Як вказати кілька місць поставки товару, виконання робіт чи надання послуг в оголошенні про проведення ВТ
Керуючись вимогами пункту 26 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.
Звертаючись до підпункту 3 частини 2 статті 21 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію щодо кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг.
Та все ж на практиці закупівельники стикаються із ситуацією, коли один предмет закупівлі є необхідний відразу за декількома адресами замовника. Наприклад, мережа закладів закуповує продукти харчування або ж замовник планує закупити певний перелік послуг, що необхідний відразу на декількох його об’єктах.
І тут на заваді таких дій замовника стає технічна реалізація електронних майданчиків, яка дозволяє вказати до кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі виключно одне місце поставки товарів / виконання робіт / надання послуг. Звісно в такому разі замовник може скористатись одним із нижчезазначених варіантів:
- закупити необхідний предмет закупівлі в межах однієї закупівлі та одного лота, проте відобразивши одну і ту ж номенклатурну позицію необхідну кількість разів, аби зазначити кожну з відповідних адрес поставки товару / надання послуг / виконання робіт;
- закупити необхідний предмет закупівлі в межах однієї закупівлі, проте відобразивши одну і ту ж номенклатурну позицію у вигляді декількох лотів, кожен з яких матиме іншу відповідну адресу поставки товару / надання послуг / виконання робіт;
- закупити необхідний предмет закупівлі в межах однієї закупівлі та одного лота, із зазначенням у електронному полі «місце поставки товару / виконання робіт / надання послуг» терміну «Відповідно до документації».
Пропонуємо в даному матеріалі більш детально дослідити доцільність зазначення фрази «відповідно до документації», та розпочати аналіз із витягів з рішень щодо проведених моніторингів Державною аудиторською службою України.
Практика ДАСУ щодо недоцільності зазначення виразу «відповідно до документації» при наявності декількох адрес «місць поставки»
Ознайомившись із даним рішенням, варто відмітити, що Державна аудиторська служба доволі чітко і лаконічно описує порушення щодо незазначення конкретного місця поставки товару, без відображення будь-яких деталізованих аргументів. Тож пропонуємо додатково розглянути нюанси закупівлі, щоб зрозуміти що зумовило замовника зазначити «Відповідно до документації», коли мова йде про місце поставки товару.
Аналізуючи дані вищезгаданої закупівлі, можна відмітити, що серед наявних номенклатурних позицій присутні й такі, щодо яких замовник повинен був вказати відразу декілька адрес:
І так як електронна система технічно не дозволяє ввести до однієї номенклатурної позиції більше однієї адреси місця поставки товару, то замовник був змушений скористатися даним функціоналом та відобразити чіткий перелік місць поставки у одному з додатків до тендерної документації.
Також пропонуємо звернути увагу, що ситуацію ускладнює непропорційна кількість необхідного товару. Наприклад, комплект мультимедійного обладнання Типу 1 закуповується у п’яти штуках і повинен постачатися за трьома різними адресами. Відповідно щоб відобразити інформацію, наведену у таблиці вище, в даному оголошенні про закупівлю замовник міг також:
- зазначити в закупівлі кожну номенклатурну позицію необхідну кількість раз, що дозволить відобразити відповідний обсяг товару для кожної окремої адреси. Наприклад, для комплекту мультимедійного обладнання Типу 1 – тричі, інтерактивної панелі – один раз, тощо;
- розділити закупівлю на сім окремих лотів для кожної із адрес та вказати до кожного лота необхідні номенклатурні позиції із відповідною кількістю товару.
Натомість замовник скористався функціоналом електронного майданчика та в електронному полі «місце поставки товару» відобразив термін «відповідно до документації», що Державна аудиторська служба визначила як порушення вимог законодавства сфери публічних закупівель.
Так як у даному рішенні за результатами моніторингу відсутні конкретні деталі, пропонуємо ознайомитись також і з додатковими матеріалами.
Звертаючи увагу на саму закупівлю, замовник при формуванні оголошення про закупівлю в електронному полі «Місце надання послуг», як і в попередньому випадку обрав «Україна, Відповідно до документації»:
Аналізуючи інформацію, відображену в пункті 4.3 тендерної документації, перелік місць надання послуг зазначений у Додатку 3 до тендерної документації:
В самому Додатку 3 до тендерної документації міститься відображення місця надання послуг:
В даному випадку доцільно підкреслити той факт, що з одного боку замовник не порушив вимог законодавства, адже учасник таки має можливість ознайомитись із місцем надання послуг за потенційним договором про закупівлю. З іншого боку, видається дещо нелогічним сам факт зазначення фрази «Відповідно до документації», у випадку, коли місце надання послуг одне (тобто замовник мав можливість зазначити його в електронній системі, не порушуючи при цьому законодавчих вимог) і воно й так відображене у назві предмета закупівлі.
Проте позиції суду не розділяють такі рішення Державної аудиторської служби України. Тож пропонуємо ознайомитись і врахувати ще й практику суду.
Підбірка судових рішень щодо права замовника зазначення «відповідно до документації» у відповідному електронному полі оголошення про закупівлю
В даному рішенні можна віднайти доводи спростування позиції Державної аудиторської служби щодо визнання порушенням факту відображення у електронному полі «місце поставки товару / виконання робіт / надання послуг» виразу «відповідно до документації» у випадках, коли такі дані містяться у назві предмета закупівлі.
Тим не менше рекомендуємо замовникам все ж відображати відповідну адресу у електронному полі «місце поставки товару / виконання робіт / надання послуг» в оголошенні про закупівлю, щоб уникнути можливості неоднозначного трактування схожої ситуації Державною аудиторською службою України.
В даному рішенні слід звернути увагу на той факт, що «тендерна документація є невід`ємною частиною оголошення про закупівлю». Таким чином інформація, відображена у тендерній документації має чіткий вплив та зв’язок із даними, відображеними в самому оголошення про закупівлю.
Тож використання присутнього на електронних майданчиках функціоналу щодо можливості зазначення місця поставки товарів / виконання робіт / надання послуг – «Відповідно до документації» та відображення такої інформації в тендерній документації чи додатках до неї, на думку суду жодним чином не порушує вимоги, встановлені на законодавчому рівні.
Додатково суд підкреслив той факт, що на етапі подання пропозицій жоден потенційний учасник не звернувся до замовника із проханням щодо надання роз’яснення даної інформації або внесення змін до оголошення про закупівлю. Відтак жодного порушення у даному напрямку суд не виявив.
Підсумки
Отже, якщо у замовника виникає необхідність відобразити декілька місць поставки товару / виконання робіт / надання послуг в межах однієї процедури закупівлі, доцільно використати один із зазначених варіантів:
- закупити необхідний предмет закупівлі в межах однієї закупівлі та одного лота, проте відобразивши одну і ту ж номенклатурну позицію необхідну кількість разів, аби зазначити кожну з відповідних адрес поставки товару / надання послуг / виконання робіт;
- закупити необхідний предмет закупівлі в межах однієї закупівлі, проте відобразивши одну і ту ж номенклатурну позицію у вигляді декількох лотів, кожен з яких матиме іншу відповідну адресу поставки товару / надання послуг / виконання робіт;
- закупити необхідний предмет закупівлі в межах однієї закупівлі та одного лота, із зазначенням у електронному полі «місце поставки товару / виконання робіт / надання послуг» терміну «Відповідно до документації».
Ще одним варіантом для замовника може стати проведення закупівлі необхідних позицій предмета закупівлі окремими закупівлями із зазначенням у кожній з них по одній відповідній адресі місця поставки товару / надання послуг / виконання робіт.
В той же час варто відзначити що позиція ДАСУ щодо можливості відображення виразу «відповідно до документації» в даному електронному полі оголошення про закупівлю є дещо негативною – здебільшого такі рішення замовника визнають як порушення норм Закону з урахуванням Особливостей. Тому рекомендуємо перш за все скористатись одним із інших вищезазначених варіантів.
Якщо ж закупівельник зіткнувся з ситуацією, коли необхідно зазначити у електронному полі оголошення про закупівлю саме вираз «відповідно до документації», пропонуємо використати в протоколі вищезазначені або схожі рішення суду аби додатково підтвердити правомірність такого роду дій замовника.
пов'язані статті
22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати