно до законодавства є об'єктами будівництва, проводяться відповідно до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

В обсяги виконаних робіт з капітального ремонту не повинна включатися вартість устаткування окремих деталей, механізмів та елементів, які перебувають у справному стані і знімаються лише на час ремонту об'єктів благоустрою

Роботи з капітального ремонту об'єкта благоустрою виконуються відповідно до проектної документації на капітальний ремонт об'єкта благоустрою, розробленої відповідно до Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Мінрегіону України від 16.05.2011 № 45, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.06.2011 за № 651/19389, та затвердженої в установленому порядку.

Строки виконання робіт з капітального ремонту об'єкта благоустрою визначаються в проектній документації.

Роботи з капітального ремонту об'єкта благоустрою виконуються на підставі договору підряду, укладеного відповідно до Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668.

Авторський та технічний нагляд за капітальним ремонтом об'єктів благоустрою, які відповідно до законодавства є об'єктами будівництва, здійснюється відповідно до Закону України «Про архітектурну діяльність» та постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об'єкта архітектури».

Особливості віднесення благоустрою населених пунктів до поточного ремонту

До поточного ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів (крім вулично-дорожньої мережі та штучних споруд) належать роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням об'єктів благоустрою населених пунктів, на негайну їх ліквідацію, у тому числі спрямовані на обов’язкове облаштування елементами для створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм.

Номенклатура робіт з поточного ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд наведена в додатку 3 Порядку №154.

Перед виконанням поточного ремонту комісією, призначеною власником об'єкта благоустрою, до складу якої включається представник балансоутримувача, складається дефектний акт.

На підставі дефектного акта розробляється кошторисна документація для проведення поточного ремонту, яка затверджується балансоутримувачем об'єкта благоустрою або його власником. Вартість поточного ремонту визначається відповідно до будівельних норм і правил.

Роботи з поточного ремонту об'єкта благоустрою виконуються на підставі договору підряду, укладеного відповідно до законодавства.

У разі потреби власник об'єкта благоустрою може за власний рахунок здійснювати технічний нагляд за проведенням поточного ремонту об'єкта благоустрою.

До поточного ремонту вулично-дорожньої мережі та штучних споруд належать роботи, що визначені пунктом 1.7 Порядку №154

У випадках, коли виникає потреба провести комплекс робіт та послуг за умовним об'єктом благоустрою, слід проаналізувати конкретні умови, визначитися  окремо з кожним видом робіт та послуг з урахуванням наявної нормативної бази. Якщо замовник здійснює закупівлю робіт далі необхідно визначатися із необхідністю розроблення проєктної документації та експертизи (адже обов'язковою передумовою закупівлі робіт, є розробка ПКД). Якщо ж буде закупівля поточного ремонту, тоді вже на підставі дефектного акта розробляється кошторисна документація для проведення такої закупівлі.

Щодо  публікації додатків до договору про закупівлю з цінами на матеріальні ресурси

Частина 1 статті 41 Закону визначає, що  невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. 

Водночас відповідно до абзацу 1 пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей.

З урахуванням зазначеного, публікувати додатки до договору про закупівлю з інформацією про ціни на матеріальні ресурси замовники повинні при здійсненні закупівель благоустрою як поточного ремонту та як капітального ремонту на об’єкті будівництва у таких видах закупівлі, як: 

  • відкриті торги;  
  • відкриті торги з публікацією англійською мовою;  
  • закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;  
  • рамкових угод. 

Утримання об'єктів благоустрою населених пунктів: роботи чи послуги?

Роботи з утримання об'єктів благоустрою населених пунктів полягають у регулярному проведенні заходів щодо запобігання передчасному зносу об'єктів, забезпечення нормальних умов їх функціонування, створенні сприятливих умов пересування для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Номенклатуру робіт з утримання об'єктів міського благоустрою наведено в додатку 5 Порядку №154.

Вартість утримання об'єктів благоустрою розраховується на підставі економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм), витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів (обов'язкових платежів та цін у плановому періоді, установлених на підставі прогнозних індексів підприємства). Рівень рентабельності визначають місцеві органи самоврядування, але не вище середнього по галузі.

Ціни на матеріальні ресурси враховуються на рівні цін, установлених при проведенні закупівель на конкурсній основі за участю підприємств-виробників.

У разі потреби власник об'єкта благоустрою може за власний рахунок здійснювати технічний нагляд за проведенням робіт з утримання об'єкта благоустрою.

Нагадаємо, що Порядок № 154 розділяє роботи з ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів на три види, а саме: капітальний ремонт; поточний ремонт (ремонт вулично-дорожньої мережі та штучних споруд поділяється на середній та дрібний); утримання.

Пункт 22 частини 1 статті 1 Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) встановлює, що предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Відповідно пункту 21 частини 1 статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.

Тобто, утримання об'єктів благоустрою населених пунктів не є ні капітальним, ні поточним ремонтом, а є “звичайною” послугою.

Тож під час визначення предмета закупівлі утримання об'єктів благоустрою населених пунктів замовник визначає код Єдиного закупівельного словника за показником четвертої цифри.

Як обрати код за Єдиним закупівельним словником при закупівлі ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів

Єдиний закупівельний словник передбачає окремі коди для закупівлі ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів. До прикладу, 45112723-9 Благоустрій ігрових майданчиків;  45112730-1 Благоустрій доріг і шосе. 

Але не для всіх об’єктів благоустрою населених пунктів. Так, ми не знайдемо відповідний код для закупівлі ремонту та утримання таких об'єктів благоустрою населених пунктів:

  • пам'ятки культурної та історичної спадщини;
  • інші території загального користування;
  • прибудинкові території;
  • території будівель та споруд інженерного захисту територій;
  • території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Відповідно під час здійснення таких закупівель замовнику доцільно обирати код за Єдиним закупівельним словником, який буде найбільше відповідати певному виду ремонту або утриманню об'єктів благоустрою населених пунктів.

Також варто відзначити, що замовник обирає коди: 45112710-5 Благоустрій озеленених територій; 45112711-2 Благоустрій парків; 45112712-9 Благоустрій садів; 45112713-6 Благоустрій садів на даху; 45112714-3 Благоустрій кладовищ; 45112720-8 Благоустрій спортивних майданчиків і зон відпочинку; 45112721-5 Благоустрій полів для гольфу; 45112722-2 Благоустрій полів для верхової їзди; 45112723-9 Благоустрій ігрових майданчиків; 45112730-1 Благоустрій доріг і шосе; 45112740-4 Благоустрій аеропортів, незалежно від категорії закупівлі (послуги чи роботи), так як благоустрій включає в себе і капітальний ремонт, і поточний ремонт, і послуги.

#алгоритми закупівель#закупівлі благоустрою#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard