Закупівлі, що здійснюються для будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів:
Дев’ятими змінами до постанови Кабміну «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі – Постанова № 169), внесеними постановою Кабміну від 02.08.2022 № 874, які набрали чинності 10.08.2022 розширено підстави для здійснення публічних закупівель товарів, робіт та послуг, однією із яких є коли публічні закупівлі здійснюються для будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу. Тож у цьому матеріалі розберемо дане виключення детально.
Що таке «захисні споруди цивільного захисту», «споруди подвійного призначення», «найпростіше укриття»?
Відповідно до пункту 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Споруди подвійного призначення - наземні або підземні споруди чи їх окремі частини, що спроектовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, у тому числі для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей (частина 2 статті 32 Кодексу цивільного захисту України).
Найпростіше укриття - це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей з метою зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників, а також від дії засобів ураження в особливий період.
Хто встановлює вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд?
Згідно частини 7 статті 32 Кодексу цивільного захисту України вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.
Забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту Міністерство внутрішніх справ України згідно з підпунктом 3 пункту 3 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 № 878.
Так, наказом Міністерства внутрішніх справ України 09.07.2018 № 579 затверджені вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі – Вимоги). Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд.
Норми цих Вимог не поширюються на захисні споруди, які входять до складу запасних пунктів управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, а також споруди, призначені для укриття особового складу військових підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, інших утворених відповідно до законів військових формувань.
Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб’єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб’єктами господарювання вони беруть участь в утриманні споруди відповідно до укладених між ними договорів.
Відповідно суб’єктами господарювання, на балансі яких перебувають захисні споруди цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіші споруди, укриття мають право придбавати необхідні товари, роботи і послуги для їх будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування. І якщо з будівництвом, реконструкцією та капітальним ремонтом усе зрозуміло, адже у ряді листів та нормативних документах наведенні їх визначення, а саме:
- будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об'єкта будівництва (пункт 1 частини 1 статті Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»);
- будівництво - це процес спорудження будівель і споруд, що полягає у створенні нових підприємств, здійснення реконструкції, розширення і технічного переозброєння діючих підприємств та інших об'єктів виробничої і невиробничої сфери, це діяльність, яка включає прогнозування, наукові дослідження, планування, проектування, спорудження об'єктів містобудування, впорядкування територій, розширення, технічне переобладнання підприємств та забезпечує зведення, реконструкцію житлових, громадських і виробничих будівель, споруд, створює базу для розвитку всіх інших галузей (Лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28.02.2012 № 7/15-3141);
- реконструкція - це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об'єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та / або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко-економічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг. Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об'єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності) (ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво»);
- капітальний ремонт - це сукупність робіт на об'єкті будівництва, введеному в експлуатацію в установленому порядку, без зміни його геометричних розмірів та функціонального призначення, що передбачають втручання у несучі та огороджувальні системи, при заміні або відновленні конструкцій чи інженерних систем та обладнання, у зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також благоустрій території. Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації будинку в цілому або його частини (ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво»),
то з «облаштуванням» усе складніше, адже такого визначення не містить жоден нормативно-правовий акт. Наприклад, у листі Міністерства освіти і науки України «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» від 27.07.2022 № 1/8504-22 зазначається, що облаштування внутрішнього простору приміщень укриттів має бути комфортним, містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу. Рекомендуємо облаштувати в укриттях різні ігрові осередки (куточок творчості, читання, тощо).
Тому досить логічним є скеруватися до Словника української мови за тлумаченням слова.#nbsp;Відповідно до Словника української мови «облаштування» те саме, що обладнувати. Обладнувати – це споруджувати, ладнати що-небудь, пристосовуючи для певної мети; готувати, налаштовувати, забезпечуючи необхідним спорядженням; опоряджати (словник української мови: в 11 томах. — Том 9, 1978. — стор. 578). Спорядження – це сукупність предметів, пристроїв, необхідних для чого-небудь (словник української мови: в 11 томах. — Том 9, 1978. — стор. 578).
Враховуючи викладене вище та рекомендації щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей (учнів, студентів) закладів освіти, які є додатоком до листа ДСНС від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 можемо дійти висновку, що:
1. «облаштування захисних споруд (сховища та протирадіаційні укриття) та споруд подвійного призначення» - це забезпечення необхідними предметами, пристроями, зокрема:
- засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв’язку відповідно до норм оснащення формування з обслуговування захисної споруди згідно з додатком 19 до Вимог;
- майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю, відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди, згідно з додатком 20 до Вимог;
- лікарськими засобами та медичними виробами для укомплектування запасів медичного майна у захисних спорудах наведено в додатку 21 до Вимог. У разі відсутності лікарських засобів та медичних виробів, наведених у вищезазначеному переліку, дозволяється замінювати їх аналогами, що пройшли державну реєстрацію або сертифікацію відповідно до законодавства.
2. «облаштування найпростіших укриттів» - це забезпечення необхідними предметами, пристроями, зокрема:
- місцями для сидіння (лежання) — лавками, нарами, стільцями, ліжками тощо. Можливо передбачати розміщення працівників та дітей (учнів, студентів) на наявних у закладах освіти засобах (стільцях, лавках, ліжках), що використовуються під час освітнього процесу, а також інших засобах, зокрема спортивних матах, карематах (килимках туристичних), за умов можливості їх використання на підлогах відповідних приміщень та забезпечення площі на одну особу, яка підлягає укриттю, на рівні не менше 1 м2;
- ємностями з питною (з розрахунку 2 л на добу на одну особу, яка підлягає укриттю) та технічною водою (за відсутності централізованого водопостачання). Розміщення зазначених ємностей дозволено передбачати в основних приміщеннях (для розміщення осіб, що підлягають укриттю);
- контейнерами для зберігання продуктів харчування;
- виносними баками, що щільно закриваються, для нечистот (для неканалізованих будівель і споруд), розміщених у спеціально призначених для цього приміщеннях; резервним штучним освітленням (електричними ліхтарями, свічками, гасовими лампами тощо) та електроживленням;
- первинними засобами пожежогасіння (відповідно до встановлених норм для приміщень відповідного функціонального призначення);
- засобами надання медичної допомоги;
- засобами зв’язку і оповіщення (телефоном, радіоприймачем, мережею інтернет, рекомендовано встановлення Wi-Fi — пристроїв);
- шанцевим інструментом (лопатами штиковими та совковими, ломами, сокирами, пилками-ножівками по дереву, по металу тощо).
За змоги найпростіші укриття забезпечуються додатковим обладнанням, інструментами та інвентарем відповідно до норм, установлених для захисних споруд.
Окремо варто звернути увагу, що поточний ремонт захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів не входить до здійснення будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів, відповідно відсутні підстави для їх придбання без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу.
Що робити замовнику у разі необхідності придбання поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів?
Варіант № 1. Проводити спрощену закупівлю відповідно до Постанови № 169.
Варіант № 2. Здійснювати закупівлю поточного ремонту захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу на підставі: існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення спрощеної закупівлі або використання електронного каталогу. У даному випадку рекомендую обґрунтувати та документально підтверджувати нагальність потреби та неможливість дотримання строків проведення спрощеної закупівлі (орієнтовно 1,5-2 тижні).
пов'язані статті
26 груд.
Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти20 груд.
Чи можна змінювати обсяги робіт в договорі про закупівлю13 груд.
Чи можна залучити субпідрядника шляхом внесення змін до договору про закупівлю, якщо на етапі закупівлі було зазначеного про його не залучення05 груд.
Чи можна здійснити закупівлю РЕБ/дронів для військової частини замовнику на підставі пп.21 п.13 Особливостей04 груд.
Учасник / переможець торгів не виконує вимоги замовника щодо документального підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси або вважає їх такими, що не передбачені законодавством