Статті

За результатами спрощеної закупівлі за Постановою № 169 укладається договір чи договір про закупівлю?

0
145

Абзацом 3 підпункту 1 пункту 1 постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 зі змінами (далі – Постанова № 169) визначено, що замовники (крім тих, що визначені в абзацах 1 та 2 цього підпункту) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, із використанням електронного каталогу та / або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).

Детально про алгоритм проведення закупівель за Постановою № 169 читайте у матеріалі «Покроковий алгоритм закупівель за Постановою № 169, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн з 29.06.2022».

Крім цього абзацом 1 підпункту 1-1 Постанови № 169 передбачено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України. Тож у замовників виникає логічне запитанням: за результатами спрощеної закупівлі, яка здійснюється відповідно до Постанови № 169 укладається звичайний договір чи договір про закупівлю в розумінні Закону? Відповімо на це запитання у цьому матеріалі.

Постановою № 169 передбачено, що замовники (крім тих, що визначені в абзацах 1 та 2 підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169) мають проводити, зокрема, спрощені закупівлі із використанням порядку проведення спрощених закупівель, встановлених Законом, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. грн. Тож ми маємо звернутися до Закону. Ні Закон, ні інший нормативно правовий акт, який регулює сферу публічних закупівель, не містить визначення формулювання «порядок проведення спрощених закупівель» і саме це призводить до неоднозначного трактування вищезазначеної норми Постанови № 169.

Позиції та законодавче обґрунтування

Позиція № 1 – за результатами спрощеної закупівлі за Постановою № 169 укладається звичайний договір. Саме цієї позиції дотримується наш Уповноважений орган посилаючись на підпункт 1-1 пункту 1 Постанови № 169. Напевно це єдине обґрунтування даної позиції.

Позиція № 2 - за результатами спрощеної закупівлі за Постановою № 169 укладається договір про закупівлю. Як на мене це більш обґрунтована позиція, адже не маючи чіткого визначення порядку проведення спрощеної закупівлі, Постановою № 169 передбачено посилання на Закон. У Законі регулює питання спрощених закупівель безпосередньо стаття 14, якою, зокрема передбачено:

  • «в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються…» (частина 3 статті 14 Закону). Відповідно до пункту 2 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю;
  • замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю (пункт 3 частини 13 статті 14 Закону);
  • замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів (абзац 1 частини 15 статті 14 Закону);
  • договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 цього Закону (абзац 2 частини 15 статті 14 Закону).

Отже, стаття 14 Закону чітко визначає, що замовник у разі проведення спрощеної закупівлі, зокрема й за Постановою № 169, має підготувати та оприлюднити проєкт договору про закупівлю, а за результатами її проведення укладає саме договір про закупівлю відповідно до статті 41 Закону.

Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Частиною 1 статті 41 Закону договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Враховуючи викладене вище за результатами спрощеної закупівлі, яка здійснюється відповідно до Постанови № 169 замовник укладає договір про закупівлю в розумінні Закону.

Чи потрібно керуватися частиною 5 статті 41 Закону при внесення змін до істотних умов договору про закупівлю?

Ми вже з вами проаналізували законодавство та дійшли обґрунтованого висновку, що за результатами спрощеної закупівлі за Постановою № 169 укладається договір про закупівлю. Далі повертаємося до статті 41 Закону для того, щоб проаналізувати необхідність застосування частини 5 статті 41 Закону у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю та необхідності зазначення відповідних підстав у договорі про закупівлю.

Так, частиною 5 статті 41 Закону визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім 8 випадків. Частиною 7 статті 41 Закону передбачено, що у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 цієї статті, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.

Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.

Тож Законом чітко визначено обов’язок замовника керуватися частиною 5 статті 41 Закону та вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю виключно на підставах визначених цією нормою.

Корисно до ознайомлення: «Закупівля робіт чи послуг: чи включати в проєкт договору про закупівлю умову щодо збільшення ціни за одиницю товару до 10 %. Практика суду».

Окремо варто звернути увагу на відповідальність передбачену статтею 164-14 КУпАП, а саме:

  • внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених Законом тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500-51 000 грн);
  • неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн).

Підсумовуючи викладене вище та задля уникнення ризиків у вигляді штрафу рекомендую замовникам передбачати у проєкті договору про закупівлю підстави для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю визначені Законом та керуватися частиною 5, 7, 8 статті 41, пунктом 11 частини 1 статті 10 Закону.

Варто нагадати, що відповідно до пункту 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.

Чи потрібно звітування про виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами спрощеної закупівлі за Постановою № 169?

Згідно з частиною 9 статті 41 Закону у разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.

Отже замовник має обов’язок прозвітувати про виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами спрощеної закупівлі проведеної відповідно до Постанови № 169. Крім цього, статтею 164-14 КУпАП передбачено, що неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн).

Відповіді на усі запитання щодо звітування про виконання договору про закупівлю читайте на платформі TNDR.

Підсумки

  1. За результатами спрощеної закупівлі, яка здійснюється відповідно до Постанови № 169 замовник укладає договір про закупівлю в розумінні Закону.
  2. Рекомендую замовникам передбачати у проєкті договору про закупівлю підстави для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю визначені Законом та керуватися частиною 5, 7, 8 статті 41, пунктом 11 частини 1 статті 10 Закону.
  3. Розміщувати в електронній системі закупівель договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю у форматі PDF.
  4. Звітувати про виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами спрощеної закупівлі проведеної відповідно до Постанови № 169.
#воєнні закупівлі#договір про закупівлю#постанова 169#спрощена закупівля

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard