Визначення предмету закупівлі: продуктів харчування. Які порушення виявляються аудиторами
У окремих замовників склалася така думка, що задля не уникнення проведення таких видів закупівлі, як відкриті торги або електронний каталог, останні під час визначення предмету закупівлі – продуктів харчування обирають код ДК із Єдиного закупівльного словника більш загальний, до прикладу: ДК 021:2015 15610000-7 Продукція борошномельно-круп’яної промисловості або 15800000-6 Продукти харчування різні. Але чи такі дії замовників відповідають вимога чинного закупівельного законодавства, розглянемо у даному матеріалі. А, висновки зробимо за аналізом окремих моніторингів закупівель ДАСУ та з’ясуємо, яких помилок припускаються замовники при визначенні предмету закупівлі продуктів харчування.
Перед тим, як перейти до практики моніторингу ДАСУ, варто нагадаємо правила визначення предмету закупівлі, який визначений для закупівлі продуктів харчування.
Згідно з пунктом 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі – Порядок 708).
Пунктом 1 Порядку 708 визначено, що порядок встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону, предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів (пункту 34 частини 1 статті 1 Закону)
Згідно з пунктом 3 Порядку 708 предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
І так, розглянемо окремі моніторинги закупівель та підсумуємо, які порушення допускаються замовниками під час визначення предмету закупівлі продуктів харчування.
Приклад №1. Моніторинг закупівлі UA-M-2024-06-10-000030, оголошення UA-2024-01-12-003326-a
Витяг з висновку: Аналізом питання визначення предмета закупівлі встановлено, що згідно з оголошенням про проведення відкритих торгів з особливостями за номером UA-2024-01-12-003326-a, річним планом закупівель, договором від 06.02.2024 № 61 Замовник придбаває товари за ДК 021:2015:15610000-7: Продукція борошномельно-круп’яної промисловості (крупа гречана, крупа перлова, крупа ячмінна, крупа мана, крупа пшоняна, крупа рисова, крупа горохова, крупа вівсяна «Геркулес»).
Згідно з показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника крупа манна належать до ДК 021:2015:15620000-0: Крохмалі та крохмалепродукти за ДК 021:2015:15625000-5 Манна крупа.
На порушення пункту 3 розділу І Порядку № 708, пункту 22 частини першої статті 1 Закону, пункту 15 Особливостей в межах однієї процедури закупівлі Замовником придбаваються товари, які за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника належать до різних предметів закупівлі, а саме: ДК 021:2015:15610000-7: Продукція борошномельно-круп’яної промисловості, ДК 021:2015:15620000-0: Крохмалі та крохмалепродукти.
Відповідно до пояснення Замовника, наданого в електронній системі закупівель 17.06.2024, за договором від 06.02.2024 № 61 станом на 12.06.2024 придбано 75 кг манної крупи на суму 1650,00 гривень.
Згідно з підпунктом 5 пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним, зокрема, у разі коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником. Отже, відповідно до підпункту 5 пункту 21 Особливостей договір від 06.02.2024 № 61, укладений між Замовником та ФОП К_ Г.І., є нікчемним. Згідно з частиною другою статті 215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Приклад №2. Моніторинг закупівлі UA-M-2024-06-17-000078, оголошення UA-2024-02-19-010745-a
Витяг з висновку: Так відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів та підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 «Загальні положення» ТД предметом закупівлі є рис, крупа гречана, крупа пшона, горох лущений, крупа пшенична (ярова), крупа кукурудзяна, крупа вівсяна, квасоля сушена, картопля свіжа (код за ДК 021:2015 – 03210000-6 Зернові культури та картопля).
При цьому, до коду ДК 021:2015 – 03210000-6 Зернові культури та картопля із переліку товарів, які є предметом закупівлі, відноситься закупівля гороха лущеного, квасолі сушеної, картоплі свіжої. В свою чергу, закупівля товарів риса, крупи гречаної, крупи пшона, крупи пшеничної (ярової), крупи кукурудзяної, крупи вівсяної, які є предметом закупівлі, відносяться до коду ДК 021:2015: 15610000-7 Продукція борошномельно-круп’яної промисловості.
Проте на порушення вимог абзацу 1 пункту 15 Особливостей та пункту 3 розділу I Порядку № 708 Замовником невірно визначено предмет закупівлі за кодом ДК 021:2015:03210000-6: Зернові культури та картопля на закупівлю рису, крупи гречаної, крупи пшона, крупи пшеничної (ярової), крупи кукурудзяної, крупи вівсяної тоді як вказані товари відносяться до коду ДК 021:2015: 15610000-7 Продукція борошномельно-круп’яної промисловості.
Приклад №3. Моніторинг закупівлі UA-M-2024-05-27-000037, оголошення UA-2024-01-25-000338-a
Витяг з висновку: Так, відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та Додатку 2 до тендерної документації, предметом закупівлі є «Продукція борошномельно-круп’яної промисловості», код за ДК 021:2015 15610000-7 (гречка, рис, горох, ячна, перлова, вівсяна, пшенична, пшоняна; сочевиця, борошно вищого ґатунку, булгур).
Проте, проведеним аналізом дотримання законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі встановлено, що Замовником визначено предмет закупівель за кодом за ДК 021:2015: 15610000-7 «Продукція борошномельно-круп'яної промисловості», на закупівлю 11 - ти найменувань продуктів харчування, перелік і обсяг яких наведено у Додатку 2 до тендерної документації, з порушенням вимог пункту 3 розділу I Порядку № 708, а відтак з порушенням пункту 22 частини 1 статті 1 Закону та пункту 15 Особливостей.
Так, до коду ДК 021:2015: 15610000-7 із переліку товарів, які є предметом закупівель, відноситься закупівля крупи гречаної, крупи рисової, крупи горохової, крупи ячневої, крупи перлової, крупи вівсяної, крупи пшеничної, крупи пшоняної, борошна вищого ґатунку, крупи булгур.
В свою чергу, закупівля частини предмету закупівлі (сочевиці в кількості 200 кг) повинна здійнюватись за кодом ДК 021:2015: 03210000-6 (Зернові культури та картопля), тобто Замовником до предмету закупівель товарів по коду ДК 021:2015: 15610000-7 включено закупівлю крупи сочевиці, закупівля якої відповідно до норм пункту 3 розділу I Порядку № 708 відноситься до іншого предмету закупівель товарів за кодом ДК 021:2015: 03210000-6.
Приклад №4. Моніторинг закупівлі UA-M-2024-05-27-000036, оголошення UA-2024-03-13-013259-a
Витяг з висновку: Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та Додатку 3 до тендерної документації, предметом закупівлі є «Продукція борошномельно-круп’яної промисловості», код за ДК 021:2015 15610000-7 (борошно пшеничне, рис пропарений шліфований довгозернистий, крупа гречана ядриця, пшоно шліфоване, крупа пшенична, крупа булгур, крупа вівсяна плющена(або платівці), крупа кукурудзяна, крупа перлова, крупа ячна, крупа арнаутка та кус-кус).
Проте, проведеним аналізом дотримання законодавства у сфері закупівель щодо визначення предмета закупівлі встановлено, що Замовником визначено предмет закупівель за кодом за ДК 021:2015: 15610000-7 «Продукція борошномельно-круп'яної промисловості», на закупівлю 12 - ти найменувань продуктів харчування, перелік і обсяг яких наведено у Додатку 3 до тендерної документації, з порушенням вимог пункту 3 розділу I Порядку № 708, а відтак з порушенням пункту 22 частини 1 статті 1 Закону та пункту 15 Особливостей.
Так, до коду ДК 021:2015: 15610000-7 із переліку товарів, які є предметом закупівель, відноситься закупівля борошна пшеничного, рису пропареного шліфованого довгозернистого, крупи гречаної ядриці, пшона шліфованого, крупи пшеничної, крупи булгур, крупи вівсяної плющеної (або пластівців), крупи кукурудзяної, крупи перлової, крупи ячної та крупи арнаутки.
В свою чергу, закупівля частини предмету закупівлі (кус-кус в кількості 350 кг) повинна здійнюватись за кодом ДК 021:2015: 15850000-1 (Макароні вироби), тобто Замовником до предмету закупівель товарів по коду ДК 021:2015: 15610000-7 включено закупівлю крупи кус-кус, закупівля якої відповідно до норм пункту 3 розділу I Порядку № 708 відноситься до іншого предмету закупівель товарів за кодом ДК 021:2015: 15850000-1.
Приклад №5. Моніторинг закупівлі UA-M-2024-04-15-000036, оголошення UA-2024-01-10-003501-a
Витяг з висновку: Вимогами пункту 3 розділу I «Загальні положення» Порядку №708 передбачено, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 та 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
При цьому, за результатами моніторингу закупівлі установлено, що Замовником обрано код предмета закупівлі товару за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015: 15800000-6 – «Продукти харчування різні», чим порушено вимоги пункту 3 розділу I Порядку №708.
Приклад №6. Моніторинг закупівлі UA-M-2023-09-18-000056, оголошення UA-2023-08-24-008006-a
Витяг з висновку: Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів та підпункту 4.1 пункту 4 розділу 1 ТД, предметом закупівлі є кефір 2,5% жирності 0,400 гр, вершкове масло 72,5% жирності, сметана 15 % жирності 400 г., йогурт питний 2,5% жирності 400 г., молоко пастеризоване жирністю 2,5%, 0,900 кг, молоко згущене 0,370 гр. (код за ДК 021:2015:15550000-8: Молочні продукти різні).
При цьому, до коду ДК 021:2015:15550000-8: Молочні продукти різні із переліку товарів, які є предметом закупівлі, відноситься закупівля кефіру, сметани, йогурту питного. В свою чергу, закупівля товарів вершкового масла, молока пастеризованого та молока згущеного, які є предметом закупівлі, відносяться до кодів ДК 021:2015: 15530000-2: Вершкове масло та ДК 021:2015: 15510000-6: Молоко та вершки відповідно.
Проте на порушення вимог абзацу 1 пункту 15 Особливостей та пункту 3 розділу I Порядку № 708 Замовником невірно визначено предмет закупівлі за кодом ДК 021:2015:15550000-8: Молочні продукти різні на закупівлю вершкового масла, молока пастеризованого та молока згущеного.
Які висновки можна зробити із наведених моніторингів закупівель? Висновки очевидні, що замовники при визначенні предмету закупівлі продуктів харчування допускають помилки, які кваліфікуються аудиторами як порушення у сфері публічних закупівель – «порушення порядку визначення предмету закупівль», а саме:
- Визначення предмету закупівлі за третьою цифрою Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 (як в прикладі №5);
- Віднесення окремих видів продуктів не до того предмету закупівлі відповідного коду ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, тобто замовником невірно визначено предмет закупівлі (як в прикладах № 1,2,3,4 та 6).
Зауважуємо, що згідно статті 164 -14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, порушення порядку визначення предмета закупівлі тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн.), а за повторне правопорушення протягом року особою - в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ( 3 400 грн).
Підсумок
Замовникам при визначенні предмету закупівлі продуктів харчування слід визначати предмет закупівлі за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Також, замовникам не потрібно боятися відносити окремі види продуктів харчування до того коду ДК, який міститься в Єдиному закупівельному словнику так як такі дії не будуть розцінені аудиторами, як поділ предмету закупівлі, а навпаки замовник дотримається порядку визначення предмету закупівлі.
Правовий наслідок недотримання порядку визначення предмету закупівлі є не лише притягнення службової (посадової), уповноваженої особи замовника до адміністративної відповідальності, а й те, що укладений договір назва предмету закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником, який не не відповідає товарам, що фактично закуплені замовником є нікчемним відповідно до підпункту 5 пункту 21 Особливостей.
пов'язані статті
05 груд.
Як використати кошти, що залишились в кінці року05 груд.
Чи можна здійснити закупівлю РЕБ/дронів для військової частини замовнику на підставі пп.21 п.13 Особливостей04 груд.
Використання субвенцій для закупівлі послуг з харчування учнів 1-4 класів. Які зміни необхідно внести в раніше укладений договір на харчування дітей03 груд.
ДАСУ зобов’язує замовника розірвати договір / договір про закупівлю, але такий договір уже повністю виконаний29 листоп.
Оперативно-господарська санкція — відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання: що варто врахувати при її встановленні