Статті

Закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислов

0
687

Постановою Кабміну від 17.02.2023 № 157 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178» (далі – Постанова №157) внесено зміни, зокрема й до пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), якими пункт 13 Особливостей було доповнено ще однією підставою для укладення прямого договору про закупівлю, а саме підпунктом 15:

15) здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів.

Тому дану підставу для укладення договору про закупівлю розглянемо детальніше.

Умови, дотримання яких є необхідним для укладення договору про закупівлю

Умова № 1. У відповідності до розглядуваної норми здійснювати закупівлі замовники можуть при наявності кількох умов.

Зокрема, зазначеною нормою передбачено, що здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій.

Отож, здійснювати такі закупівлі замовники можуть у випадках, коли такі заходи є спрямованими на захист таких об’єктів.

Вітчизняне законодавство не дає відповіді на те, які це можуть бути заходи. В свою чергу, в даному випадку доцільно звернутись до Закону України «Про критичну інфраструктуру», адже в основному об’єкти підприємств, установ та організацій, які визначені в даній нормі можна віднести до об’єктів критичної інфраструктури.

Так, в Законі України «Про критичну інфраструктуру» йдеться, що захист критичної інфраструктури - всі види діяльності, що виконуються перед або під час створення, функціонування, відновлення і реорганізації об’єкта критичної інфраструктури, спрямовані на своєчасне виявлення, запобігання і нейтралізацію загроз безпеці об’єктів критичної інфраструктури, а також мінімізацію та ліквідацію наслідків у разі їх реалізації.

Безпека критичної інфраструктури - стан захищеності критичної інфраструктури, за якого забезпечуються функціональність, безперервність роботи, відновлюваність, цілісність і стійкість критичної інфраструктури.

З огляду на викладене, замовники можуть здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів перед або під час їх створення, функціонування, відновлення і реорганізації.

Умова № 2. Іншою умовою здійснення закупівлі згідно даної підстави є здійснення таких закупівель для відновлення зруйнованих або пошкоджених об’єктів внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Поняття «відновлення» також не міститься у вітчизняному законодавстві. Однак якщо звернутися до Словника української мови, то тут знаходимо визначення відновлювати, відновляти - надавати попередньому вигляду чому-небудь пошкодженому, зіпсованому, зруйнованому; приводити до попереднього стану; поновлювати.

При цьому, важливою умовою такого відновлення є факт руйнації або пошкодження саме внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Наприклад, таким підтвердженням може бути документ, який складений правоохоронними органами, в якому буде відображено факт руйнації або пошкодження саме внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Тому замовники можуть здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг для підприємств, установ та організацій, які визначені в даній нормі виключно у випадку, коли такі закупівлі спрямовані на відновлення зазначених об’єктів та які були зруйнованими або пошкодженими внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Водночас незважаючи на відсутність вимог щодо документального підтвердження проведення замовникамизазначених закупівель, замовникам необхідно обґрунтовувати, що саме такі товари, роботи та послуги будуть спрямовані на проведення зазначених заходів, наприклад, довести, що саме такі об’єкти були зруйнованими або пошкодженими внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Умова № 3. Ще однією умовою для застосування зазначеної підстави для укладення прямого договору про закупівлю є об’єкти підприємств, установ та організацій, для яких можуть здійснюватися вище зазначені заходи.

Так, даною нормою передбачено, що це можуть бути наступні об’єкти:

  • електроенергетичного;
  • ядерно-промислового;
  • вугільно-промислового;
  • нафтогазового комплексів.

Відповідно замовники, об’єкти яких належать до зазначених комплексів можуть здійснювати закупівлі згідно підпункту 15 пункту 13 Особливостей.

Зокрема, замовникам необхідно доводити, що його підприємство, установа, організація належать до зазначених вище комплексів.

Вітчизняне законодавство не містить переліку таких підприємств, установ, організацій. Однак Закон України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» містить визначення підприємств паливно-енергетичного комплексу.

Підприємства паливно-енергетичного комплексу – це гірничі підприємства (шахти, рудники, копальні, кар’єри, розрізи, збагачувальні фабрики), газодобувні підприємства, котельні, підключені до магістральних теплових мереж, а також підприємства, які на дату виникнення заборгованості мали ліцензію хоча б з одного виду діяльності:

  • виробництва електричної енергії;
  • передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами;
  • передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами;
  • постачання електричної енергії за регульованим тарифом;
  • оптового постачання електричної енергії;
  • транспортування природного газу магістральними трубопроводами;
  • транспортування природного і нафтового газу розподільними трубопроводами;
  • транспортування нафтопродуктів магістральними трубопроводами;
  • постачання природного газу за регульованим тарифом.

В свою чергу, якщо звернутись до Закону України «Про ринок електричної енергії», то він визначає електроенергетичне підприємство - суб’єкт господарювання, який здійснює одну з таких функцій: виробництво, передачу, розподіл, постачання електричної енергії споживачу, зберігання енергії або трейдерську діяльність.

Водночас визначаючи приналежність замовників до інших об’єктів, які визначені даною нормою слід звертатися до нормативно-правових актів, які регулюють діяльність в зазначених галузях промисловості:

1. ядерно-промисловий комплекс:

  • Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»;
  • Закон України «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання»;

2. вугільно-промисловий комплекс:

  • Гірничий закон;

3. нафто-газовий комплекс:

  • Закон України «Про нафту і газ»

Підсумки

Здійснювати закупівлі на підставі підпункту 15 пункту 13 Особливостей замовники можуть виключно при дотриманні наступних умов, а саме: такі закупівлі здійснюються для проведення заходів, які є спрямованими на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій та / або відновлення зруйнованих або пошкоджених об’єктів внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

При цьому, такі об’єкти підприємств, установ, організацій повинні належати до електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів.

Незважаючи на відсутність вимог щодо документального підтвердження проведення замовниками закупівель, які передбачені підпунктом 15 пункту 13 Особливостей, замовникам необхідно обґрунтовувати, що саме такі товари, роботи та послуги будуть спрямовані на проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів.

#воєнні закупівлі#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard