Статті

Як обрати час для закупівлі електричної енергії

2
98

Кожному закупівельнику відомо, що запорука успішної закупівлі це правильне її планування. Одним із кроків у плануванні є визначення виду та орієнтовного початку проведення закупівлі. Особливостями чітко унормовані види закупівель, які має застосувати замовник виходячи із предмету закупівлі та його річної потреби. У свою чергу, кожний вид закупівлі має свої особливості, до яких також можна віднести необхідні часові рамки для проведення такої закупівлі. Електрична енергія є специфічним товаром, який не має фізичного виразу при цьому потреба у отриманні такого товару є щоденною та безперервною. Тому, замовнику потрібно зрозуміти скільки часу потрібно для проведення того чи іншого виду закупівлі задля вчасно отримання товару. Недаремно існує вислі «вчасність – запорука успіху».

Отже, у даному матеріалі розберемося, які види закупівель має застосувати (чи може застосувати) замовник для проведення закупівлі електричної енергії та з’ясуємо коли варто розпочинати таку закупівлю виходячи із часових рамків необхідних для проведення такої закупівлі.

Щодо вибору виду та способу здійснення закупівлі електричної енергії та супутніх послуг, то детальний аналіз даного питання наведений у статті.

Варто нагадати, що електрична енергія є товаром, тому беручи до уваги положення пунктів 11 та 10 Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) закупівля електричної енергії може здійснюватися за наступними видами закупівель враховуючи вартісні межі предмету закупівлі:

Категорія замовникаВартісні межіВид закупівлі
Всі замовники< 100 тис. грнпрямий договір (пункт 11 Особливостей)
≥ 100 тис. грнелектронного каталогу (запит пропозицій постачальників) (пункт 10 Особливостей та Порядок 822 )
≥ 100 тис. Грнвідкриті торги або відкриті торги з публікацією англійською мовою (пункт 10 Особливостей)

Так як у даному матеріалі основне питання на яке шукаємо відповідь це: «коли варто розпочинати закупівлю електричної енергії виходячи із часових рамок необхідних для проведення кожного окремого виду  закупівлі», тому розглянемо за прикладами двох основних видів закупівлі, які застосовуються замовниками для закупівлі електричної енергії.

Перший вид закупівлі: закупівля електричної енергії шляхом застосування електронного каталогу.

Закупівля шляхом використання електронного каталогу відбувається у відповідності до порядку встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (надалі – Порядок 822), з урахуванням положень, визначених Особливостями, та враховуючи положення пункту 56 Порядку 822 замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників.

Детально про алгоритм закупівлі через електронний каталог якщо вартість предмета закупівлі на рік ≤ 100 тис грн у матеріалі за посиланням та про алгоритм закупівлі через електронний каталог якщо вартість предмета закупівлі на рік ≤ 100 тис грн у статті.

Важливо: на сьогодні замовник має право здійснювати закупівлі шляхом використання електронного каталогу без вартісних обмежень, тобто замовник має право здійснювати закупівлю товарів через електронний каталог шляхом запиту пропозиції постачальників на будь-яку суму.

Схематично алгоритм проведення закупівлі через електронний каталог за Порядком 822 з врахуванням положень Особливостей виглядає так:

Отже, із наведеної схеми вбачається, що замовнику для проведення закупівлі через електронний каталог потрібно близько 7 днів. Враховуючи, що законодавець не визначив порядок оскарження дій та / або рішень замовника, то на строки проведення даного виду закупівлі може вплинути лише той факт, що замовник може відмінити закупівлю за власним рішенням або як трапляється на практиці постачальник (ки) відмовляються від підписання договору (або договір не підписаний постачальником у строк визначений пунктом 66 Порядку 822).

Що ж розглянемо за прикладами закупівель, які оголошувалися замовниками та з’ясуємо чи дійсно такий проміжок часу є достатнім.

Коментар: Як вбачається із наведених прикладів закупівель, то на строк проведення закупівлі впливають різні фактори, а саме: чи погоджується переможець відбору на укладання договору про закупівлю на умовах запиту пропозицій постачальників та проекту договору; чи переможець письмово відмовить від укладання договору на умовах, визначених у запиті пропозицій постачальників (якщо так, то не потрібно дотримуватися строків 5 днів для укладання договору); чи переможець відбору підпише договір у строк, визначений абзацом першим пункту 66 цього Порядку. Тому, замовникам при розрахунку строку для проведення закупівлі шляхом використання електронного каталогу варто враховувати наведені обстави для визначення орієнтовного початку проведення закупівлі.

Другий вид закупівлі: закупівля шляхом застосування відкритих торгів.

Процедура «відкриті торги» - одна із основних видів закупівель, яку замовники використовують для закупівлі електричної енергії, як товару.

Алгоритм проведення відкритих торгів за Особливостями виглядає так:

Тобто, орієнтований строк для проведення відкритих торгів складає близько 20 днів.

Що ж розглянемо за прикладами закупівель, які оголошувалися замовниками та з’ясуємо чи дійсно такий проміжок часу є достатнім

Що ще слід врахувати замовнику під час визначення орієнтовного початку проведення відкритих торгів? Так, саме норми пунктів 55 – 67 Особливостей, які передбачають порядок оскарження відкритих торгів. У відповідності до зазначених пунктів, учасники можуть подавати скарги щодо умов закупівлі (умов тендерної документації) так і рішень, дій або бездіяльність замовника.

Згідно абзацу 2 пункту 65 Особливостей строк розгляду скарги органом оскарження становить сім робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 12 робочих днів.

Звертаємо увагу, що розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частиною 10 статті 29 Закону і абзацом 4 пункту 49 цих особливостей.

Тому, у разі оскарження процедури відкритих торгів строк проведення такої процедури буде збільшуватися на строк розгляду скарги органом АМКУ, як це видно на прикладі 3.

Отож з аналізу наведених закупівель вбачається, що строк проведення відкритих торгів визначається наявністю чи відсутністю скарг зі сторони учасників, та орієнтовно може виглядати так:

Вид закупівліОрієнтовний строк проведення закупівлі (без оскарження процедури)Орієнтовний строк проведення закупівлі (при подані 1 скарги)Орієнтовний строк проведення закупівлі (при поданні 2 скарг)
Відкриті торги20 дніввід 29 днів до 36 днів ( у разі продовження строку розгляду скарги)від 36 днів до 56 дні ( у разі продовження строку розгляду скарги)

Підсумки

Кожна закупівля має свою специфіку та особливості, при цьому в залежності від прийнятих рішень як самого замовника так і учасників закупівлі такі рішення можуть суттєво вплинути на строк проведення закупівлі. Тому, беручи до уваги наведені у даному матеріалі приклади закупівель та враховуючи вид закупівлі, та строки їх проведення можемо дійти висновку, що закупівлю електричної енергії варто розпочинати замовникам у жовтні-листопаді поточного року для того, щоб укласти договір про закупівлю до кінця поточного року на потреби наступного року.

#вид закупівлі#закупівлі електричної енергії#закупівля комунальних послуг#планування закупівель#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard