Якою антикорупційною програмою керуватися після останніх змін
Однією з підстав для відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах, який передбачений підпунктом 10 пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) та який передбачає, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
- юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом).
На виконання зазначеної норми учасники процедури закупівлі в разі, якщо планують брати участь в процедурах закупівель, вартість яких дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом), повинні мати в наявності антикорупційну програму.
Водночас формувати та затверджувати антикорупційну програму учасники повинні на підставі типової антикорупційної програми, яку Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) затвердило своїм наказом.
Однак у зв’язку з останніми змінами до Типової антикорупційної програми виникнули певні непорозуміння щодо того, яку Типову антикорупційну програму слід використовувати. Тому далі розбираємось із цим питанням.
Відповідно до статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.
Антикорупційна програма затверджується після її обговорення з працівниками юридичної особи. Текст антикорупційної програми повинен перебувати у постійному відкритому доступі для працівників юридичної особи.
Статтею 63 зазначеного Закону визначено вимоги до антикорупційної програми юридичної особи, де зазначено положення, які повинна містити антикорупційна програма.
НАЗК наказом «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи» від 10.12.2021 № 794/21 затвердило типову антикорупційну програму юридичної особи, яка набрала чинності 18.01.2022.
В пункті 3 даного наказу зазначено: «юридичні особи, зазначені у частині 2 статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», затверджують свої антикорупційні програми на основі Типової антикорупційної програми юридичної особи, затвердженої пунктом 1 цього наказу».
Водночас наказом НАЗК від 15.01.2024 № 22/24 «Про внесення змін до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21» (далі-наказ № 22/24) були внесені зміни до Типової антикорупційної програми юридичної особи.
Зокрема, пунктом 3 зазначеного наказу НАЗК було затверджено Типову антикорупційну програму юридичної особи.
При цьому, пункт 4 наказу визначав, що втратив чинність, наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 10 грудня 2021 року № 794/21 «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31 грудня 2021 року за № 1702/37324.
Однак НАЗК було знову внесено зміни та прийнято наказ від 14.08.2024 № 239/24 «Про скасування наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року № 22/24», яким було скасовано попередні зміни до Типової антикорупційної програми юридичної особи.
Наказ містить наступні положення
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 12 Закону України «Про запобігання корупції»
НАКАЗУЮ:
1. Скасувати наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року N 22/24 «Про внесення змін до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року N 830/21», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 19 січня 2024 року за N 99/41444.
Отож, у відповідності до положень наказу НАЗК від 14.08.2024 № 239/24 «Про скасування наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року № 22/24» наказ НАЗК від 15.01.2024 № 22/24 «Про внесення змін до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21» втратив свою чинність, яким була затверджена відповідна Типова антикорупційна програма.
Тому, з огляду на положення наказу НАЗК від 14.08.2024 № 239/24 «Про скасування наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року № 22/24» чинним залишається наказ НАЗК від 10 грудня 2021 року № 794/21 «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31 грудня 2021 року за № 1702/37324.
Відповідно під час формування антикорупційних програм учасникам після останніх змін необхідно керуватись Типовою антикорупційною програмою в редакції наказу НАЗК від 10.12.2021 № 794/21.
пов'язані статті
04 груд.
Учасник / переможець торгів не виконує вимоги замовника щодо документального підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси або вважає їх такими, що не передбачені законодавством02 груд.
10 тестів щодо визначення переможця у відкритих торгах29 листоп.
Встановлюємо вимоги до наявності працівників, які мають необхідні знання та досвід при закупівлях робіт29 листоп.
Оперативно-господарська санкція — відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання: що варто врахувати при її встановленні26 листоп.
10 тестів щодо оприлюднення тендерної документації, змін до неї та розгляду тендрних пропозицій