Внесені зміни до НПА, які регулюють порядок здійснення закупівель за субвенції для НУШ
В продовження циклу виділення субвенційних коштів в межах реформи «Нова українська школа», Кабінетом Міністрів України затверджено постанову «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічного інвестиційного проекту на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у 2025 році» від 31 грудня 2024 р. № 1554 (далі – Постанова № 1554).
Слід підкреслити, що загальний перелік вимог використання субвенційних коштів, затверджених Постановою № 1554, у більшості схожий на порядок, передбачений попередньою постановою Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2018 р. № 237 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 р. № 796). В той же час наявні і певні відмінності, які зачепили не лише процес розподілу коштів, але і їх використання. Тож пропонуємо у даному матеріалі акцентувати увагу на ключових моментах Постанови № 1554.
На що спрямовані субвенційні кошти згідно вимог Постанови № 1554
Керуючись пунктом 4 Постанови № 1554, субвенція спрямовується на реалізацію публічного інвестиційного проекту «Забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», зокрема на закупівлю:
- засобів навчання та обладнання, комп’ютерного та мультимедійного обладнання для навчальних кабінетів закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які здійснюють освітній процес відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі середньої освіти (базове предметне навчання) за очною формою, з поєднанням очної та дистанційної форми здобуття освіти;
- засобів навчання та обладнання, мультимедійного та комп’ютерного обладнання, меблів для навчальних кабінетів закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які реалізують інноваційний освітній проект всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» (далі - пілотні заклади базової освіти);
- обладнання навчальних кабінетів природничої, математичної та технологічної освітніх галузей для закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності, які беруть участь у реалізації Державного стандарту профільної середньої освіти (далі - пілотні заклади профільної освіти).
Черговість здійснення закупівель для забезпечення обладнанням навчальних кабінетів:
У відповідності до норм пункту 7 Постанови № 1554, забезпечення необхідним обладнанням навчальних кабінетів закладів освіти, визначених в абзаці другому пункту 4 цих Порядку та умов, здійснюється у такій черговості:
- навчальні кабінети природничої освітньої галузі;
- навчальні кабінети математичної освітньої галузі;
- навчальні кабінети для міжгалузевих та інтегрованих курсів.
У разі укомплектування необхідним обладнанням навчальних кабінетів, визначених абзацами другим - четвертим цього пункту, більш як на 80 відсотків орган місцевого самоврядування може розпочати закупівлю необхідного обладнання для інших навчальних кабінетів у довільному порядку залежно від потреби закладу загальної середньої освіти.
Пріоритетне право у забезпеченні необхідним обладнанням навчальних кабінетів мають заклади загальної середньої освіти, в яких навчальні кабінети, визначені абзацами другим - четвертим цього пункту, укомплектовані необхідним обладнанням більш як на 60 відсотків.
Також пунктом 11 Постанови № 1554 визначено, що першочергово здійснюється закупівля засобів навчання та обладнання для закладів освіти, майно яких було знищено або пошкоджено внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
Порядок здійснення закупівель за субвенційні кошти
Основна специфіка вимог щодо здійснення закупівель за субвенційні кошти у порядку, визначеному Постановою № 1554, зосереджена у пункту 9 цієї постанови, а саме:
1. Закупівлі за рахунок субвенції здійснюються в установленому законодавством порядку.
Закупівля товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, здійснюється замовниками з використанням електронного каталогу в установленому законодавством порядку.
Коментар: Вищезазначені вимоги пункту 9 Постанови № 1554 скеровують замовника до норм Закону з урахуванням Особливостей. При цьому зазначене не суперечить нормам законодавства сфери публічних закупівель, а лише уточнює певні із вимог.
Пунктом 10 Особливостей передбачено можливість здійснення закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис.гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей.
Проте враховуючи вимоги пункту 9 Постанови № 1554, при здійсненні закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис.гривень, за субвенційні кошти передбачені даною постановою, замовники зобов’язані використовувати виключно електронний каталог.
2. У разі закупівлі комп’ютерного та/або мультимедійного обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу договір про закупівлю укладається у формі електронного документа. Форма такого договору затверджується Мінекономіки за погодженням з МОН.
До затвердження форми такого договору замовники укладають договори про закупівлю в установленому законодавством порядку.
Коментар: В даному випадку вимоги пункту 9 Постанови № 1554 вказують на окремі аспекти здійснення закупівлі комп’ютерного та/або мультимедійного обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, а саме:
- закупівля відбувається шляхом використання електронного каталогу;
- в результаті запиту пропозицій постачальників укладається договір про закупівлю у формі електронного документа;
- укладається такий договір про закупівлю за формою, затвердженою Мінекономіки за погодженням з МОН.
Проте наразі Мінекономіки не затвердило форму договору про закупівлю комп’ютерного та/або мультимедійного обладнання, а тому замовники мають право формувати проєкт договору та укладати договір про закупівлю у звичному порядку.
3. У разі закупівлі комп’ютерного та/або мультимедійного обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу запит пропозицій постачальників здійснюється замовником відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.
Коментар: При використанні електронного каталогу, замовник має можливість обрати як сталий (стандартний) профіль, так і динамічний (гнучкий).
Проте варто зазначити, що закупівля комп’ютерного та/або мультимедійного обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис.гривень, згідно пункту 9 Постанови № 1554 повинна здійснюватися виключно із використанням сталого профілю, який надає замовникам чіткий сформований перелік відповідних характеристик, тож вносити зміни в такі характеристики не дозволено.
В той же час закупівля інших товарів, передбачених Постановою № 1554, шляхом використання електронного каталогу, наразі таких обмежень не містить.
4. У разі коли закупівля товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу не відбулася, замовник здійснює закупівлю в установленому законодавством порядку.
Коментар: Пунктом 12 Особливостей передбачено, що у разі коли закупівля товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням цих особливостей.
Також нагадуємо, що згідно норм пункту 11 Постанови № 1554, для закладів освіти, які розташовані на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, і закладів, у яких освітній процес організовано виключно за дистанційною формою здобуття освіти, придбання засобів навчання, мультимедійного обладнання, комп’ютерного обладнання та меблів не здійснюється.
Попередня оплата товарів, робіт і послуг, що закуповуються за рахунок субвенції, здійснюється в порядку, передбаченому законодавством.
Вимоги до предмета закупівлі
Керуючись пунктом 11 Постанови № 1554, перелік вимог до предмета закупівлі напряму залежить від самого предмета закупівлі, в тому числі:
- вимоги до засобів навчання, мультимедійного та комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 29.04.2020 № 574;
- вимоги до комп’ютерного обладнання визначаються відповідно до типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом МОН від 02.11.2017 № 1440;
- вимоги до меблів визначаються відповідно до санітарного законодавства та ДСТУ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови», ГОСТ 11015-93 «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри».
Базові вимоги щодо фінансування за рахунок субвенцій
Згідно вимог пункту 6 Постанови № 1554, використання субвенції здійснюється на засадах співфінансування:
1) для бюджетів міських територіальних громад з індексом податкоспроможності 1,3 та більше, а також для обласних бюджетів та бюджету м. Києва:
- не більш як 70 відсотків - за рахунок субвенції;
- не менш як 30 відсотків - за рахунок коштів місцевих бюджетів;
2) для бюджетів місцевого самоврядування з індексом податкоспроможності 1,1 і більше:
- не більш як 80 відсотків - за рахунок субвенції;
- не менш як 20 відсотків - за рахунок коштів місцевих бюджетів;
3) для бюджетів місцевого самоврядування з індексом податкоспроможності 0,7 і більше:
- не більш як 90 відсотків - за рахунок субвенції;
- не менш як 10 відсотків - за рахунок коштів місцевих бюджетів;
4) для бюджетів місцевого самоврядування з індексом податкоспроможності менше 0,7 та бюджетів місцевого самоврядування, з яких здійснюється фінансування закладів, що розташовані в селах (селищах), які мають статус гірських населених пунктів:
- не більш як 95 відсотків - за рахунок субвенції;
- не менш як 5 відсотків - за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Джерелами співфінансування коштів місцевих бюджетів не можуть бути кошти державного фонду регіонального розвитку та міжбюджетних трансфертів із державного бюджету місцевим бюджетам, включаючи залишки субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам за попередні бюджетні періоди.
Обов’язковою умовою фінансування за рахунок субвенції є попереднє спрямування коштів місцевих бюджетів за цільовим призначенням.
Обов’язковою умовою фінансування за рахунок субвенції є наявність в закладі освіти або на відстані не більш як 500 метрів від нього об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, придатних для укриття учасників освітнього процесу.
Співфінансування з місцевих бюджетів здійснюється згідно з розписом місцевих бюджетів.
Можливість проведення закупівлі ЦЗО
Повертаючись до пункту 9 Постанови № 1554, закупівлі за рахунок субвенції можуть здійснюватися централізованою закупівельною організацією.
Нагадуємо, що згідно пункту 38 частини 1 статті 1 Закону, централізовані закупівельні організації - юридичні особи державної або комунальної власності, що визначаються Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування як замовники, які організовують і проводять тендери та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до цього Закону. Більш детально про дані організації зазначено у матеріалі «Що таке централізована закупівельна організація (ЦЗО) та які замовники мають обов’язково передавати їм закупівлі».
Оплата винагороди централізованій закупівельній організацій здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів понад обсяг співфінансування в розмірі, визначеному пунктом 17 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1216 «Про особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій».
Рекомендації МОН щодо проведення закупівель за субвенційні кошти, керуючись Постановою № 1554
Звісно ж затвердження Постанови № 1554 спричинило появу низки питань. Саме тому Міністерством освіти і науки України надало роз’яснення у вигляді листа № 1/583-25 від 10 січня 2025 року «Про субвенцію на Нову українську школу на 2025 рік (обладнання класів)».
Ключовим аспектами даного роз’яснення є два моменти:
1. Виділення у Державному бюджеті України на 2025 рік видатків, зокрема на закупівлю обладнання для навчальних кабінетів Нової української школи, стало можливим завдяки фінансовій співпраці між Європейським Союзом та Україною в рамках реалізації інструменту Ukraine Facility (постанова Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 № 1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility»).
А тому при укладанні договорів на закупівлю обладнання для навчальних кабінетів необхідно додавати інформацію про джерело фінансування з використанням таких формулювань: «Цей крок фінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility» або «Цей крок співфінансується Європейським Союзом – Ukraine Facility».
2. Перш ніж укласти відповідні договори на закупівлю обладнання, необхідно провести перевірку кожного реципієнта (будь-яка особа, суб’єкт, що отримує фінансування, включно з підрядниками та субпідрядникам, бенефіціарними власниками) щодо даних, що містяться в санкційних списках ЄС для визначення, чи такий реципієнт є особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів (www.sanctionsmap.eu).
У разі, коли прямий або непрямий реципієнт є або став особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів, договір із ним не укладається.
пов'язані статті
28 берез.
Алгоритм закупівлі медичних виробів та лікарських засобів27 берез.
Дії замовника, якщо закупівля вже проведена (укладений договір) без урахування вимог Рамкової угоди в розрізі етапів та виду закупівлі25 берез.
Постачальник електричної енергії в односторонньому порядку змінив ціну договору про закупівлю без укладення додаткової угоди: аналіз позиції Верховного суду19 берез.
Адміністративна відповідальності замовників, що змінилося та у яких нормативних актах18 берез.
Постачальник повідомив про дострокове розірвання договору про закупівлю / припинення постачання електричної енергії: дії замовника