Статті

Відсутність або невідповідність паспорту якості/виробу

1
86

Діяльність уповноваженої особи певною мірою базується на постійному пошуку вірних рішень, які дозволять не лише придбати необхідний предмет закупівлі, але й не порушити при цьому законодавчих вимог. Тож у пошуках безпечних для замовника варіантів, уповноважена особа стикається з необхідністю аналізувати доступну інформацію, в тому числі законодавчі норми, висновки Державної аудиторської служби України, рішення Антимонопольного комітету та судові позиції щодо тих чи інших випадків.

Коли мова йде про розгляд тендерних пропозицій, на рішення замовника напряму впливає встановлені у тендерній документації вимоги. Адже саме правильно сформована вимога допоможе замовнику до моменту укладення договору про закупівлю переконатись, що запропонований товар / роботи / послуги відповідають бажаним характеристикам, а сама закупівля не призведе до порушень жодних законодавчих норм.

З метою підтвердження відповідності предмета закупівлі технічним та якісним характеристикам, замовники в окремих випадках встановлюють вимоги щодо надання учасниками у складі тендерної пропозиції паспорта якості / товару та / або іншого відповідного документа. Тож у даному матеріалі розглянемо позицію Органу оскарження та аудиторів на відсутність або невідповідність паспорта якості / виробу, завантаженого учасником під час подання тендерної пропозиції.

Відсутність паспорту якості, що вимагався замовником у тендерній документації

Коментар: Аналізуючи практику Органу оскарження та аудиторів, варто відмітити наявність єдиного загального підходу щодо правомірності відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі за умов відсутності паспорта якості на конкретний товар, якщо подання такого документа передбачено вимогами, встановленими в тендерній документації.

При цьому замовникам слід звернути увагу, що у відповідності до норм абзацу 2 пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Паспорт виробу / паспорт якості містить інформацію щодо технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, відповідно відсутність такого документа не може бути невідповідністю у розумінні пункту 43 Особливостей.

Враховуючи вищевикладене, якщо замовником встановлено в тендерній документації вимогу щодо надання учасником паспорта виробу / якості, а такий документ відсутній у складі тендерної пропозиції, то замовник не має можливості визначати таку помилку як невідповідність. Натомість замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозиції за підстав, наведених у абзаці 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, як таку що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Надані паспорти якості учасника не підтверджують окремі характеристики товарів

Коментар: Як бачимо, на практиці трапляються ситуації, в яких паспорт якості надано і здавалося б вимогу виконано. Проте ключовим аспектом у вищезазначеному рішенні стала наявність вимоги в тендерній документації: «Інформація, що міститься у сертифікаті/паспорті якості повинна повністю підтверджувати відповідність продукції вимогам Замовника щодо фізико-хімічних показників предмету закупівлі, які містяться у Додатку 2 до тендерної документації».

В такому випадку подаючи тендерну пропозицію учасник повинен прикріпити відповідні документи, які в свою чергу містять підтвердження кожного із показників предмета закупівлі, що вимагалися. Проте учасником допущено помилку та підвантажено у складі тендерної пропозиції паспорти якості, які не містять ряду необхідних фізико-хімічних показників предмету закупівлі. І так як учасником не підтверджено відповідні технічні та якісні характеристики товарів, то замовнику варто відхилити таку тендерну пропозицію у відповідності до абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

Надання паспорта якості не від виробника товару

Коментар: Наданий учасником паспорт виробу якості виданий іншим виробником свідчить про відсутність паспорту на запропонований учасником товару у складі тендерної пропозиції, що не підпадає під невідповідності, визначені пунктом 43 Особливостей. Відповідно замовник зобов’язаний відхилити таку тендерну пропозицію керуючись абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.

Невідповідність характеристик товару, відображених у паспорті якості

Коментар: Керуючись практикою аудиторів, можна прийти до висновку, що невідповідність характеристик предмета закупівлі, відображених у наданому в складі тендерної пропозиції паспорті якості в окремих випадках варто вважати підставою для надання учаснику можливості виправити таку помилку.

Нагадуємо, що відповідно до абзацу 1 пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. В той же час рекомендуємо врахувати позицію суду, яка дещо відрізняється від вищезгаданих висновків Державної аудиторської служби.

Коментар: Враховуючи позицію суду, надання паспорту якості із зазначеними невідповідними характеристиками доцільно розглядати як відсутність в складі тендерної пропозиції документів, які підтверджують відповідність товару, що пропонується, технічним та якісним характеристикам, згідно з умовами тендерної документації. При цьому в рішенні наголошується, що такого роду помилка призводить до прямого відхилення тендерної пропозиції та не може бути підставою для оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

А отже позиція суду підтверджує необхідність відхилення тендерної пропозиції згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей у разі наявності інформації про технічні та якісні характеристики товару у паспорті якості / виробу, яка не відповідає вимогам, встановленим у тендерній документації.

Підсумки

Під час розгляду тендерної пропозиції в частині наявності та відповідності в ній паспортів якості / виробу, замовнику варто враховувати не лише законодавчі норми, але й встановлені у тендерній документації вимоги.

Тож аналізуючи практику Органу оскарження, аудиторів та суду, можна відзначити, що при встановленні конкретних вимог в тендерній документації закупівлі, замовнику варто:

  • у разі відсутності паспорту якості щодо предмета закупівлі в цілому або ж ненаданні паспортів якості на окремі позиції предмета закупівлі, відхилити тендерну пропозицію за підстав, наведених у абзаці 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, як таку що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей;
  • у разі невідповідностей зазначених у паспорті якості / виробу технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, аналізуючи судову практику та законодавчі вимоги доходимо висновку щодо неправомірності оприлюднення в таких випадках повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, а також необхідності відхилення тендерної пропозиції у відповідності до абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей;
  • у разі якщо у складі тендерної пропозиції подано паспорт якості, проте даний документ виданий іншим виробником, в такому випадку замовник відхиляє тендерну пропозицію у відповідності до норм абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
#24 години#виправлення невідповідностей#відкриті торги#відхилення тендерної пропозиції#тендерна пропозиція#технічні вимоги#учасник закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard