Встановлений тариф на послугу з передачі електричної енергії на 2024 рік: алгоритм дій замовника
Наразі велика кількість замовників проводять закупівлю електричної енергії на потреби 2024 року. До ціни 1-ї кіловат години включаються певні складові такої ціни, однією із яких є ціна (тариф) на послугу з передачі електричної енергії. Як, уже відомо, що ціна (тариф) на послугу з передачі є регульованою та встановлюється Національною комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі – НКРЕКП). І ось, 09.12.2023 на офіційному сайті НКРЕКП оприлюднено Постанову № 2322 від 09.12.2023 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2024 рік» (надалі – Постанова № 2322).
Що ж визначено Постановою № 2322?
Постановою № 2322 встановлено ПРИВАТНОМУ АКЦІОНЕРНОМУ ТОВАРИСТВУ «НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ «УКРЕНЕРГО»:
1) тарифи на послуги з передачі електричної енергії на рівні:
- для користувачів системи (крім підприємств «зеленої» електрометалургії) – 528,57 грн/МВт·год (без урахування податку на додану вартість);
- для підприємств «зеленої» електрометалургії – 364,70 грн/МВт·год (без урахування податку на додану вартість);
Тобто, Постановою № 2322 встановлений тариф на послугу з передачі електричної енергії в розмірі 0,52857 грн. за 1 кВт.год. без ПДВ.
Коли новий тариф має застосовуватися?
У відповідності до пункту 4 Постанови № 2322 ця постанова набирає чинності з 01.01.2024, але не раніше дня, наступного за днем її оприлюднення на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно відомостей із вебсайту НКРЕКП Постанова № 2322 була оприлюднена 09.12.2023, та набрала чинність 10.12.2023.
Проте, враховуючи положення пункту 4 Постанови № 2322 дана постанова набирає чинності 01.01.2024 та відповідно застосовувати новий тариф на послугу з передачі електричної енергії буде відбуватися із 01.01.2024.
На що замовникам слід звернути увагу, у разі оголошення закупівель з 10.12.2023, тобто з дати набрання чинності Постанови № 2322?
Перше, врахувати новий тариф на послугу з передачі електричної енергії під час визначення очікуваної вартості 1 кВт.год електричної енергії.
Друге, при оголошеннізакупівлі в умовах тендерної документації та в проєкті договору про постачання електричної енергії, враховуючи що закупівля електричної енергії буде здійснюватися на 2024 рік чітко прописувати, що учасник під час подання тендерних пропозиції має врахувати тариф на послугу з передачі електричної енергії, затверджений Постановою НКРЕКП № 2322 від 09.12.2023. До прикладу:
Ціна тендерної пропозиції повинна враховувати податки і збори, у тому числі, що сплачуються або мають бути сплачені відповідно до положень Податкового кодексу України. У разі, якщо учасник не є платником ПДВ, ціна тендерної пропозиції зазначається без ПДВ.
До ціни 1 кіловат години електричної енергії має включатися:
Ціна РДН/ВДР/ринок двосторонніх договорів – ціна в гривнях за 1 кВт*годину електричної енергії
Ціна передачі – ціна (тариф) на передачу електричної енергії в гривнях за 1 кВт*годину електричної енергії, встановлений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 09.12.2023 № 2322
К – коефіцієнт націнки постачальника електричної енергії
1,2 – податок на додану вартість (ПДВ).
Таким чином, цінова пропозиція учасника має відповідати наступній формулі:
Ціна пропозицій = (Ціна РДН/ВДР/ринок двосторонніх договорів+ Ціна передачі + К)*Vоб*1,2
грн з ПДВ.
Vоб – плановий обсяг закупівлі електричної енергії, кВт*год.
У разі якщо замовником проводиться закупівля без використання формули визначення 1 кВт.год., то в такому випадку замовникам слід прописати умови тендерної документації та в проєкті договору наступного змісту:
Ціна тендерної пропозиції повинна враховувати податки і збори, у тому числі, що сплачуються або мають бути сплачені відповідно до положень Податкового кодексу України. У разі, якщо учасник не є платником ПДВ, ціна тендерної пропозиції зазначається без ПДВ.
Ціна за 1 кВт.год електричної енергії має включати ціну на послугу з передачі електричної енергії, яка встановлена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 09.12.2023 № 2322.
Чому варто замовнику враховувати новий тариф на послугу з передачі електричної енергії?
Рекомендації ґрунтуються на моніторингах ДАСУ закупівель в частині зміни ціни за 1 кВт.год. у зв’язку із зміною регульованої складової ціни електричної енергії.
До прикладу моніторинг закупівлі № UA-M-2021-09-13-000040, оголошення № UA-2020-12-30-003462-b.
Згідно висновку моніторингу за результатом проведення торгів 05.02.2021 укладено Договір про постачання електричної енергії споживачу в загальному обсязі 280 000 кВт/год на загальну суму 833 884,80 грн (у т.ч. ПДВ). Згідно з пунктом 1 Комерційної пропозиції, яка є Додатком 1 до Договору (далі – Додаток 1 до Договору), ціна електричної енергії складає 2,97816 грн за 1 кВт/год (з ПДВ). Згідно з додатковою угодою від 15.02.2021 № 2 до Договору внесено зміни до пункту 1 Додатку 1 до Договору в частині збільшення ціни за 1 кВт/год електричної енергії до 3,316224 грн (у т.ч. ПДВ) та до пункту 4 Додатку 1 до Договору, в частині зменшення об’єму постачання електричної енергії до 251 456,114 кВт/год. Відповідно до змісту додаткової угоди від 15.02.2021 № 2, підставою для внесення змін до істотних умов Договору є прийняті Постанова НКРЕКП щодо встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії від 09.12.2020 № 2353 та Постанова НКРЕКП щодо встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії із застосуванням стимулюючого регулювання від 09.12.2020 № 2371.
Слід зазначити, що вищезазначені постанови НКРЕКП від 09.12.2020 № 2371 та від 09.12.2020 № 2353, оприлюднені на офіційному веб – сайті Регулятора 10.12.2020 та набрали чинності з 01.01.2021. Отже, вищезазначені постанови набрали чинності на час подання в електронній системі закупівель тендерної пропозиції учасника ТОВ «К» (14.01.2021), а також діяли на час укладання Договору (05.02.2021).
З урахуванням вищезазначеного, замовником безпідставно внесено зміни до істотних умов Договору, в частині зміни ціни за 1 кВт/год електричної енергії згідно з умовами додаткової угоди від 15.02.2021 № 2 до Договору (без наявності зміни регульованих цін (тарифів), що застосовуються в договорі про закупівлю).
Також, варто навести думку суду, яка викладена у Постанові від 14.11.2022 № 924/244/22 Північно-Західний апеляційний господарський суд.
Витяг із постанови: як вбачається із змістом додаткової угоди № 1 від 25.01.2021, остання була укладена на підставі пункту 7 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», у зв'язку з набуттям чинності з 01.01.2021 постановив НКРЕКП № 2381 від 09.12.2020 «Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Хмельницькобленерго" на 2021 рік» та зростанням тарифу на послуги з розподілу електричної енергії з 0,89057 до 1,12143 грн/кВт.год. без ПДВ.
У зв'язку із цим, сторони узгодили зміну тарифів і виклали додаток № 1 до договору «Комерційна пропозиція постачальника» в новій редакції та передбачили підвищення з 01.01.2021 ціни товару на 2,54167 грн. до 2,7725 грн. без ПДВ без збільшення загальної суми договору за рахунок зменшення загального обсягу постачання електричної енергії.
У той же час місцевий господарський суд дійшов правильного висновку, згідно з яким постановою НКРЕКП (НКРЕКП) № 2381 «Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Хмельницькобленерго" із застосуванням стимулюючого регулювання» було збільшено тариф на розподіл електричної енергії, була прийнята до 09.12.2020 та набрала чинності з 01.01.2021, тобто до укладення сторін Договору № 7179 і навіть до подання відповіді на тендерну пропозицію (22.12.2020).
Таким чином, суд першої інстанції вірно встановив, що внесення змін до договору на підставі вищевказаного пункту є правомірним у разі зміни тарифу на розподіл електричної енергії в період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.
Відповідно, відповідач, володіючи інформацією про підвищення тарифу на електроенергію з 01.01.2021 року, у грудні 2020 року дає тендерну пропозицію, яка призначає ціни, нижчі ніж встановлені Регулятором на період поставки, тобто – з січня 2021 року. Таким чином, вказуючи таку інформацію, відповідач отримав перевагу перед іншими учасниками аукціону щодо визначення найбільш економічно вигідної цінової пропозиції.
Підсумки
Задля прозорості та чіткості умов закупівлі та в подальшому не приведення під час внесення змін до істотних умов договору в частині зміни регульованої складової ціни 1 кВт.год. електричної енергії до порушень у сфері публічних закупівель рекомендуємо в умовах тендерної документації та в проєкті договору про закупівлю чітко прописувати який тариф має бути врахований учасником під час подання тендерної пропозиції, а саме ціна (тариф) на послугу з передачі електричної енергії, яка встановлена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 09.12.2023 № 2322.
пов'язані статті
26 груд.
Чи можна у 2024 році укласти прямий договір / договір про закупівлю на 2025 рік25 груд.
Чи можна пролонговувати прямі договори 2024 року на весь 2025 рік23 груд.
Приклади документів для закупівлі електричної енергії на 2025 рік23 груд.
Що врахувати уповноваженій особі для успішного завершення 2024 року: чек лист20 груд.
НКРЕКП прийнято постанову про встановлення на 2025 рік тарифу на послугу з передачі, як прийняття нового тарифу впливає на дії замовника