Як визначити предмет закупівлі на засоби навчання, обладнання, компʼютерного та мультимедійного обладнання, щоб отримати субвенцію НУШ
Відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-сайті Міністерства освіти та науки України, Нова українська школа – це ключова реформа, головна мета якої створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті.
Відповідно у 2024 році в межах даної реформи освітнім закладам виділено субвенції щодо закупівлі певного переліку товарів та послуг, які допоможуть вдосконалити та оптимізувати освітній процес. У той же час використовувати субвенційні кошти дозволено виключно за визначеними законодавством нормами. Тож пропонуємо частково полегшити процес планування таких закупівель та розглянути ключові аспекти, на які варто звернути увагу замовнику під час визначення предмета закупівлі, що буде закуповуватись за субвенційні кошти згідно вимог Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2018 р. № 237 (далі – Порядок № 237).
Які товари може закуповувати замовник за субвенційні кошти, згідно вимог Порядку № 237 ?
У відповідності до пункту 4 Порядку № 237, субвенція спрямовується на закупівлю таких товарів як:
- засобів навчання та обладнання, комп’ютерного та мультимедійного обладнання для навчальних кабінетів природничої галузі освіти (кабінети фізики, хімії, біології, географії, природничих наук) закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які здійснюють освітній процес відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі середньої освіти (базове предметне навчання) за очною, поєднанням очної та дистанційної форми здобуття освіти;
- засобів навчання та обладнання, мультимедійного та комп’ютерного обладнання, меблів для навчальних кабінетів закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які є учасниками всеукраїнського інноваційного освітнього проекту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти»;
- навчальної та навчально-методичної літератури, у тому числі її електронних версій та з аудіосупроводом, для учнів та педагогічних працівників пілотних закладів освіти.
Звертаємо увагу, що кожен із вищезазначених предметів закупівлі є товаром у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Згідно пункту 3 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 15.04.2020 № 708, предмет закупівлі товарів визначається замовником згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Та все ж це далеко не єдина вимога, на яку варто звернути увагу закупівельнику, що стикнувся із необхідністю використання субвенційних коштів, керуючись Порядком № 237.
Що доцільно врахувати замовнику при визначенні предмета закупівлі за субвенційні кошти, передбачені Порядком № 237
Як і будь-який інший нормативно-правовий акт, Порядок № 237 містить конкретний перелік вимог, що стосуються відповідного напрямку використання субвенційних коштів. Наразі пропонуємо більш детально зупинитись на тих нормах даного порядку, що допоможуть закупівельнику в процесі визначенні відповідного предмета закупівлі.
Відповідно пунктом 16 Порядку № 237 визначено, що вимоги до:
- засобів навчання та мультимедійного та комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затвердженого МОН;
- комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого МОН;
- меблів визначаються відповідно до санітарного законодавства та національних стандартів України ДСТУ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови», ГОСТ 11015-93 «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри».
Отже визначаючи предмет закупівлі, замовнику доцільно врахувати вимоги конкретного Типового переліку / ДСТУ / ГОСТ. У той же час здійснення закупівлі товару, вимоги якого відрізняються від вимог вищезазначених нормативно-правових документів, варто розцінювати як порушення вимог Порядку № 237.
Також вимоги пункту 21 Порядку № 237 не допускають спрямування субвенції на:
- закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані із здійсненням видатків, зазначених у пункті 4 цих Порядку та умов;
- оплату посередницьких послуг;
- здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.
Загальними принципами отримання та використання субвенційних коштів є факти наявності цільового призначення для таких коштів, а також заборона використання такого джерела фінансування не за цільовим призначенням. Тож відповідно вищезазначені аспекти пункту 21 Порядку № 237 жодним чином не суперечать основним вимогам щодо використання субвенцій, а радше додатково підкреслюють важливість врахування даних аспектів.
Підсумки
Перелік предметів закупівлі, що закуповуються за субвенційні кошти у відповідності до Порядку № 237, містить в собі відповідний перелік товарів, в тому числі: засобів навчання та обладнання, мультимедійного та комп’ютерного обладнання, меблів для навчальних кабінетів, навчально та навчально-методичної літератури, тощо.
Керуючись вимогами Порядку визначення предмета закупівлі, предмет закупівлі товарів визначається замовником згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Також замовникам варто при визначенні предмета закупівлі, що придбаватиметься за субвенційні кошти у відповідності до Порядку № 237, врахувати норми пункту 16 даного порядку, в яких передбачено, що вимоги до:
- засобів навчання та мультимедійного та комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затвердженого МОН;
- комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого МОН;
- меблів визначаються відповідно до санітарного законодавства та національних стандартів України ДСТУ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови», ГОСТ 11015-93 «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри».
Тож під час здійснення закупівлі товарів за рахунок субвенцій варто:
- здійснювати закупівлю за субвенційні кошти, передбачені Порядком № 237, керуючись відповідним Типовим переліком / ДСТУ / ГОСТ;
- врахувати, що характеристики необхідного товару чітко визначені конкретним Типовим переліком / ДСТУ / ГОСТ;
- при здійсненні закупівлі відповідного предмета закупівлі через запит пропозицій постачальників, рекомендуємо замовникам додатково порівняти детальні характеристики обраної позиції в електронному каталозі на відповідність тим чи іншим характеристикам, відображеним у Типовому переліку / ДСТУ / ГОСТ;
- пам’ятати, що факт здійснення закупівлі за предметом закупівлі, характеристики якого відрізняються від тих, що визначені законодавством (в тому числі й Порядком № 237), може розцінюватись як порушення таких законодавчих вимог, а в окремих випадках навіть як «нецільове використання коштів».
пов'язані статті
23 груд.
Приклади документів для закупівлі електричної енергії на 2025 рік23 груд.
Що врахувати уповноваженій особі для успішного завершення 2024 року: чек лист20 груд.
НКРЕКП прийнято постанову про встановлення на 2025 рік тарифу на послугу з передачі, як прийняття нового тарифу впливає на дії замовника20 груд.
Чи можна змінювати обсяги робіт в договорі про закупівлю17 груд.
Що таке предмет закупівлі