Статті

Виконання висновку аудиторів, яким зобов’язано замовника здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення

1
121

Одним із зобов'язань, які ДАСУ часто визначає у висновку за результатами моніторингу закупівлі є здійснення заходів, направлених на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення. Водночас, саме таке зобов’язання викликає у замовника найбільше питань. В статті з’ясуємо, які саме дії краще вчинити, щоб мінімізувати ризики притягнення до адміністративної відповідальності службових / посадових осіб замовника, та яка практика щодо підтвердження усунення порушення ДАСУ.

Хто саме, та яким чином повинен притягати до відповідальності осіб, якими допущено порушення?

Якщо проаналізувати висновки ДАСУ, то контролюючий орган або “зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення виявленого порушення у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності особу, якою допущено порушення.. або ж конкретизує вид відповідальності, до якої необхідно притягнути особу здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених моніторингом порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної чи матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення..”

Дисциплінарне стягнення застосовується роботодавцем безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи, у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці. Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку відповідно до статті 148 Кодексу законів про працю України

Притягнення до дисциплінарної відповідальності здійснюється роботодавцем.

Роботодавець - це юридична особа (підприємство, установа, організація) або фізична особа - підприємець, яка в межах трудових відносин використовує працю фізичних осіб.

Дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника. На працівників, які несуть дисциплінарну відповідальність згідно із статутами, положеннями та іншими актами законодавства про дисципліну, дисциплінарні стягнення можуть накладатися також органами, вищими у порядку підлеглості щодо органів, про що йдеться у статті 147-1 КЗпП.

Щодо УО дисциплінарне стягнення здійснює керівник (директор) відповідної юридичної особи або її філії. При цьому, якщо в порушенні законодавства винен керівник, він не може притягти до відповідальності сам себе, це повинен робити орган, який призначав керівника на посаду.

Згідно статті 147 КЗпП, за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення: 1) догана; 2) звільнення. Законодавством, статутами і положеннями про дисципліну можуть бути передбачені для окремих категорій працівників й інші дисциплінарні стягнення. Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.

До застосування дисциплінарного стягнення роботодавець повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення роботодавець повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника. Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку. Таким чином, притягнення до дисциплінарної відповідальності повинно відбуватись у строки та в порядку передбаченого законодавством.

Притягнення до дисциплінарної відповідальності неможливе, якщо:

  1. пройшли строки притягнення до відповідальності (6 місяців);
  2. працівник, який винен у порушенні законодавства більше не працює у замовника;
  3. неможливо виконати процедуру притягнення відповідальності з об’єктивних причин, наприклад, тимчасово відсутні повноваження у керівника, або неможливо отримати пояснення у працівника, який перебуває у відпустці і з яким відсутній зв’язок і т.д.

Щодо матеріальної відповідальності, то її засади визначені у нижченаведених статтях КЗпП. Частина 3 статті 21 КЗпП, вказує, що особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін.

Тобто, у разі, якщо уповноважена особа замовника призначається, шляхом укладення трудового договору (контракту) з нею, то порядок притягнення її до матеріальної відповідальності може визначатись самим контрактом.

Згідно статті 132 КЗпП, за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації при виконанні трудових обов'язків, працівники, крім працівників, що є посадовими особами, з вини яких заподіяно шкоду, несуть матеріальну відповідальність у розмірі прямої дійсної шкоди, але не більше свого середнього місячного заробітку.

Пряма дійсна шкода на момент винесення висновку моніторингу відсутня, однак, практика свідчить, що органи ДАСУ зараховують замовникам як виконання висновку моніторингу та усунення порушень дії роботодавця щодо позбавлення винного працівника премії або ж частки премії.

У закупівлі UA-2024-12-06-015316-a на виконання зобов'язань контролюючого органу замовник оприлюднює наказ про оголошення догани УО. ДАСУ через електронну систему закупівель підтверджено факт усунення порушення.

У закупівлі UA-2024-07-26-004123-a замовник на виконання зобов'язання контролюючого органу  надав розпорядження про позбавлення премії УО. ДАСУ через електронну систему закупівель підтверджено факт усунення порушення.

Переваги позбавлення винного працівника премії або її частки, замість дисциплінарної відповідальності:Недоліки позбавлення винного працівника премії або її частки замість дисциплінарної відповідальності:
винесення щодо працівника догани може призвести до втрати працівником премій та інших заохочувальних виплат у більшому розміріпрацівник може не погодитись з позбавленням премії та оскаржити дії роботодавця, оскільки відсутні підстави для позбавлення премії без притягнення до дисциплінарної відповідальності
процедура винесення догани більш складна у порівнянні з одноразовим позбавленням премії або її частки і як правило включає, депреміювання як складову частинуіснують певні ризики неврахування позбавлення винного працівника премії або її частки як виконання рішення моніторингу.
позбавлення винного працівника премії або її частки не є підставою для звільнення, на підставі пункту 3 статті 40 КЗпП

Щодо недопущення порушень в майбутньому шляхом притягнення до відповідальності, то відсутній єдиний порядок виконання даних вимог висновків моніторингу, тому замовники самостійно визначають шлях виконання даних вимог висновку.  Щодо частини зобов’язання, де ДАСУ вказує на необхідність недопущення порушень в майбутньому, то деякі замовники також надають лист, в якому вказують про недопущення в майбутньому таких порушень та / або зобов’язання щодо проходження навчань уповноваженими особами. 

У закупівлі UA-2025-02-17-008472-a на виконання зобов'язань здійснити заходи щодо недопущення виявленого порушення у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності особу, якою допущено порушення, замовником оприлюднено наказ по установі, яким УО винесено суворе попередження  та зобов'язано пройти додаткове навчання. ДАСУ через електронну систему закупівель підтверджено факт усунення порушення.

У закупівлі UA-2025-03-11-012855-a  на виконання зобов'язань здійснити заходи щодо недопущення виявленого порушення у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності особу, якою допущено порушення, замовником оприлюднено інформацію щодо проведення відповідні роз’яснювальні роботи з метою удосконалення роботи у сфері публічних закупівель. ДАСУ через електронну систему закупівель підтверджено факт усунення порушення.

Підсумки

У разі наявних зобов'язань у висновку “здійснити заходи щодо недопущення виявленого порушення у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності особу, якою допущено порушення..” або ж “здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених моніторингом порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної чи матеріальної відповідальності осіб, якими допущені порушення..”  рекомендуємо дотримуватися замовнику наступного алгоритму дій:

1. Ознайомитися із висновком.

2. Прийняти рішення щодо виконання висновку враховуючи законодавчі норми, відповідність висновку законодавству та його зобов'язальну частину. 

3. Проінформувати ДАСУ про усунення порушень протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку із наданням відповідного документального підтвердження. А також, контролювати відображення інформації та / або документів в електронній системі закупівель, що підтверджують факт усунення порушень.

4. Перевірити чи аудитор поставив відмітку “усунуто”. Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель орган контролю підтверджує факт усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Та в такому разі УО чи інші відповідальна особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

5. За необхідності контактувати з аудитором (замовнику доцільно додатково в телефонному режимі повідомити, що порушення ним усунуто, нагадати / попросити аудитора підтвердити факт усунення замовником порушень, тобто зазначити інформацію про виконання висновку в електронній системі закупівель, якщо аудитор не зазначає таку інформацію у визначений строк).

6. У разі отримання в подальшому запиту про надання персональних даних УО чи іншої відповідальна особа замовника , тоді як замовник усунув порушення, підготувати лист до ДАСУ та зазначити, коли і як замовник усунув порушення, додавати скріни із ЕСЗ та документи, що свідчать про усунення.

#відповідальність у закупівлях#моніторинг закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard