Статті

Визначаємо предмет закупівлі для поточного ремонту

5
1899

Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Визначати предмет закупівлі потрібно у відповідності до норм Закону та Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» (далі - Наказ № 708).

Одним із предметів закупівель, які має певні особливості при його визначенні є поточний ремонт. Тому сьогодні розглянемо особливості визначення предмета закупівлі поточного ремонту.

Правила визначення поточного ремонту

Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.

Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

В свою чергу, згідно з наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та / або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

При цьому, в ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» містяться наступні визначення:

  • будівля - різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучоогороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції;
  • будинок - різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей;
  • споруда - штучно створений об'ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні просторові межі, встановлений стаціонарно (нерухомо) відносно землі та призначений для досягнення певних цілей;
  • лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури - наземні, надземні або підземні лінійні об'єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.

З огляду на викладене, замовники визначаючи предмет закупівлі з поточного ремонту повинні визначати такий предмет за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури із зазначенням четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Натомість визначення предмету закупівлі поточного ремонту за другою цифрою Єдиного закупівельного словника буде порушенням порядку визначення предмета закупівлі.

Як визначити предмет закупівлі поточного ремонту, якщо за однією адресою міститься кілька будинків?

Відповідаючи на дане питання слід звернутися до визначення поняття адреса. Так, відповідно до статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» адресою об’єкта нерухомого майна (далі - адреса) є унікальна структурована сукупність реквізитів, що використовуються для ідентифікації об’єкта та визначення місця його розташування на місцевості.

Адреса присвоюється об’єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об’єктами нерухомого майна.

Тому відповідаючи на вище поставлене питання варто визначити, що у випадку наявності за однією адресою кількох будинків та з огляду на вимоги Порядок № 708 предмет закупівлі послуг з поточного ремонту потрібно визначати окремо щодо кожного будинку, будівлі, споруди, а не за адресою, за якою можуть бути визначені кілька окремих будинків.

Що таке поточний ремонт та які послуги варто відносити до поточного ремонту?

Визначаючи поняття поточного ремонту варто звернутися до листа Міністерство регіонального розвитку та будівництва України від 15.07.2009 № 9/9-1056 «Щодо віднесення ремонтно-будівельних робіт до капітального чи поточного ремонту», в якому надано роз’яснення, що таке поточний ремонт.

Поточний ремонт - це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання. Якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі).

Поточний ремонт повинен провадитись з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об'єкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту постановки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію).

Щоб визначити перелік послуг, які варто віднести до поточного ремонту звернемося до наказу Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства 10.08.2004 № 150.

Зокрема, даним наказом затверджено Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд.

В розділі 1 зазначеного наказу в пункті 1.2 визначено примірний перелік послуг з поточного ремонту. Наприклад, в даному пункті можна зустріти наступні види послуг:

1.2.1. Фундаменти та підвальні приміщення:

1.2.1.1. Охорона фундаментів від розмивання шляхом ремонту та відновлення в деяких місцях вимощення, що осіло, і тротуарів біля будівлі.

1.2.1.2. Часткова заміна трухлявих дерев'яних стільців (не більше 2-3) для запобігання осадженню будівлі.

1.2.1.3. Частковий ремонт облицювання фундаментних стін з боку підвальних приміщень.

1.2.1.4. Розчищення та забивання неповних стиків у збірних та монолітних фундаментних стінах з боку підвалів у разі проникнення через них ґрунтових або поверхневих вод.

1.2.1.5. Усунення дрібних несправностей у фундаментних стінах, що не пов'язані з підсиленням або перемуруванням фундаменту.

1.2.1.6. Ремонт існуючих та улаштування, у разі потреби, нових вентиляційних продухів у цоколях будівель.

1.2.2. Стіни:

1.2.2.1. Частковий ремонт кам’яних стін та кам’яного облицювання цоколю та стін.

1.2.2.2. Розчищення від старого розчину та герметизація (ущільнювачами та мастиками) стиків великоблокових та великопанельних стін.

1.2.2.3. Мурування на розчині цеглин, що вивітрилися або випали в окремих місцях.

1.2.2.4. Усунення різних дрібних несправностей у зовнішніх та внутрішніх (капітальних) стінах, що не пов'язане з перемуруванням або кріпленням стін, а також із зміною вінців по периметру (у дерев'яних будинках).

1.2.2.5. Пробивання дрібних (до 0,05 м-2) наскрізних отворів, гнізд та борозен у цегляних стінах загальною кількістю не більше 10 шт.

1.2.2.6. Дрібний ремонт бетонних та залізобетонних стін в окремих місцях.

1.2.2.7. Укріплення зовнішніх дерев'яних стін шляхом встановлення стискачів.

1.2.2.8. Забивання місцями дерев'яних стін із підконопачуванням.

1.2.2.9. Утеплення дерев'яних старих стін під підвіконнями з підшиванням дощок по повсті та толем або обшиванням дошками із засипкою.

1.2.2.10. Поповнення засипки цоколю (між фундаментними стовпами) з частковою заміною дощатої забивки.

1.2.2.11. Часткова зміна трухлявої обшивки стін, цоколю та відливів зовні дерев'яних будівель.

1.2.2.12. Ремонт та заміна відливних дощок, покриттів цоколю, відливів вікон.

1.2.2.13. Додавання утеплювальної засипки в стіни дерев'яних каркасів обшивних будівель.

1.2.2.14. Утеплення кутів будівель, що промерзають, з внутрішнього боку приміщення.

1.2.2.15. Загальне та часткове проконопачування рублених та брущатих стін будівель.

1.2.3. Фасади будівель:

1.2.3.1. Простукування, обшивання та укріплення окремих архітектурних деталей, які загрожують падінням, у перемичках, карнизах та інших частинах будівлі, що виступають.

1.2.3.2. Ремонт зовнішньої штукатурки в окремих місцях з відбиванням відсталої штукатурки.

1.2.3.3. Частковий ремонт або відновлення окремих місць облицювання фасадів будівель.

1.2.3.4. Просте фарбування фасадів будівель.

1.2.3.5. Укріплення ґрат та огорож на балконах будівель, ремонт штукатурки балконів.

1.2.3.6. Усунення дрібних несправностей на фасадах, не пов'язаних із заміною штукатурки або новим архітектурним оздобленням.

1.2.3.7. Ремонт ґанків та зонтів над входами.

1.2.3.8. Піскоструминне очищення фасадів та цоколів.

1.2.3.9. Очищення з подальшим фарбуванням фасадів, облицьованих цеглою.

З повним переліком послуг можна ознайомитися у вище зазначеному наказі. При цьому, варто зауважити, що Міністерство з питань житлово-комунального господарства України в листі від 11.03.2009 № 8/7-2425 зазначило, що Примірний перелік № 150 можна застосовувати для визначення робіт поточного чи капітального ремонту лікарень, навчальних закладів, адміністративних будинків за рішенням їх власників.

Визначаючи перелік послуг з поточного ремонту для об’єктів благоустрою можна користуватися наказом Державний комітет України з питань житлово-комунального господарства 23.09.2003 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів».

Зокрема, в пункті 1.3 зазначеного наказу визначено, що роботи з ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів поділяють на такі види:

  • капітальний ремонт;
  • поточний ремонт (ремонт вулично-дорожньої мережі та штучних споруд поділяється на середній та дрібний);
  • утримання.

Пунктом 1.5 визначено, що до поточного ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів (крім вулично-дорожньої мережі та штучних споруд) належать роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням об'єктів благоустрою населених пунктів, на негайну їх ліквідацію, у тому числі спрямовані на обов’язкове облаштування елементами для створення безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм.

Згідно з пунктом 1.7. до поточного ремонту вулично-дорожньої мережі та штучних споруд належать такі роботи:

а) середній ремонт:

роботи, пов'язані з періодичним відновленням шару зносу дорожнього покриття, забезпеченням достатньої його жорсткості та рівності, поліпшенням експлуатаційних якостей елементів вулично-дорожньої мережі та штучних споруд, а також роботи з відновлення елементів та конструкцій штучних споруд, які безпосередньо зазнають льодових та хвилевих впливів.

При необхідності середній ремонт може полягати в ліквідації всіх дрібних пошкоджень проїзної частини вулично-дорожньої мережі та штучних споруд, у тому числі пошкоджень, що створюють перешкоди для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

б) дрібний ремонт:

роботи, спрямовані на запобігання дрібним деформаціям і пошкодженням вулично-дорожньої мережі та штучних споруд і на негайну їх ліквідацію.

Відповідно до пункту 1.6. номенклатура робіт з поточного ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд наведена в додатку 3.

В додатку 3 наведено такий перелік послуг:

1. Вулично-дорожня мережа

а) Середній ремонт

1.1. Ліквідація пошкоджень земляного полотна з відновленням покриття на спучених, зсувних, обвалених та інших ділянках.

1.2. Укріплення узбіччя дороги щебенево-гравійними та в'яжучими матеріалами, улаштування або відновлення укріплювальних смуг по краях удосконалених покриттів.

1.3. Виправлення просаднів та прольотів частини з одночасним ремонтом основи та земляного полотна при загальному обсязі робіт не менше 200 кв. м, але не більше 40% площі проїзду.

1.4. Ліквідація окремих пошкоджень покриттів усіх видів на тротуарах, майданчиках, пішохідних та велосипедних доріжках з частковим виправленням основи ділянками не менше 50 кв.м, але не більше 40% площі на даній вулиці, дорозі, внутрішньо-квартальній житловій та іншій території.

1.5. Улаштування нових тротуарів та пішохідних доріжок на окремих ділянках загальною довжиною не більше 100 м.

1.6. Улаштування посадкових майданчиків на зупинках міського громадського транспорту з установленням навісу або павільйону.

1.7. Виправлення та заміна пошкоджених бордюрних каменів і поребриків на ділянках довжиною понад 100 м, але не більше 40% загальної їх довжини, на вулиці, дорозі, внутрішньоквартальної житлової та іншої територій, а також улаштування нових на окремих ділянках загальною довжиною не більше 100 м.

1.8. Заміна окремих пошкоджених плит цементобетонних покриттів.

1.9. Перебудування окремих ділянок мостових з колотого та булижного каменю із заміною піщаної основи.

1.10. Поверхнева обробка проїзної частини з попереднім виконанням у разі необхідності поточного ремонту дорожнього покриття. Поверхнева обробка повинна виконуватись на площі не менше 300 кв.м.

1.11. Виправлення та заміна пошкоджених труб водостоків загальною довжиною не менше 20 м, але не більше 40% протяжності всієї мережі.

1.12. Заміна цегляних оглядових та водоприймальних колодязів на залізобетоні.

1.13. Заміна люків, решіток та рам з нарощуванням горловин оглядових та водоприймальних колодязів.

1.14. Нанесення або відновлення дорожньої розмітки.

1.15. Заміна технічних засобів регулювання дорожнім рухом (дорожні знаки, світлофори, напрямні, сигнальні та огороджувальні пристрої тощо), а також їх установлення.

1.16. Установка нових та заміна існуючих, пошкоджених пристовбурних решіток, лав, урн, ваз, контейнерів тощо.

1.17. Улаштування пониження бордюрного каменю тротуарів до нульового рівня, а також обов’язкове встановлення попереджувальних тактильних елементів з конусоподібними рифами або круглими рифами (висота рифа 5 мм) завширшки не менше 50 см на відстані 80 см перед виїздом на проїзну частину, де було здійснено роботи з пониження бортового каменю, у місцях сполучення з проїзною частиною вулиць, доріг, в’їздів у двори, внутрішньоквартальних та інших проїздів тощо при роботах з виправлення та заміни пошкоджених бордюрних каменів і поребриків на ділянках завдовжки понад 100 м, але не більше 40 % загальної їх довжини, на вулиці, дорозі, внутрішньоквартальних та інших проїздах, а також з улаштування нових на окремих ділянках загальною довжиною не більше 100 м.

1.18. Улаштування похилої 1:7 (пандусів) із пониженням бордюру до «0», а також обов’язкове встановлення попереджувальних тактильних елементів з конусоподібними рифами або круглими рифами (висота рифа 5 мм) завширшки не менше 50 см на відстані 80 см перед виїздом на проїзну частину, де було здійсненно роботи з пониження бортового каменю, на тротуарах, пішохідних доріжках у місцях сполучення з проїзною частиною вулиць, доріг, в’їздів у двори, внутрішньоквартальних та інших проїздів тощо при роботах з виправлення та заміни пошкоджених бордюрних каменів і поребриків на ділянках завдовжки понад 100 м, але не більше 40 % загальної їх довжини, на вулиці, дорозі, внутрішньоквартальних та інших проїздах, а також з улаштування нових на окремих ділянках загальною довжиною не більше 100 м.

1.19. Улаштування напрямних огороджень на окремих ділянках вулиці, дороги, на внутрішньоквартальних та інших проїздах загальною довжиною не більше 100 м.

1.20. Улаштування тактильних попереджувальних  та направляючих дорожніх покажчиків на окремих ділянках вулиці, дороги, внутрішньоквартальних та інших проїздах загальною довжиною не більше 100 м.

З детальнішим переліком послуг можна ознайомитися в зазначеному наказі.

Ще одним важливим документом, в якому визначені вимоги до поточного ремонту автомобільних доріг є галузеві будівельні норми ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», які затверджені наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

Зокрема, в даних галузевих будівельних нормах визначено два види ремонтів:

  • капітальний ремонт;
  • поточний ремонт, який поділяється на середній та дрібний.

Поточний дрібний ремонт – підтримання транспортно-експлуатаційних характеристик автомобільних доріг шляхом усунення незначних пошкоджень окремих елементів дороги, що виникли в процесі експлуатації.

Поточний середній ремонт – відновлення необхідних транспортно-експлуатаційних показників проїзної частини (рівності та шорсткості покриттів шляхом влаштування поверхневих обробок, тонкошарових покриттів або інших шарів зносу), виправлення незначних пошкоджень окремих елементів автомобільної дороги (земляного полотна, укосів виїмок та насипів, водовідведення, штучних споруд та інших) і доведення елементів облаштування до нормативних вимог.

Проте, потрібно звернути увагу, що 01.01.2022 набули чинності ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання». При цьому, галузеві будівельні норми ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт» не втратили чинності. Тому перед замовниками постає питання щодо документа, яким потрібно керуватися при визначення переліку послуг з поточного ремонту доріг.

Відповідно до листа Міністерства Юстиції України «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» від 26.12.2008 № 758-0-2-08-19 у разі існування суперечності між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами - вищестоящим та нижчестоящим, застосовується акт, прийнятий вищестоящим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.

Адже ДП "ДерждорНДІ" це головна науково-дослідна установа України з питань будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг і транспортних споруд.

Сфера науково-технічної діяльності ДП "ДерждорНДІ", яким розроблено та затверджено ДСТУ 8747:2017 "Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання", охоплює весь спектр питань функціонування та розвитку дорожнього господарства України від розробки теоретичних засад, експериментальних лабораторних та натурних досліджень до впровадження результатів робіт в практику будівництва доріг та мостів, їх утримання, обстеження, ремонту та реконструкції з розробленням нормативно-інструктивного забезпечення. Значна увага приділяється питанням екології, безпеки руху, ціноутворення, економіки та енергозбереження.

Відповідно замовники мають використовувати виключно ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання», тому далі розглянемо особливості поточного ремонту автомобільних доріг згідно зазначеного ДСТУ.

Так, даним ДСТУ визначено два види ремонтів:

  • капітальний ремонт;
  • поточний ремонт.

Пункт 3.7 ДСТУ визначає поточний ремонт як роботи із систематичного та своєчасного відновлення експлуатаційного стану автомобільних доріг запобіганням зносу дорожнього покриття, виправлення (усунення) незначних пошкоджень окремих елементів автомобільної дороги та доведення їхніх параметрів до нормативних вимог.

Відповідно до пункту 4.4 роботи з поточного ремонту виконують на підставі проєктної документації або кошторисної її частини за планами, які складають відповідно до вимог 4.4.

В Розділі 6 зазначеного ДСТУ наведено перелік робіт з поточного ремонту:

6.1 Земляне полотно та споруди дорожнього водовідведення (крім водопропускних труб)

6.1.1 Улаштування грунтових банкетів і берм.

6.1.2 Улаштування та замінення споруд дорожнього водовідведення.

6.1.3 Рекультивація земель, використання як грунтові та піщані кар’єри, тимчасові під’їзні автомобільні дороги, майданчики для складення матеріалів, а також для розміщення тимчасових елементів автомобільної дороги.

6.2 Дорожній одяг

6.2.1 Улаштування шарів зносу дорожнього покриття, за потреби з вирівнюванням поздовжнього та поперечного профілю фрезеруванням верхнього шару покриття чи шару зносу та/або влаштуванням вирівнювального шару з асфальтобетонних сумішей.

6.2.2 Відновлення профілю проїзної частини з удосконаленим полегшеним типом дорожнього одягу з додаванням нового матеріалу понад 50 % товщини шару.

6.2.3 Перемощування бруківки без замінення основи.

6.2.4 Нанесення захисних розчинів та композитів.

6.2.5 Замінення та відновлення окремих плит цементобетонного покриття (до 10 % площі).

З повним переліком послуг з поточного ремонту можна ознайомитися в даному ДСТУ.

Водночас в даному випадку потрібно звернути увагу, що ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» не розділяє поточний ремонт на дрібний та середній, як це було в ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», а визначає лише поточний ремонт доріг.

Чи можна закупити товари окремою закупівлею для поточного ремонту?

Відповідаючи на дане питання варто зазначити, що заборон таких немає. Тому замовники можуть окремо закупити товари для поточного ремонту, однак визначаючи очікувану вартість послуг з поточного ремонту слід враховувати вартість таких товарів, щоб не порушувати пункт 6 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) - замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями.

Підсумки

  1. Предмет закупівлі послуг з поточного ремонту визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури із зазначенням четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
  2. Визначаючи примірний перелік послуг, які можуть входити до поточного ремонту слід звернутися до наступних нормативних актів:
  • наказу Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства 10.08.2004 № 150;
  • наказу Державний комітет України з питань житлово-комунального господарства 23.09.2003 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів»;
  • ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання».
#відкриті торги#закупівлі ремонту#предмет закупівлі#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard