Покроковий алгоритм закупівель за Постановою № 169, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн з 29.06.2022
Враховуючи, що алгоритм здійснення закупівель товарів, робіт та послуг, вартість яких є меншою за 50 тис. грн за постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169 (далі – Постанова № 169) не змінився, ознайомитися з ним можна у матеріалі «Покроковий алгоритм закупівель до 50 тис. грн з використанням ЕСЗ за Постановою № 169 з 26.05.2022». У цьому матеріалі розберемо покроковий алгоритм здійснення закупівель товарів, робіт та послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн з 29.06.2022.
Але для початку пропоную розібратися, які закупівлі замовники (окрім замовників визначених частиною 9 статті 3 Закону#nbsp;України «Про публічні закупівлі» та державних замовників у сфері оборони) мають здійснювати враховуючи вартісні межі закупівель. Так, абзацом 3 підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що замовники (крім тих, що визначені в абзацах 1 та 2 цього підпункту) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, із використанням електронного каталогу та / або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Отже замовники (крім тих, що визначені в абзацах 1 та 2 підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169) мають здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн шляхом:
- здійснення закупівлі через електронний каталог;
- проведення спрощеної закупівлі;
- укладання прямого договору (у виключних випадках).
Варто зауважити, що чіткого визначення «порядку проведення спрощеної закупівлі» у законодавстві відсутнє, тому можемо дійти лише логічного висновку, що надається посилання на статтю 14 Закону, яка регулює спрощені закупівлі.
Одразу хочу відзначити щодо вартісних меж, а саме: Уповноважений орган у рекомендаційному листі від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» зазначив:
«предмет закупівлі, визначений для потреб воєнного стану згідно з Постановою № 169, виступатиме новим предметом окремого договору про закупівлю і новим предметом закупівель».
Проте, законодавчого обґрунтування даної позиції я не вбачаю, враховуючи, що більшість замовників задовольняють свою щорічну або заплановану потребу у товарах, роботах та послугах застосовуючи Постанову № 169, тому рекомендую додавати закупівлі здійснені за Постановою № 169, як між собою, так і з закупівлями за Законом. Крім випадків задоволення непередбаченої потреби.
Підсумуємо викладене вище у вигляді Таблиці.
* не обов’язково, але за бажанням замовника можливо.
З даної таблиці видно, що замовник у разі, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн має проводити закупівлі через електронний каталог або спрощену закупівлю і тільки у виключних випадках укладати прямі договори, але про це трохи згодом.
1. Хто має проводити закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн за Постановою № 169?
Пунктом 4-1 Постанови № 169 (зі змінами) передбачено, що відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 пункту 1 Постанови № 169, може бути уповноважена особа або інша особа, визначена замовником. Проте, у разі проведення спрощеної закупівлі замовник має визначити відповідальною за її організацію та проведення виключно уповноважену особу. Так як відповідно до пункту 35 частини 1 статті 1 Закону уповноважена особа (особи) - службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту). Укладати прямі договори та здійснювати закупівлі через електронний каталог може й інший працівник замовника, так звана, відповідальна особа. Для зручності наведу таблицю.
2. Затвердження переліку та обсягів закупівель
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 Постанови № 169 переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі. Отже необхідно затвердити відповідним рішенням керівника підприємства / установи / організації перелік та обсяги необхідних товарів, робіт та послуг. Нагадую, що рішення щодо предметів закупівлі та їх обсяги приймає керівник підприємства / установи / організації, а не уповноважена особа або інша особа, яка є відповідальною за закупівлі товарів, робіт та послуг в умовах воєнного стану.
Приклад наказу для завантаження за цим посиланням.
Також замовник може внести зміни до існуючого наказу або іншого розпорядчого рішення керівника, яким затверджено перелік та обсяги закупівлі товарів, робіт та послуг в умовах воєнного стану (за виключенням тих позицій, які вже затверджені) відповідним наказом керівника підприємства / установи / організації.
Приклад наказу для завантаження за цим посиланням.
3. Здійснення закупівлі
Нагадаю, що у нас є три способи здійснення закупівель товарів, робіт та послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн:
- спрощена закупівля відповідно до статті 14 Закону;
- закупівля через електронний каталог;
- прямий договір (у разі наявності підстав для застосування виключень).
На цьому етапі розберемо два з них, а саме: спрощену закупівлю та закупівлю через електронний каталог.
1. Спрощена закупівля. Покроковий алгоритм проведення спрощеної закупівлі наведено у матеріалі за посиланням, тому розглянемо його схематичне зображення.
Окремо хочу звернути увагу на такі нюанси:
- перед проведенням спрощеної закупівлі необхідно оприлюднити річний план закупівель або зміни до нього, так як підпунктом 3 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що#nbsp;«під час здійснення закупівель, передбачених підпунктом 1 цього пункту, без використання електронної системи закупівель… Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель»;
- спрощену закупівлю має проводити виключно уповноважена особа;
- кожне рішення уповноваженої особи має оформлюватися протоколом;
- строк дії договору про закупівлю та виконання зобов’язань має бути в межах дії воєнного стану в Україні;
- замовник не має права змінювати умови договору про закупівлю на етапі його укладання;
- за результатами спрощеної закупівлі замовник укладає договір про закупівлю в розумінні Закону;
- договір про закупівлю та всі додатки до нього розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF;
- внесення змін до істотних умов договору про закупівлю можливе виключно на підставах визначених частиною 5 статті 41 Закону;
- додаткові угоди до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF;
- замовник має звітувати про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.
2. Закупівля через електронний каталог. Постанова № 169 не обмежує замовників в частині здійснення закупівель виключно товарів. Також відсутнє посилання на Закон або постанову Кабміну від 14.09.2020 № 822, яка регулює порядок формування та використання електронного каталогу. Тож замовник може закуповувати і товари і послуги, які незабаром мають з’явитися в електронному каталозі. Алгоритм здійснення таких закупівель дуже простий:
Але, Постановою № 169 передбачено, що якщо вартість товару становить або перевищує 200 тис. грн та у профілі товару електронного каталогу розміщено дві або більше пропозиції щодо товару від постачальників, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників. Тобто у разі закупівлі послуг через електронний каталог у замовника немає обов’язку здійснювати закупівлю шляхом запиту ціни пропозицій постачальників при вартості послуг 200 тис. грн або більше.
Наведу алгоритм здійснення закупівлі через електронний каталог шляхом проведення запиту ціни пропозицій.
* У запиті ціни пропозицій замовник має зазначити інформацію про: найменування товару; кількість; строк; місце поставки; спосіб поставки; умови оплати; кінцевий строк подання ціни пропозицій.
** Переможець відбору підтверджує замовлення замовника через електронну систему закупівель протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про визначення переможця відбору. В іншому випадку електронна система закупівель визначає переможцем відбору постачальника, ціна пропозиції якого є наступною економічно вигідною. Також замовник не має технічної та законодавчої можливості самостійно відхилити переможця.
! Замовник може відмінити замовлення / запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю. Інформація про відміну замовлення / запиту ціни пропозицій замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення
Рекомендації:
- у разі здійснення закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн та у профілі товару розміщено менше двох пропозицій замовнику варто зробити скрін, так як електронний каталог поповнюється новими пропозиціями і, наприклад, на момент перевірки профіль товару може містити дві та більше пропозицій;
- здійснюючи закупівлю через електронний каталог варто обирати найдешевшу пропозицію.
На що варто звернути увагу:
- перед здійсненням закупівлі через електронний каталог замовник має оприлюднити річний план або зміни до нього, адже підпунктом 3 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що «під час здійснення закупівель, передбачених підпунктом 1 цього пункту, без використання електронної системи закупівель… Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель»;
- строк дії договору та виконання зобов’язань за ним має бути в межах дії воєнного стану в Україні.
Підсумки
1. Замовник у разі, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн має проводити закупівлі через електронний каталог або спрощену закупівлю і тільки у виключних випадках укладати прямі договори.
2. За організацію та проведення спрощеної закупівлі має відповідати уповноважена особа, а за закупівлі через електронний каталог або укладання прямих договорів може відповідати як уповноважена особа так й інший працівник замовника.
3. Якщо вартість предмета закупівлі товарів / робіт / послуг дорівнює або перевищує 50 тис. грн, вони мають бути включені у перелік та обсяги, який затверджується відповідним рішенням керівника.
4. Під час проведення спрощеної закупівлі відповідно до Постанови № 169 замовник має звернути увагу та такі особливості:
- перед проведенням спрощеної закупівлі необхідно оприлюднити річний план закупівель або зміни до нього, так як підпунктом 3 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що#nbsp;«під час здійснення закупівель, передбачених підпунктом 1 цього пункту, без використання електронної системи закупівель… Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель»;
- спрощену закупівлю має проводити виключно уповноважена особа;
- кожне рішення уповноваженої особи має оформлюватися протоколом;
- строк дії договору про закупівлю та виконання зобов’язань має бути в межах дії воєнного стану в Україні;
- замовник не має права змінювати умови договору про закупівлю на етапі його укладання;
- за результатами спрощеної закупівлі замовник укладає договір про закупівлю в розумінні Закону;
- договір про закупівлю та всі додатки до нього розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF;
- внесення змін до істотних умов договору про закупівлю можливе виключно на підставах визначених частиною 5 статті 41 Закону;
- додаткові угоди до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF;
- замовник має звітувати про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.
5. Якщо вартість товару становить або перевищує 200 тис. грн та у профілі товару електронного каталогу розміщено дві або більше пропозиції щодо товару від постачальників, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників.
6. У разі здійснення закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн та у профілі товару розміщено менше двох пропозицій замовнику варто зробити скрін, так як електронний каталог поповнюється новими пропозиціями і, наприклад, на момент перевірки профіль товару може містити дві та більше пропозицій.
пов'язані статті
23 груд.
Учасником надано документи, які не вимагаються умовами ТД, проте суперечать технічній специфікації23 груд.
Що врахувати уповноваженій особі для успішного завершення 2024 року: чек лист20 груд.
Закуповуємо товар на 2025 рік, який відсоток ступеня локалізації зазначати18 груд.
14 тестів щодо укладання договору про закупівлю та внесення змін до нього18 груд.
Повідомлення про виправлення невідповідностей: порядок дій уповноваженої особи