Статті

Як здійснити закупівлі для будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб?

0
347

Сьогодні розглянемо одну з підстав для укладення прямого договору про закупівлю, яка передбачена абзацом 3 підпункту 3 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), зокрема, публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб.

З огляду на дану норму, замовники можуть укладати прямий договір про закупівлю при наявності певних умов, зокрема, якщо закупівля здійснюється для:

  • будівництва;
  • реконструкції;
  • капітального ремонту;
  • облаштування.

Водночас обов’язковою умовою є те, що такі заходи повинні здійснюватися саме для забезпечення належного облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб. Тому дані заходи та статус внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб розглянемо далі детальніше.

Будівництво. Національне законодавство не дає визначенняпоняття «будівництво». Натомість Закон України «Про архітектурну діяльність» виділяє кілька складників будівництва:  

  • нове будівництво;
  • реконструкція;
  • реставрація;
  • капітальний ремонт.

Також постанова Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт» визначає будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту.

Окрім цього, Міністерство розвитку громад та територій України, що є правонаступником Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіон) в Листі від 28.02.2012 р. № 7/15-3141 «Щодо надання роз`яснень» зазначило, що будівництво - це процес спорудження будівель і споруд, що полягає у створенні нових підприємств, здійснення реконструкції, розширення і технічного переозброєння діючих підприємств та інших об'єктів виробничої і невиробничої сфери, це діяльність, яка включає прогнозування, наукові дослідження, планування, проектування, спорудження об'єктів містобудування, впорядкування територій, розширення, технічне переобладнання підприємств та забезпечує зведення, реконструкцію житлових, громадських і виробничих будівель, споруд, створює базу для розвитку всіх інших галузей.

Реконструкція - це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об'єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та / або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко економічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг.

Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об'єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності) (пункт 3.21 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163).

Капітальний ремонт – це сукупність робіт на об'єкті будівництва, введеному в експлуатацію в установленому порядку, без зміни його геометричних розмірів та функціонального призначення, що передбачають втручання у несучі та огороджувальні системи при заміні або відновленні конструкцій чи інженерних систем та обладнання у зв'язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення його експлуатаційних показників, а також благоустрій території.

Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації об'єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності) (пункт 3.7 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163).

Облаштування. Визначення поняття «облаштування» вітчизняне законодавство не містить. Тому звернемось до Словника української мови, в якому облаштування – це те саме, що обладнувати. Натомість обладнувати:

  • споруджувати, ладнати що-небудь, пристосовуючи для певної мети;
  • готувати, налаштовувати, забезпечуючи необхідним спорядженням;
  • ставити, припасовувати до чого-небудь певний пристрій, механізм і т. ін.

Водночас відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України 31.03.2022 № 554 «Про затвердження Мінімальних вимог щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення під час екстреного облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації» визначені мінімальні облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб:

  • житлова зона місця тимчасового перебування має бути забезпечена належним освітленням, місцями для сну та відпочинку;
  • параметри мікроклімату приміщень повинні бути максимально наближені до рекомендованих: 18 °C при відносній вологості 30-70 %;
  • при розміщенні спальних місць необхідно формувати мінімальну відстань між ними в 1 м та 0,8 м від зовнішніх стін;
  • на території місць тимчасового перебування має бути організоване місце для приготування їжі та зберігання продуктів та\або забезпечене централізоване харчування з дотримання законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів;
  • з метою недопущення виникнення випадків захворювання на гострі кишкові інфекції забороняється в місцях тимчасового перебування приймання та вживання в їжу страв, приготовлених поза межами організованих місць для приготування їжі, окрім централізованого харчування з дотриманням законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів;
  • вода питна в місцях тимчасового перебування повинна відповідати вимогам Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 12 травня 2010 року № 400, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 липня 2010 року за № 452/17747;
  • за можливості, місця тимчасового перебування мають бути забезпечені бездротовим доступом до мережі Інтернет;
  • місця тимчасового перебування повинні мати доступ до електричної мережі з можливістю підзарядки портативних електронних пристроїв та засобів зв’язку;
  • місця тимчасового перебування повинні бути забезпечені рідким милом, антисептиками, паперовими рушниками, облаштовані місцем для обробки рук антисептиком;
  • у разі облаштування вигрібної ями, вона повинна бути водонепроникною та мати щільно прилягаючу кришку. Об’єм вигрібної ями розраховується виходячи з чисельності населення, що ним користується. Вигрібну яму необхідно очищати у міру її заповнення;
  • вигрібна яма повинна бути віддалена від меж земельних ділянок навчальних та лікувально-профілактичних закладів, стін житлових та громадських будівель і споруд, майданчиків для ігор дітей та відпочинку населення на відстань не менше 20 м;
  • місця тимчасового перебування облаштовуються з розрахунку наявності:

· душових - не менше ніж 1 на 50 осіб;

· умивальників - 1 кран на 5-7 осіб;

· постачання питної води - 20 літрів на людину на добу;

· постачання води для санітарно-гігієнічних потреб - 50 літрів на людину на добу.

З огляду на дані вимоги замовники можуть здійснювати придбання товарів, робіт чи послуг на виконання зазначених вимог наказу. Тут варто звернути увагу, що проведення поточного ремонту дана підстава для укладення прямого договору про закупівлю не передбачає, тому замовники в разі такої необхідності будуть зобов’язані проводити відкриті торги.

Як підтвердити, що будівництво, реконструкція, капітальний ремонт та облаштування необхідне саме для місця проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб?

Відповідно до пункту 2 Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 495 фонд житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі - фонд), формується сільськими, селищними, міськими радами або уповноваженими ними органами шляхом:

  • викупу (придбання) житла;
  • будівництва нового житла;
  • реконструкції наявних будинків і гуртожитків, а також переобладнання нежитлових приміщень на житлові;
  • передачі житла в комунальну або державну власність;
  • капітального ремонту об’єктів житлового фонду, зокрема об’єктів соціального призначення.

До фонду можуть бути включені тільки вільні житлові приміщення. Згідно з пунктом 6 зазначеного Порядку контроль за цільовим використанням фонду та його утриманням, технічною експлуатацією та ремонтом здійснює балансоутримувач будинку (приміщення).

Відповідно підтвердженням того, що будівництво, реконструкція, капітальний ремонт та облаштування необхідне саме для місця проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб є підтвердження включення приміщення до фонду.

Внутрішньо переміщені та евакуйовані особи

Статтею 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі – Закон) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об’єднаних Націй з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, розміщених на веб-сайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення.

Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

Статтею 9 Закону передбачено, що внутрішньо переміщена особа, серед іншого, має право на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.

Відповідно до статті 11 Законумісцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечують:

  • прийом громадян та надання їм безоплатної первинної правової допомоги з питання взяття на облік внутрішньо переміщених осіб;
  • взяття на облік внутрішньо переміщеної особи в порядку, встановленому статтею 4 цього Закону;
  • надання у тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам житлового приміщення або соціального житла, придатного для проживання, за умови оплати зазначеними особами відповідно до законодавства вартості житлово-комунальних послуг.

Також Законом передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень надають у тимчасове безоплатне користування внутрішньо переміщеним особам з комунальної власності житлові приміщення, придатні для проживання (за умови оплати особою відповідно до законодавства вартості комунальних послуг).

Відповідно зазначені органи можуть виступати замовниками в розумінні закупівельного законодавства, у яких є підстави для укладення договору про закупівлю згідно розглядуваного випадку.

Як підтвердити статус внутрішньо переміщеної особи?

Відповідно до статті 4 Закону факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Підсумки

  1. Внутрішньо переміщеною особою законодавство визначає громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення є довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
  2. Укласти прямий договір про закупівлю замовники можуть виключно для будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб. Натомість укласти прямий договір про закупівлю на проведення поточного ремонту згідно даної підстави замовники не можуть.
#воєнні закупівлі#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard