Які документи необхідно вимагати при укладенні прямого договору після відкритих торгів, які не відбулися у зв’язку відсутністю учасників
Підпункт 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) передбачає, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
- відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).
В свою чергу, у замовників при укладенні договору про закупівлю згідно даної підстави найбільше питань виникає з приводу документів, які вони повинні вимагати від учасників.
Так, даною нормою передбачено, що предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).
З огляду на дані норми визначимо, які документи замовник повинен вимагати від учасника при укладенні договору про закупівлю.
Так, як ми уже зазначали, дана норма передбачає, що предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики,…не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
Як правило, на підтвердження технічних, якісних характеристик предмета закупівлі замовники від учасників вимагають в складі тендерної пропозиції подання декларацій відповідності та / або сертифікатів якості та / або сертифікатів відповідності та / або протоколів випробувань тощо.
Відповідно замовникам при укладенні прямого договору про закупівлю слід вимагати подання зазначених документів.
Також зазначена норма передбачає, що вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
Законодавство не містить визначення поняття «вимоги до учасника закупівлі». Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Водночас з огляду на норми Закону з урахуванням Особливостей до документів, які слід трактувати як вимоги до учасника процедури закупівлі варто віднести інформацію встановлену відповідно до частини 2, а також інша інформація, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (частина 3 статті 22 Закону).
З огляду на зазначені норми, замовникам при укладенні договору слід вимагати підтвердження усіх вимог, які були визначені замовником у тендерній документації, зокрема: довідка(и) в довільний формі та / або гарантійний(і) лист(и), підтвердження кваліфікаційних критеріїв, підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі тощо. Але важливо зазначити, що є й виключення – забезпечення тендерною пропозиції. Навіть якщо замовник вимагав надання у складі тендерної пропозиції учасника забезпечення, то його вимагати під час укладення прямого договору про закупівлю замовник немає.
Чому? Пунктом 10 частини 1 статті 1 Закону визначено, що забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції - надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції/ пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія. А під час укладення прямого договору про закупівлю учасник не подає тендерну пропозицію, відповідно у нього відсутні зобов’язання перед замовником.
Наприклад, замовники повинні вимагати наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), яке визначено частиною 2 статті 16 Закону або ж наявності ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом, що замовник може вимагати згідно абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, якщо такі вимоги були визначені в тендерній документації при проведенні відкритих торгів, які не відбулись.
Натомість ненадання учасником, з яким замовник підписує договір про закупівлю, зазначених вище документів буде трактовано як відсутність підстав для укладення договору про закупівлю та порушення підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
10 тестів щодо «допорогового» прямого договору07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів