Статті

Закупівлі в ТОВ «Енера Вінниця»: що робити замовникам

0
129

Рішенням РНБО до одного із бенефіціарів постачальника електричної енергії ТОВ «Енера Вінниця» застосовано персональні санкції. Така ситуація звичайно відобразиться на діях замовниках, якщо в закупівлях бере участь зазначений суб'єкт господарювання або якщо замовники вже мають укладені договори із таким. Тож, в статті розберемо алгоритм дій замовника залежно від етапу закупівлі: як та чому відхилити ТОВ «Енера Вінниця» як учасника та як переможця торгів, а також як розірвати договір та убезпечити себе в подальших закупівлях.

Щодо введення санкцій проти кінцевого бенефіціара ТОВ «Енера Вінниця»  

Указом Президента України від 19.01.2025 р. № 38/2025 було введено в дію Рішення Ради Національної безпеки і оборони України від 19.01.2025 р. «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» та застосовано персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до фізичних осіб згідно з додатком до такого Рішення. Серед осіб, які потрапили у санкційні списки є  Григоришина Костянтина Івановича  - ….1965 р.н., Громадянство: Україна, Російська Федерація. Відомості згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків України: реєстраційний номер облікової картки платника податків – 24…271.

Разом з тим, відповідно до інформації із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань вказана інформація про кінцевого бенефіціарного власника ТОВ «Енера Вінниця», а саме: ПІБ: Григоришин Костянтин Іванович; громадянство: Україна; адреса: Україна, …; тип бенефіціарного володіння: непрямий вирішальний вплив; відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу: 100

Щодо наявної підстави для відмови в участі в процедурі закупівлі

Відповідно до підпункту 11 пункту 47 Особливостей замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України “Про санкції”, крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА.

Згідно з пунктом 30 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» кінцевий бенефіціарний власник - будь-яка фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив (контроль) на діяльність клієнта та/або фізичну особу, від імені якої проводиться фінансова операція. Кінцевим бенефіціарним власником, зокрема, є для юридичних осіб - будь-яка фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив на діяльність юридичної особи (в тому числі через ланцюг контролю/володіння). Ознакою здійснення прямого вирішального впливу на діяльність є безпосереднє володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25 відсотків статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи.

Тобто, кінцевий бенефіціарний власник ТОВ «Енера Вінниця» є особою до якої застосовано санкцію в тому числі у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України “Про санкції” відповідно до рішення РНБО від 19.01.2025 року.

Як замовнику перевірити інформацію про застосування санкцій 

Внесення кінцевого бенефіціара до реєстру осіб щодо яких Радою національної безпеки і оборони України застосовано санкції підтверджується за інформацією із офіційного публічного реєстру.

За переходом на сторінку Апарату РНБО України замовник має змогу не просто перевірити інформацію про кінцевого бенефіціара ТОВ “Енера Вінниця”, а й отримати витяг з Державного реєстру санкцій.  Більше того Витяг можна завантажити з електронним підписом державного органу.

Покроковий алгоритм перевірки учасника щодо відсутності підстав для відмови в тому числі по підпункт 11 пункту 47 Особливостей можна переглянути у статті.

Дії замовника, якщо ТОВ «Енера Вінниця» визначено найбільш економічно вигідною пропозицією  та замовник здійснює розгляд тендерної пропозиції

Як вже розглядалося вище замовник має підставу для відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах відповідно до підпункту 11 пункту 47 Особливостей та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ “Енера Вінниця” на підставі абзацу 2 підпункту 1 пункту 44 Особливостей (учасник процедури закупівлі підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей).

Так, здійснюючи розгляд тендерної пропозиції замовник повинен перевірити наявність підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі згідно пункту 47 Особливостей. При цьому, інформацію про відсутність/наявність підстав для відмови в участі в закупівлі згідно даної норми замовнику рекомендуємо зберігати, зокрема у формі витягів/довідок/скріншотів із екрану. У випадку із застосуванням до кінцевого бенефіціара ТОВ «Енера Вінниця» персональних санкцій замовнику доречно завантажити Витяг із Державного реєстру санкцій з електронним підписом, як підтвердження підстави для відмови.

Дії замовника, якщо ТОВ «Енера Вінниця» визначено переможцем процедури закупівлі, але договір про закупівлю ще не укладено

Замовник не може укласти договір про закупівлю з ТОВ «Енера Вінниця» тому варто аналізувати можливі підстави для відхилення переможця торгів. Найбільш відповідною підставою у випадку із ТОВ «Енера Вінниця» буде абзац 5 підпункту  пункту  44 Особливостей  - переможець процедури закупівлі надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.

Відповідно до пункту 42 Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

Так, відповідно до Положення про Апарат Ради національної безпеки і оборони України, затверджене указом Указом Президента України від 14 жовтня 2005 року №1446/2005 зазначений орган є державним органом, який здійснює поточне інформаційно-аналітичне та організаційне забезпечення діяльності Ради національної безпеки і оборони України.

Відповідно замовник отримує інформацію із Реєстру, держателем якого є Апарат Ради національної безпеки і оборони України, на офіційному сайті даного органу шляхом формування витягу. За переходом на сторінку Апарату РНБО України замовник має змогу не просто перевірити інформацію про кінцевого бенефіціара ТОВ «Енера Вінниця», а й отримати витяг з Державного реєстру санкцій  з електронним підписом державного органу.

Дії замовника, якщо укладено договір про закупівлю із ТОВ «Енера Вінниця» 

В даній ситуації замовник повинен аналізувати умови укладеного договору щодо підстав для його розірвання. Адже ініціювання розірвання договору про закупівлю замовником необхідність у випадку із ТОВ «Енера Вінниця». Якщо така ініціатива не буде виходити від замовника, велика ймовірність проведення моніторингу та в результаті визначення ДАСУ зобов'язань щодо припинення договірних відносин із енергопостачальником.

Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

  1. Розірвання договору про закупівлю в односторонньому порядку. Якщо договором про закупівлю передбачено можливість одностороннього розірвання у випадку виявлення щодо Постачальника або пов’язаних з ним осіб обмежувальних заходів (санкцій), передбачених Законом України «Про санкції», тоді замовник повідомляє ТОВ «Енера Вінниця» про таке розірвання у порядку, визначеному договором про закупівлю. При односторонньому розірванні договору про закупівлю укладати додаткову угоду не потрібно, оскільки одностороннє розірвання договору є саме одностороннім правочином, а не домовленістю сторін договору. Моментом розірвання договору при односторонньому розірванні слід вважати дату, яку замовник вказує у повідомленні про розірвання договору про закупівлю. Звітувати про виконання договору про закупівлю при односторонньому розірванні слід протягом 20 робочих днів з дати, яку замовник зазначає в повідомленні про розірвання договору.
  2. Розірвання  договору про закупівлю за згодою сторін. Якщо ж договір про закупівлю не передбачає одностороннього розірвання, наступним варіантом буде розірвання за згодою сторін. І в такому випадку замовник повинен звертатися до умов укладеного договору та повідомляти ТОВ «Енера Вінниця»  про таке розірвання у порядку, передбаченому договором. У разі, якщо обидні сторони готові розірвати договір про закупівлю за згодою сторін, тоді вони оформлюються своє рішення шляхом укладання додаткової  угоди. Звітувати про виконання договору про закупівлю в такому разі  слід протягом 20 робочих днів з дати, коли договір вважається розірваним.
  3. Розірвання  договору про закупівлю в судовому порядку. Якщо сторони не можуть домовитися про розірвання за згодою сторін, тоді залишається варіант розірвання такого договору за рішенням суду. До суду звертаються у разі неможливості вирішити спір у досудовому порядку. Суд може прийняти рішення про розірвання договору на підставі позову однієї зі сторін. Допоки буде тривати судовий процес строки для звітування про виконання договору про закупівлю не розпочинаються. 
Замовники під час здійснення закупівлі ЕЕ не застраховані від участі осіб, до яких вже застосовані санкції або, що такі санкції будуть застовані під час виконання договору про закупівлю. Тому, під час розгляду учасника та перед визначенням його переможцем варто перевіряти таку інформацію у відкритому Державному реєстрі Апарату РНБО, у разі відстуності відстав для відмови в участі в процедурі закупівлі фіксувати даний факт в реєстрі перевірки учасника із додаванням скіршоту або Витягу, або ж відхиляти за наявності таких підстав. Разом з тим, важливо попрацювати із проєктом договору про закупівлю, що б у разі необхідності замовник міг не тільки розірвати договір про закупівлю без проблемно для себе, але й  передбачити відповідальність постачальника.

#закупівлі електричної енергії#санкції#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard