Статті

Закупівлі будівельних робіт: етапи та який вид закупівлі обрати

9
2671

Закупівля робіт є однією з найбільш складних в застосуванні та викликає найбільше питань. Тому в даній статті розберемось із етапами закупівлі робіт із будівництва та особливостями визначення виду закупівлі для окремих його етапів.

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Як бачимо, норми Закону окремо виділяють різні види робіт: розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, будівництво нових, капітальний ремонт, та супровідні роботам послуги, наприклад, авторський та технічний нагляд. Далі зазначені види робіт розглянемо окремо.

Етап № 1 - закупівля розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва

Першим етапом закупівлі робіт є закупівля розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва.

Згідно із наказом Мінрегіону від 16.05.2011 № 45 «Про затвердження Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів» (далі – Наказ № 45) проєктні роботи - роботи, пов’язані зі створенням проєктної документації для об’єктів будівництва.

Відповідно до ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» (далі — ДБН А.2.2-3:2014) проєктна документація — затверджені текстові та графічні матеріали, якими визначаються містобудівні, об’ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні рішення, а також кошториси об’єктів будівництва.

Пунктом 4.1 Наказу № 45 визначено, що завдання на проєктування об’єктів будівництва складається з урахуванням вимог державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 і затверджується замовником за погодженням із генпроєктувальником (проєктувальником).

Відповідно до пункту 6 Наказу № 45 вибір генпроєктувальника (проєктувальника) для розроблення проєктної документації об’єктів будівництва, що здійснюється із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, кредитів, наданих під державні гарантії, проводиться відповідно до Закону.

Важливо! На період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування керуємося Законом з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами).

Пунктом 3.23 ДБН А.2.2-3:2014 виділено наступні стадії проектування:

  • техніко-економічне обґрунтування (ТЕО);
  • техніко-економічний розрахунок (ТЕР);
  • ескізний проект (ЕП);
  • проект (П);
  • робочий проект (РП);
  • робоча документація (Р).

У пункті 10 Наказу № 45 визначено відомості, які зазначаються в проектній документації на будівництво об’єкта:

  1. ідентифікатор об’єкта будівництва (для об’єктів нового будівництва, яким присвоєно ідентифікатор об’єкта будівництва до розроблення проектної документації) або ідентифікатор закінченого будівництвом об’єкта (для закінчених будівництвом об’єктів). У проектній документації на будівництво об’єкта ідентифікатор закінченого будівництвом об’єкта зазначається для об’єктів, яким присвоєно такий ідентифікатор до розроблення проектної документації;
  2. реєстраційний номер містобудівних умов та обмежень, якщо вони видані після 01.09.2020;
  3. реєстраційний номер технічних умов, якщо вони видані після 01.12.2021;
  4. дата договору на розроблення проектної документації та номер (шифр) проектної документації, у разі розроблення проектної документації до запровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Реквізит адреси об’єкта, передбачений пунктом 10 частини четвертої статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», визначається замовником і зазначається генпроектувальником (проектувальником) у проектній документації на будівництво об’єкта (на планах поверхів) відповідно до Порядку присвоєння адрес об’єктам будівництва, об’єктам нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 .07.2021 № 690.

Також пункт 11 Наказу № 45 передбачає, що проєктна документація може розроблятися в одну, дві, три стадії. Склад та зміст проєктної документації на будівництво за стадіями проектування встановлюється ДБН А.2.2-3-2014 «Склад та зміст проєктної документації на будівництво».

Замовник та генпроєктувальник (проєктувальник) приймають рішення щодо кількості стадій або стадійності проєктування об’єктів будівництва, незалежно від класів наслідків (відповідальності) об’єктів.

Розроблення проєктної документації на об’єкт будівництва – це робота чи послуга?

Враховуючи визначення робіт, наведене у пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону розроблення проєктної документації на об’єкт будівництва є роботами. Але не плутайте розроблення проєктної документації на об’єкт будівництва з розроблення проєктної документації на поточний ремонт, адже це різні види закупівель і розроблення проєктної документації на поточний ремонт є послугою.

Етап № 2 - закупівля робіт із будівництва

На даному етапі замовник здійснює власне закупівлю робіт з будівництва на підставі проєктної документації, яка була закуплена за результатами закупівлі із розроблення проєктної документації на об’єкт будівництва.

Визначаючи предмет закупівлі робіт замовники повинні керуватись пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону та Порядком визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі – Наказ № 708).

Так, як ми уже зазначали роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Водночас Наказом № 708 визначено, що визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б. Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», прийнятий наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

Важливо! Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» (далі - наказ № 281) визнано такими, що втратили чинність державні стандарти України, зокрема ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 (далі - ДСТУ). Крім того, наказом № 281 затверджено кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва»; «Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво», що набрали чинності з 08.11.2021. Тому до приведення у відповідність Наказ № 708 при визначенні предмета закупівлі робіт згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону за об'єктами будівництва замовникам необхідно враховувати кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджені наказом № 281, в яких наведено визначення об'єкта будівництва, а саме: об’єкт будівництва – будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Етап № 3 - закупівля авторського та технічного нагляду

Згідно зі статтею 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» під час будівництва об'єкта архітектури здійснюється авторський та технічний нагляд.

Відповідно замовник зобов’язаний при закупівлі робіт з будівництва здійснити закупівлю авторського та технічного нагляду. При цьому, авторський та технічний нагляд замовнику слід закупити не пізніше, ніж почнеться виконання самих будівельних робіт.

Тією ж статтею Закону України «Про архітектурну діяльність» передбачено, що технічний нагляд забезпечується замовником та здійснюється особами, які мають кваліфікаційний сертифікат.

Статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначено, що технічний нагляд - здійснення замовником контролю за дотриманням проектних рішень та будівельних норм і правилам, а також контролю за якістю виконаних робіт та їх обсягами під час будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування.

Авторський нагляд здійснюється архітектором - автором проекту об'єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником.

Порядок проведення авторського і технічного наглядів установлюється Кабінетом Міністрів України.

Постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об’єкта архітектури» (далі – Постанова №903) визначає, що авторський нагляд здійснюється архітектором - автором проекту об'єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими особами (далі - генеральний проектувальник) відповідно до законодавства та договору із замовником (забудовником) протягом усього періоду будівництва і передбачає контроль за відповідністю будівельно-монтажних робіт проекту.

Результати авторського нагляду фіксуються в журналі, що оформляється генеральним проектувальником у двох примірниках, один з яких зберігається у замовника, а другий - у генерального проектувальника.

Також зазначеною постановою визначено, що технічний нагляд забезпечує замовник (забудовник) протягом усього періоду будівництва об'єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, виконаних під час будівництва або зміни (зокрема шляхомзнесення) такого об'єкта.

Згідно з пунктом 5 Постанови № 903 особи, що здійснюють технічний нагляд:

1) проводять перевірку:

  • наявності документів, які підтверджують якісні характеристики конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання, що використовуються під час будівництва об'єкта, - технічного
  • паспорта, сертифіката, документів, що відображають результати лабораторних випробувань тощо;
  • відповідності виконаних будівельно-монтажних робіт, конструкцій, виробів, матеріалів та обладнання проектним рішенням, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, технічних умов та інших нормативних документів;
  • відповідності обсягів та якості виконаних будівельно-монтажних робіт проектно-кошторисній документації;
  • виконання підрядником вказівок і приписів, виданих за результатами технічного нагляду, державного архітектурно-будівельного контролю та державного нагляду;

2) ведуть облік обсягів прийнятих і оплачених будівельно-монтажних робіт, а також будівельно-монтажних робіт, виконаних з недоліками;

3) проводять разом з підрядником огляд та оцінку результатів виконаних робіт, у тому числі прихованих, і конструктивних елементів;

4) повідомляють підряднику про невідповідність виробів, матеріалів та обладнання вимогам нормативних документів;

5) оформляють акти робіт, виконаних з недоліками;

6) беруть участь у проведенні перевірки:

  • робочою комісією якості окремих конструкцій і вузлів, будівельно-монтажних робіт усіх видів, відповідності змонтованого спецобладнання, устатковання і механізмів технічним умовам;
  • органами державного нагляду та архітектурно-будівельного контролю;

7) виконують інші функції, пов'язані з технічним наглядом на відповідному об'єкті.

При яких видах робіт потрібно здійснювати авторський і технічний нагляд?

Постановою № 903 визначено: «цей Порядок визначає механізм здійснення авторського нагляду під час будівництва об'єкта архітектури (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств)».

З огляду на викладене, при зазначених видах робіт замовники повинні здійснювати авторський нагляд.

Аналогічна норма міститься в зазначеній Постанові при здійсненні технічного нагляду: «цей Порядок визначає механізм здійснення технічного нагляду під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств (далі - будівництво об'єкта)».

Відповідно замовники при зазначених закупівлях також повинні проводити технічний нагляд.

Авторський та / або технічний нагляд – це роботи чи послуги?

Відповідь на дане запитання залежіть від того чи включено авторський та / або технічний нагляд до кошторисної вартості робіт:

  • якщо так – роботи;
  • якщо ні – послуги.

Дана відповідь ґрунтується на визначені робіт, наведеному у пункті 27 частини 1 статті 1 Закону, адже у самому переліку авторський та / або технічний нагляд, як вид робіт, відсутній, але є формулювання «… та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт».

Окремо варто зазначити, що закупівля авторського нагляду здійснюється у неконкурентний спосіб, за умови, що замовнику не було передано, згідно умов укладеного договору, авторські права на проєктну документацію на об’єкт будівництва.

Який вид закупівлі вибрати при закупівлі розглядуваних робіт?

Визначення виду закупівлі у розглядуваних видах робіт викликає певні суперечності, оскільки існують два протилежні погляди на те, який спосіб обрати.

Згідно першого погляду вид закупівлі слід обирати з огляду на очікувану вартість самих робіт з будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт), оскільки предмет закупівлі у відповідності до Порядку № 708 визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», «Настанова з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво», затверджених Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.

Тобто якщо очікувана вартість капітального ремонту становить 2 000 000,00 грн розглядувані види робіт: розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, капітальний ремонт, авторський (якщо авторський нагляд включено до кошторисної вартості робіт та дана закупівля не проводиться шляхом укладення прямого договору) та технічний нагляд (якщо технічний нагляд включено до кошторисної вартості робіт) потрібно проводити як конкурентні закупівлі - відкриті торги у порядку визначеному Особливостями.

Прихильники іншого погляду вважають, що визначати вид закупівлі слід з огляду на очікувану вартість кожного окремо взятого виду робіт, не враховуючи вартість закупівлі капітального ремонту. Тобто якщо очікувана вартість окремо взятого розроблення проєктної документації на об’єкт будівництва є меншою, ніж порогова вартість (менше 1,5 млн), замовники можуть укласти прямий договір на підставі пункту 11 Особливостей.

Водночас на підтвердження зазначеного погляду можна навести визначення робіт із пункту 27 частини 1 статті 1 Закону, де розглядувані види робіт виділені як самостійні види окремих робіт, тобто розділені комою: розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

На наш погляд більш аргументованим є саме перший погляд, оскільки згідно з Порядком № 708 предмет закупівлі визначається саме за об’єктом будівництва, а в даному випадку зазначені види робіт стосуються одного об’єкта. Відповідно не врахування загальної вартості робіт за об’єктом може бути трактоване як поділ предмета закупівлі.

Підсумки

Закупівлю робі з будівництва необхідно здійснювати в кілька етапів, а саме:

  • розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва;
  • роботи з будівництва (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, реставрація);
  • авторський нагляд;
  • технічний нагляд.

Обираючи вид закупівлі при закупівлі зазначених видів робіт замовникам необхідно його визначати з огляду на очікувану вартість всіх видів робіт за одним об’єктом будівництва.

#відкриті торги#закупівля робіт#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard